Hardlopen / TrailrunningRunWorkout

TomTom Multisport Cardio Review

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 23 mei 2015 6 Comments
TomTom multisport cardio review

Alweer een maandje geleden viel de TomTom Multisport Cardio sportwatch op mijn deurmat. Een multifunctioneel horloge dat al een tijdje op mijn verlanglijstje stond. Eigenlijk al sinds vorig jaar toen ik aan het trainen was voor een triatlon, aangezien je met dit horloge kunt hardlopen, fietsen en zwemmen. En nu heb ik hem eindelijk in mijn bezit. Het afgelopen jaar heb ik met de Garmin Forerunner 620 gelopen – ook een heel fijn horloge – en ik zal de verschillen / overeenkomsten ook met jullie delen.

TomTom Multisport Cardio

De naam van het horloge zegt het al, het is een multisport horloge; geschikt voor meerdere sporten. Wanneer je start kun je kiezen uit hardlopen, fietsen, zwemmen, loopband, freestyle en een stopwatch. Alleen de functies zwemmen en loopband heb ik nog niet gebruikt, maar verder kan ik er een goed oordeel over geven. Freestyle vind ik vooral erg handig om te gebruiken tijdens bootcamps; zo zie je namelijk wel hoelang je bezig bent, wat je hartslag is en hoeveel calorieën je verbrandt; maar het ‘vervuilt’ niet je hardloop activiteiten. Ook de stopwatch vind ik persoonlijk erg handig voor het geven van trainingen, maar ook wanneer ik thuis bijvoorbeeld even een plank wil doen. De fietsfunctie is heel basic, maar prima. Veel meer dan afstand, tijd en hartslag hoef je daar niet te weten. De zwemfunctie ga ik zeker nog uitproberen – op Ibiza ben ik van plan om heel veel baantjes te gaan zwemmen -, de loopband functie verwacht ik eigenlijk niet te gebruiken maar dat komt omdat ik niet houd van binnen lopen. En de hardloop functie kom ik later in dit artikel uitgebreid op terug.

TomTom multisport cardio review

Uiterlijk en bediening

Het horloge heeft een mooi plat en strak uiterlijk. Het horloge is wel aanzienlijk groter dan het Garmin horloge, maar ondanks dat ik hele smalle polsen heb, zit het horloge erg comfortabel. Bediening is eenvoudig, maar zoals altijd met iets nieuws wel even wennen. Onder het schermpje zit een grote vierkante knop waarmee je alle bediening doet. Door hem aan de rechterkant in te drukken kom je elke keer een stapje verder in het menu, links is juist een stapje terug. Wanneer je kiest voor bijvoorbeeld hardlopen, gaat hij direct gps zoeken. Wanneer de gps is gevonden, kun je nog een keer naar rechts klikken en dan start je run. Je kunt wanneer het horloge gps aan het zoeken is ook aan de onderkant drukken en dan kom je bij training & metrics. Hier kun je o.a. het soort training instellen en de scherminstellingen. Op het scherm zelf zitten nog 3 puntjes, als je daar op tikt, gaat de verlichting aan. Werkt allemaal erg goed en snel!

Veel mensen vinden het vervelend om buiten te moeten wachten tot een horloge gps heeft gevonden. Mijn tip? Leg hem wanneer je gaat omkleden alvast aan in de vensterbank. Grote kans dat de gps is gevonden wanneer je omgekleed bent.

Schermindeling

Eén van de opties is dat je zelf kunt bepalen hoe je je schermindeling wilt hebben. Je hebt een groot scherm die je tijdens het trainen eenvoudig kunt veranderen door het gebruik van de knop en twee kleine schermpjes die je vooraf in stelt. Een kleine vergelijking met de Garmin Forerunner 620; deze heeft 4 schermpjes. Perfect, want het liefste zie ik namelijk average pace, hartslag, gelopen tijd en afstand. Nu moest ik kiezen en dat vond ik nog best lastig (problems of a fitgirl). Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om linksboven de average pace te zetten, rechtsboven de hartslag en het grote scherm wissel ik dan tussen afstand en tijd wanneer ik wil.

Geïntegreerde hartslagmeter

Het grote voordeel van dit horloge ten opzichte van veel andere horloges; de TomTom Multisport Cardio heeft een geïntegreerde hartslagmeter. Sinds ik met een hartslagmeter loop, ben ik zoveel beter gaan lopen, maar laten we wel wezen; zo’n band onder je borst zit niet super lekker. Het is altijd gepruts om hem onder je bh-band te krijgen (anders zakt hij af, hebben jullie dat ook?) en het kan lekker gaan schuren met wondjes tot gevolg (ja, echt). Ik vind de geïntegreerde hartslag meter echt een grote pro, dus was dan ook erg benieuwd hoe dit zou lopen. Belangrijk bij de registratie van de hartslag met dit horloge is dat je hem goed strak om je linkerpols doet, links naast de knokkel (kan ook aan je rechterpols, rechts naast je knokkel). Je moet het horloge zo strak doen, dat de sensor goed de huid aanraakt. Doe je dit niet, dan wordt de hartslag niet goed geregistreerd. Ik heb het gevoel dat een geïntegreerde hartslagmeter toch iets minder nauwkeurig is dan een borstband, maar uiteindelijk viel het na vergelijking mee. Ik heb een aantal runs de Garmin Forerunner 620 met borstband en de TomTom Multisport Cardio tegelijkertijd omgedaan om de nauwkeurigheid te vergelijken. Tijdens de runs zaten er tussen de horloges nog wel wat afwijkingen, maar het eindresultaat is eigenlijk elke keer nagenoeg hetzelfde geweest. Maar, wel belangrijk dus om de polsband goed strak te doen!

TomTom multisport cardio review

Hardlopen

De functie die het meest uitgebreid is, is de hardloopfunctie. Wanneer je kiest voor hardlopen, kun je daaronder nog een aantal opties kiezen; standaard, interval, goal, laps, zones en race. Standaard spreekt voor zich, geen extra toeters en bellen. Maar laps is misschien nog wel iets makkelijker, dan krijg je namelijk na elke afstand door jou ingevoerd een trilsignaal. Persoonlijk vind ik het wel handig om na elke kilometer een signaal te krijgen zodat ik niet elke keer op mijn horloge hoef te kijken. De intervalfunctie op de Garmin gebruik ik heel graag, dus ik was ook benieuwd naar deze interval functie. Van tevoren stel je je warming-up, intervals en cooldown in, dit kan op tijd en afstand. Daarna kun je gaan lopen en na elke interval ronde geeft het horloge een trilsignaal om aan te geven dat de ronde voorbij is. Zelf loop ik mijn intervals op tijd; bijvoorbeeld 400m in 1.52. Wat ik jammer vind is dat de tijd niet elke interval opnieuw gaat lopen. Dat betekent dat ik zelf moet rekenen waarop ik moet eindigen en dat werkt niet. De Garmin heeft dit wel en dat loopt heel fijn, dan weet je namelijk exact of je na een paar honderd meter nog verder moet aanzetten of al kunt inhouden. Maar wanneer je gewoon interval traint zonder een specifieke tijd, dan is dit top. Zones gebruik je wanneer je in hartslagzones traint. Je bepaalt dan van tevoren wat jouw maximale hartslag is en in welke hartslag zone je wilt lopen; Easy, Fat Burn, Endurance, Speed of Sprint. De laatste optie is de race optie. Hier kies je één van je voorgaande runs, en daar ga je tegen lopen. Je ziet op het beeldscherm hoe je loopt, of je sneller loopt, langzamer etc. Leuk als je sneller wilt worden!

TomTom app

Wat echt super handig is, is dat je na je training alles gegevens kunt syncen met je telefoon via bluetooth. Zo heb je direct alle gegevens op je telefoon staan, zoals snelheid, afstand, gelopen route, kilometer- en rondetijden, hoogteverschillen en opbouw hartslag.

TomTom multisport cardio review

TomTom multisport cardio review

Vergeleken met de Garmin Forerunner 620

Laten we voorop stellen dat beide horloges ontzettend fijn en goed zijn. Allebei erg snel in GPS vinden, nauwkeurig in afstand, makkelijk te bedienen en een mooi uiterlijk. Maar er zijn natuurlijk wel wat verschillen. Zo heeft de TomTom Multisport Cardio als groot voordeel dat je hem ook kunt gebruiken om te zwemmen (Garmin heeft ook een fietsfunctie), ideaal voor de mensen die trainen voor triathlons. Ook de geïntegreerde hartslagmeter vind ik erg fijn, al luistert deze wel heel nauw met hoe je het horloge om doet. Bij de Garmin vind ik de schermindeling weer een stuk fijner (maar is ook een kwestie van wennen) en de intervaltrainingen gaan makkelijker omdat elke ronde ‘opnieuw’ start zodat je goed kan zien wat je ronde tijd is. Overigens zie je het bij de TomTom wel na afloop in de app, maar dus niet tijdens het lopen. Als je net als ik fan bent van intervaltrainingen, is dat toch wel erg handig. De koppeling met de app vind ik bij TomTom erg soepel gaan, je hebt ontzettend snel alle gegevens op een rijtje. Als laatste een kleine vergelijking in het uiterlijk, het Garmin horloge is aanzienlijk kleiner en sierlijker. Als ik puur kijk naar uiterlijk, vind ik de Garmin iets mooier, maar dat komt ook omdat ik hele smalle polsen heb.

TomTom multisport cardio review

Zoals je ziet, ik ben erg enthousiast met minimale verschillen t.o.v. de Garmin. Ik zal met heel veel plezier dit horloge dragen. De TomTom Multisport Cardio kost €299 en is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com.

image_print

6 Comments

Marieke 2 juni 2015 at 09:44

Fijne review, bedankt! Met het oog op triathlon-plannen overweeg ik dit horloge. Ben dus ook benieuwd hoe het zwemmen hiermee bevalt!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 2 juni 2015 at 21:23

Ga hem deze week testen op Ibiza, dus dan laat ik jou dat weten :)

Reply
Eline 25 mei 2015 at 22:05

Je klinkt echt heel enthousiast! Ik wil eigenlijk ook een sporthorloge maar de prijzen staan me zo tegen!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 26 mei 2015 at 21:23

Ja klopt, ze zijn behoorlijk aan de prijs. Maar ik heb er echt veel plezier van, geen moment spijt!

Reply
Lotte 25 mei 2015 at 12:29

Goede review! Ook ik loop met de tomtom multisport maar vraag me af hoe het volgende zit: als ik tempo’s doe, lijkt het of de huidige snelheid niet goed aangegeven wordt. Als ik na de tempo klok (ik zet ‘m dus op laps handmatig), klopt het gemiddelde altijd wel. Alleen als ik tijdens het lopen van de tempo op mijn watch kijk, lijkt het alsof ‘ie altijd iets harder aangeeft. Het is natuurlijk een momentopname, maar toch… Hoe ervaar jij dit?

Reply
gudrun 23 mei 2015 at 21:13

aaaaahhh nu doe je me nog harder twijfelen :D in augustus verjaar ik en ik ga aan mijn ouders een hardloop horloge vragen maar ik geraak er dus echt niet uit welke :D ik vind de garmin wel net een beetje mooier, maar hij is wel veel duurder… dilemma’s dilemma’s xD

Reply

Leave a Comment