HealthRun

Tips voor sporten in de zon

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 21 mei 2014 1 Comment
tips sporten in de zon
Jullie hebben al alles kunnen lezen over de halve marathon afgelopen zondag. Wat was het zonnig en warm. Normaal gesproken zou ik die hitte wel een beetje proberen te vermijden, maar met een wedstrijd ontkom je daar natuurlijk niet aan. Omdat ik mezelf zondag door de verwachtte warmte toch wel iets anders voorbereidde dan normaal, deel ik mijn tips! Want ook een lentezonnetje kan al behoorlijk verraderlijk zijn.

Insmeren met zonnebrand
Ik denk dat we inmiddels wel weten hoe belangrijk het is om je in te smeren, dus ook tijdens het sporten! Mijn huid heeft de neiging om snel te verbranden, dus ik smeerde me afgelopen zondag uitgebreid in. Factor 50 op mijn gezicht (geen rood kleurtje te bekennen na afloop) en factor 30 op de rest van mijn lichaam (een mooie racerback afdruk op mijn rug als gevolg). Thuis smeerde ik me al in en liet het goed intrekken voor ik vertrok, zo houd je geen vette laag op je huid. Het beste is om jezelf iedere 2 uur in te smeren, en zorg dat je alle stukjes huid goed hebt geraakt!

Er zijn diverse soorten zonnebrand speciaal voor het sporten. Door de samenstelling van deze producten, gaat de zonnebrand niet ‘druipen’ en laat het geen witte strepen achter. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld Lancaster Sun Sport, Vision Sun Sport en No Ad Sun Sport.

De juiste kleding
Dit behoeft niet veel uitleg denk ik, maar draag de juiste kleding. De gevoelstemperatuur bij hardlopen is altijd zo’n 10 graden warmer dus zorg dat je je luchtig kleed. Een kort broekje (eventueel een strakke als je snel last hebt van schurende benen) en een luchtige top. Ik droeg zelf mijn nieuwe Nike top waar ik eerder over schreef. Deze is van hele dunne stof en heeft geweven mesh op plekken waar je meer warmte kwijt wilt raken. Ook is het verstandig om een petje of zonnebril te dragen om je hoofd en ogen te beschermen tegen de felle zon.

Draag liever geen katoenen kleding, want dit absorbeert vocht. Ook als je wat minder geld te besteden hebt, is er geschikte hardloopkleding te vinden. EΓ©n van mijn favoriete low-budget winkels hiervoor is H&M.

Hydrateren, hydrateren, hydrateren
Ik schreef al eerder over het belang van hydrateren tijdens het sporten, maar met de warmte is het nog belangrijker. Zorg dat je voor het sporten voldoende drinkt, ik dronk denk ik al zo’n liter water voordat ik naar Leiden ging. Ga je zelf sporten, neem dan zeker een bidon mee. Loop je een wedstrijd, zorg dan dat je bij elke waterpost iets te drinken neemt. Ik nam zelf een bidon met Isotone drank mee en nam bovendien bij elke waterpost een bekertje water. Waar sponsen werden uitgedeeld, pakte ik er eentje aan om over mezelf uit te knijpen. En de tuinslangen waar toeschouwers water mee sproeiden langs de kant liep ik gretig onder door. Heerlijk om kort af te koelen, het houdt je lichaamstemperatuur op orde en het koude water geeft een korte adrenaline kick.

Ook na de wedstrijd blijf je natuurlijk lekker drinken en verwen jezelf met bijvoorbeeld een glas ijskoude limonade en fris fruit zoals ananas, appel, nectarine, aardbeien.

Verwissel je schoenen na afloop
Ik ben daar zondag de mist mee ingegaan en loop nu nog steeds met pijnlijke voeten. Door de warmte zwellen je voeten meer op dan normaal en in combinatie met natte voeten (door de sproeiers in mijn geval) zorgt dat voor schuring in de schoenen en meer kans op blaren. Bij mij zijn na zo’n wedstrijd vooral mijn tenen en nagels aan de bovenkant erg pijnlijk. Het is dan ook super fijn om je schoenen direct na een wedstrijd of training om te wisselen voor lekker zittende slippers. Dit geeft je voeten direct een beetje vrijheid. Helaas was ik dit vergeten en loop ik nu nog met zere voeten. Gelukkig is het de afgelopen dagen prachtig weer en kan ik open schoentjes aantrekken naar werk waardoor ik die druk niet zo voel.

Enjoy the sun!
Geef je zelf een schouderklopje dat je zo hard hebt getraind of een wedstrijd hebt gelopen en plof lekker in de tuin of het park neer met een lekker drankje en een stapel tijdschriften. Bovendien hoef je je niet schuldig te voelen als ’s avonds de barbecue wordt aangestoken!

image_print

1 Comment

Duursporters presteren slechter bij fel zonlicht - Eat.Run.Love. 3 mei 2016 at 07:00

[…] vind je misschien ook leuk om te lezen: – Tips voor sporten in de zon – Wat trek je aan bij welke temperatuur met […]

Reply

Leave a Comment