HealthLove

5 tips voor meer energie

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 26 oktober 2016 2 Comments
tips voor meer energie

Komend weekend gaat de klok een uur terug, heel fijn dat we dan een uurtje extra kunnen slapen, maar dat betekent ook dat de winterperiode echt aanbreekt. Het wordt kouder en vroeg donker en daarmee heel verleidelijk om de hele dag binnen onder een dekentje te gaan zitten. Merk jij nu al dat je minder energie krijgt nu de zomer voorbij is? Helemaal niet nodig! Met deze vijf tips heb je meer energie en kom je fluitend de herfst en winter door.

Vermijd zoveel mogelijk stress

Niemand wordt blij van stress, maar je lichaam al helemaal niet. Voortdurende stress zorgt ervoor dat je moe en futloos wordt, maar zorgt ook voor een verminderde weerstand en eventuele gewichtstoename (hallo emotie eter). Er zijn verschillende manier om stress te verminderen, maar sporten is wel een hele goede. Sporten zorgt er namelijk voor dat je lichaam gelukshormonen aan maakt die afrekenen met stress gevoelens. Je zult het gevoel waarschijnlijk wel herkennen, maar nadat je hebt gesport ben je (bijna) altijd blij en ontspannen! Heb je geen puf om flinke workout, ga dan een half uurtje wandelen. Wandelen geeft o.a. energie en zorgt voor creativiteit.

Lees ook: 5 redenen om te gaan wandelen

Zoek de buitenlucht of sportschool op!

In het verlengde van bovenstaande, van binnen zitten wordt je alleen maar meer vermoeid. Waarschijnlijk heel herkenbaar; de bank is na een dag werken heel verleidelijk, maar hoe langer je op de bank ligt, hoe moeier je wordt. Terwijl als je gewoon lekker was gaan bewegen was er niks aan de hand geweest. Motiveer je zelf dus om te bewegen, ook als het koud en nat is. Een workout of rondje hardlopen is perfect, maar zoek ook vooral in de weekenden (of doordeweeks als je vrij bent) ook overdag lekker het daglicht op. Daglicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D en geeft gewoon een heel fijn gevoel. Kun je daarna weer een kop chocolademelk drinken!

Lees ook: Het belang van Vitamine D

Zorg voor de juiste voeding

Wanneer je lief bent voor je lichaam, is je lichaam lief voor jou. Bedenk goed waar je lichaam behoefte aan heeft of onderzoek dit eventueel samen met een diëtiste. Ik ben er inmiddels wel achter dat een diëtiste echt niet alleen goed is voor mensen met een “eetprobleem”, maar je ook kan helpen keuzes te maken die nog beter bij je lichaam passen. Natuurlijk is het lekker om een zware stamppot te eten, die zak pepernoten leeg te eten of warme chocolademelk met slagroom te drinken. Allemaal niks mis mee op zijn tijd, maar zorg er wel voor dat je voeding eet waar jouw lichaam blij van wordt. Sport je veel? Zorg dan voor voldoende koolhydraten en eiwitten. Kirsten heeft mij geleerd dat het echt niet erg is om elke dag iets lekkers te eten, maar beperk het tot één moment en probeer het niet meer dan 200 calorieën te laten zijn. Op deze manier is het voor mij in ieder geval goed vol te houden!

Het nadeel van voeding die niet bij jou past is dat je spijsverteringssysteem moeite zal hebben om alle voeding te verwerken. Dit kost energie, levert buikpijn of een opgezette buik op en zorgt voor die welbekende after-dinner dip. En kom dan nog maar eens van de bank af!

Lees ook: Wat doet een (sport)diëtiste?

Blijf goed drinken

In de zomer heb ik geen enkele moeite om voldoende te drinken, maar in de winter vind ik een glas water toch net iets minder lekker. Ik probeer daarom veel kruidenthee te drinken, maar dat zorgt ook weer voor extra toiletbezoekjes. Toch is het van essentieel belang dat je ook in de donkere maanden goed blijft drinken. Te weinig drinken kan voor een duf en vermoeid gevoel zorgen en heb je wel eens van die zeurende hoofdpijn gehad? Goede hydratatie is belangrijk voor het optimaal functioneren van ons lichaam. Een goede graadmeter is ook je urine, hoe donkerder hoe meer vochttekort je hebt. Let op met koffie, frisdrank en alcohol maar drink vooral lekker water en thee!

Lees ook: Hydratatie een must om te presteren tijdens sporten 

Let op een diepe en volledige ademhaling

Een goede en bewuste ademhaling zorgt ervoor dat je lichaam beter kan ontspannen, wat ook weer bijdraagt aan een energiek gevoel. Een volledige ademhaling zorgt ervoor dat zuurstof vrij stroomt door spieren en organen en dat is belangrijk voor hoe je je voelt, voor je prestaties en herstel. Wanneer je dieper in en uitademt ademt krijg je meer lucht in de longen, hierdoor kan er meer zuurstof naar de spieren getransporteerd worden. Dit is de sleutel tot minder vermoeidheid.

Lees ook: Hoe effectief adem jij?

image_print

2 Comments

Sporten in de winter, yes please! - Eat.Run.Love. 15 januari 2017 at 14:02

[…] Lees ook: Vijf tips voor meer energie […]

Reply
Angela 1 december 2016 at 17:14

Super handige tips! Die over de ademhaling heb ik onlangs gehoord en geleerd bij yogales. Heel fijn, want je wordt er ook nog eens heel erg rustig en ontspannen van! 😊

Reply

Leave a Comment