RunTriathlon

Tips voor jouw eerste triathlon

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 4 september 2014 3 Comments
triatlon tips

Met mijn eerste mini triatlon in het verschiet ben ik me natuurlijk ook aan het verdiepen in de do’s & don’ts. En laat nu net Madelon van Glow een artikel geschreven hebben met 5 tips voor newbies. Zij heeft zelf een zwemcarrière achter de rug, de marathon van Rotterdam gelopen en ook meegedaan aan een triatlon. Zij kan dus wel wat ins & outs vertellen.

1. Begin klein
Een hele triatlon vereist veel (en dan bedoelen we ook veel!) training. Dat is niet zo gek, want de hele afstand is 3,8 kilometer zwemmen, 180 kilometer fietsen en 42,2 kilometer hardlopen. Ze noemen het niet voor niets de IronMan! Als triatlon newbie is het verstandig om een korte afstand te doen zoals een achtste (500m zwemmen, 20 km fietsen, 5 km hardlopen) of een kwart triatlon (1000m zwemmen, 40 km fietsen, 10 km hardlopen). Voor die afstanden moet je natuurlijk ook trainen, maar met een goede basisconditie en de juiste training gaat je dat lukken!

2. Train je slechtste onderdeel
Meestal is er één onderdeel waar je echt minder talent voor hebt (in mijn geval is dat dus echt zwemmen). Focus je training dan ook op je slechte onderdeel aangezien daar de meeste winst te halen valt. Door dit onderdeel te trainen, kweek je ook zelfvertrouwen voor de wedstrijd.

Ik ga nog een apart artikel over zwemmen schrijven!

3. Doe koppeltrainingen
Iedereen waarschuwt voor de overgang van de ene naar de andere sport. Als je dat niet traint, dan weet je in de wedstrijd niet wat je te wachten staat. Vooral de overgang van fietsen naar lopen is lastig, maar daar kun je je goed op voorbereiden. Zet je fiets- en loopspullen klaar. Fiets een rondje van zo’n 5 kilometer in pittig tempo, wissel direct naar je loopschoenen en loop 2 kilometer. Herhaal dit setje drie keer.

Dit is een hele goede tip en moet ik ook zeker nog een keer uitproberen!

4. Ga naar buiten
Loop je altijd op de loopband, fiets je in de sportschool en zwem je in het zwembad? Ga dan maar gauw naar buiten! De weersomstandigheden, de weg en het buitenwater maken de triatlon andere koek dan je training binnen. En dat is behoorlijk wennen! Buiten trainen is natuurlijk veel kouder, zeker nu we de zomer alweer achter ons laten. Zorg voor goede kleding en trek in koud buitenwater vooral een wetsuit aan!

5. Bereid je goed voor
Een triatlon betekent veel spullen mee en goed nadenken. Zeker als je alleen running events gewend bent. Maak een plan in je hoofd, maak een lijstje met de spullen die je nodig hebt en leg alles de dag van tevoren klaar. Gebruik geen nieuw materiaal of nieuwe kleding en neem warme en droge spullen mee voor erna. Verdiep je in de triatlon regels en luister goed naar de briefing die je vooraf krijgt.

Ook hier ga ik nog een apart artikel aanwijden en neem ik jullie me in mijn voorbereidingslijstje!

Bovenstaande tips vind ik echt onwijs nuttig en had ik niet beter kunnen verwoorden.
Op de foto’s zie je Madelon shinen!

image_print

3 Comments

Triathlon ervaring van Hedwig - Eat.Run.Love. 20 februari 2017 at 00:02

[…] ook: – Tips voor jouw eerste triathlon – Checklist benodigdheden triathlon – Eetdagboek […]

Reply
Patrick 4 september 2014 at 10:40

Focus op fietsen, daar is het meeste tijd mee te winnen. 20km fietsen met 40kmh ipv 20kmh scheelt al 30 minuten !! Als je naar de uitslagen kijkt staan de snelle fietsers altijd in de top.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 4 september 2014 at 13:21

Thanks voor de tip! Maar 40kmh gaat me echt niet lukken… Dit weekend maar eens gaan trainen…

Reply

Leave a Comment