RunYoga

Tips voor beginnende yogi

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 12 januari 2015 7 Comments
tips beginner yoga

In de blog over fitnesstrends voor 2015, konden jullie al lezen dat yoga steeds populairder wordt. Om me heen hoor ik ook steeds meer mensen die naar yoga gaan, het is een fijne combinatie met andere sporten en je kunt heerlijk tot rust komen ondanks dat het ook hard werken kan zijn. Een aantal tips als je wilt beginnen met yoga:

  • Laat de yogadocent weten dat je voor het eerst bent, zodat hij of zij een oogje in het zeil kan houden en je houdingen kan verbeteren indien nodig. Een goede yogadocent zal ook direct zien dat je nieuw bent, mij valt het in ieder geval altijd op dat ze iedereen kennen. In het verlengde hiervan, leg je matje op de tweede rij, zodat je kunt afkijken bij de mensen voor je en de yogadocent goed kunt zien. Ik moet toegeven dat ik de eerste keren achteraan ging staan omdat ik geen behoefte had dat iedereen zag hoe kneuzig ik was, maar eigenlijk heb je er niks aan omdat je de docent dan veel slechter ziet.
  • Verwacht niet dat je gelijk alle poses kunt vasthouden! Net als alle andere sporten, kost het tijd om yoga volledig te beheersen dus geen paniek als je de eerste les nog geen perfecte “downward facing dog” kunt. Probeer ook niet koste wat het kost jezelf in een houding te duwen, dat geeft kans op blessures. Een goede yoga docent zal ook alternatieven geven of je hebt hulpmiddelen zoals een blok, bal of band waarmee je de houding iets kunt vergemakkelijken.
  • Houd er rekening mee dat het een workout is. Natuurlijk zijn er hele rustige vormen van yoga, maar vooral in het begin zul je hard moeten werken om een houding perfect uit te kunnen voeren (of je moet een natuurtalentje zijn). Je kunt dus ook gaan zweten en eventueel spierpijn krijgen.
  • Zorg dat je voldoende water drinkt voor en na de yogales. Neem ook wat te eten na een yoga les. Statische houdingen en langzame bewegingen vergen veel energie, dus zorg ervoor dat je jezelf goed hydrateert en de verloren voedingsstoffen weer aanvult.
  • Probeer yoga op verschillende tijdstippen van de dag en bepaal wat jij het fijnste vindt. Sommige mensen vinden het fijn om het voor een drukke werkdag te doen om energie te krijgen, andere doen het juist na een drukke dag om ontspannen naar bed te kunnen. Daarnaast kun je natuurlijk ook thuis oefenen, onthoud een aantal houdingen of volg een yogales via Youtube. Sinds kort heeft zelfs de NTC app van Nike een aantal yoga workouts. Genoeg te vinden! Ik probeer heel vaak de dag te starten met een zonnegroet. En ik wil binnenkort nog een keer één van de yoga workouts van NTC proberen.

Inmiddels doe ik ruim een jaar aan yoga, meestal ga ik 1x per week maar idealiter zou ik 2x per week moeten gaan. Ik merk namelijk wel resultaat en verbetering, maar eigenlijk nog net iets te weinig. Van nature ben ik stijve hark en door al het hardlopen en andere intensieve sporten is het er niet beter op geworden. Nog steeds vind ik een yogales pittig en kan het me frustreren dat ik het een stuk minder goed kan dan het dametje van 60 naast me, maar over het algemeen kom ik heel ontspannen uit een les en ben ik blij dat ik ben geweest!

Hoe kijken jullie tegen yoga aan? Lijkt het je wat?

image_print

7 Comments

michael kors bag 3 juni 2015 at 01:31

michael kors handbags sale

Reply
Cindy 13 januari 2015 at 17:19

Ik heb nog maar 10 yogalessen gehad en bij alle 10 dacht ik “He, water vergeten.” Vanavond heb ik weer een les maar mijn flesje water staat al klaar. Thanks for the reminder!

Reply
Ruurdje 12 januari 2015 at 22:21

Ik ben de laatste tijd wat regelmatiger een yoga-lesje aan het meepakken: best ontspannen. Of ik er nu een minder stijve hark van wordt, dat weet ik niet ;)

Reply
Manon 12 januari 2015 at 09:23

Fijne tips! Ik heb een halfjaar terug eens een proefles gedaan, en dat vond ik wel fijn. Helaas hebben ze het niet bij mijn sportschool, en om nou nog ergens een abonnement te nemen houdt me een beetje tegen…

Reply
Jolien 12 januari 2015 at 09:13

PS. Ik zie je hardlooplijstje hieronder, en de woensdag voor de Nike run is de Alkmaar cityrun, echt een aanrader!!! (ik ga ze denk beiden lopen en dan eentje meer wat rustiger aan ;))

Reply
Jolien 12 januari 2015 at 09:12

Ik doe al jaren elke maandagavond een yogalesje en als ik een keer niet kan baal ik daar echt van ;) Vroeger ging het soepel vanwege het turnen, maar nu met het hardlopen doe ik het meer om mijn lenigheid bij te houden :)

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 12 januari 2015 at 15:06

Wat goed! Ik ben van nature echt een stijve hark, dus die 1x per week is eigenlijk te weinig om mijn lenigheid bij te houden… idealiter zou ik 2x per week willen maar vind teveel sporten leuk haha!

Goed idee de Alkmaar Cityrun… Vind het alleen zo ongezellig om alleen te gaan, maar wellicht als ik een runbuddy kan vinden :) Eigenlijk zou ik nog een keer een hardloopgroepje moeten starten!

Reply

Leave a Comment