HealthLove

Goedemorgen Tips van Goedele Leyssen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 24 september 2016 0 comments
goedemorgen tips

Goedele Leyssen is een bekende Belgische dame die twaalf jaar hoofdredactrice van het Belgische blad Feeling is geweest. Yoga kwam en veranderde haar hele leven. Ze is gestopt met haar baan bij Feeling en besloot helemaal voor zichzelf aan de slag te gaan. Inmiddels is ze Mind & Body coach en heeft ze twee boeken op haar naam staan.

Vorige week ontmoette ik haar in Amsterdam toen ik op uitnodiging van ibis Hotel een nacht in het hotel verbleef voor de introductie van ibis Kitchen Breakfast. Bij ibis staat een goede nachtrust voorop, maar willen ook dat mensen een goede en gezonde start van de dag hebben. Daarom hebben zij een nieuw ontbijt concept gelanceerd met gezonde en lekkere keuzes. Goedele deelde haar tips voor een hele goede morgen.

Sta eerder op

Onze enige kans om te ontsnappen aan de dagelijkse sleur is iets eerder opstaan dan normaal, begin met 15 minuten. Je creëert op deze manier extra tijd voor jezelf waardoor je minder gestrest aan de dag begint. Dit betekent ook dat je iets eerder moet gaan slapen, maar dat is alleen maar beter omdat je dan meer volgens het natuurlijke ritme van je lichaam slaapt. Je lichaam begint tussen 04.00 en 06.00 stresshormonen te produceren om je wakker te maken en maakt rond 21.00 melatonine aan waardoor je slaperig gaat voelen. Maar meestal luisteren we daar niet echt naar. Ook als je een nachtuil bent, kun je een vroege vogel worden. En het is de moeite waard, want ochtendmensen presteren beter, hebben minder stress en lopen minder risico op een depressie en vetrolletjes.

Zorg voor een routine

Indien je geen plan hebt voor ’s ochtends, bedenk er eentje. Als je je ochtendroutine uittypt of uitschrijft heb je iets om op terug te vallen wanneer je niet helemaal uitgeslapen bent. Het werkt echt. En anticipeer op ochtendstress door de avond ervoor alles al klaar te leggen.

goedemorgen tips

Schraap je tong

Schraap je tong elke ochtend schoon met een tongschraper om te voorkomen dat je de gifstoffen die zich daar tijdens de nacht verzameld hebben, opnieuw inslikt.

Citroensap met olijfolie

Drink ’s ochtends een glas lauw water met het sap en de pulp van een halve citroen en een koffielepel olijfolie om je darmen, zachtjes wakker te maken en je lichaam te ontgiften. Het is iets kleins dat een groot verschil maakt in de manier waarop je aan je dag begint. De meningen zijn verdeeld over het daadwerkelijke effect, maar je begint in ieder geval voor jouw idee op een gezonde manier de dag.

Essentiële olie 

Door het inademen van een natuurlijke olie kun je je jouw dag op een hele andere manier beleven. Rozemarijn zorgt er bijvoorbeeld voor dat je de dag intens kunt beleven. Terwijl pepermuntolie ervoor zorgt dat je snel wakker wordt en je gelukkig voelt. Wrijf een paar druppels olie in je handen en adem drie keer heel diep in en uit.

goedemorgen tips

Blijven ademen

Sowieso is het goed om op je ademhaling te letten. Elke ochtend een paar ademhalingsoefeningen doet wonderen voor je energiepeil en humeur. Uit onderzoek blijkt dat mensen die ‘s ochtends ademhalingsoefeningen doen waarbij ze hun ademhaling vertragen, de rest van de dag het gevoel hebben dat ze meer tijd hebben.

Adem vanuit je buik. Beeld je daarbij in dat er een ballon zit, ter hoogte van je maag, die je opblaast via je navel op de inademing en leeg laat lopen op de uitademing. Een oefening die je kunt doen: Leg je handen ontspannen op je benen. Zoek met de 4 vingers van je rechterhand je polsslag in je linker pols. Adem in in 4 hartslagen en adem uit in 8 hartslagen. Doe dit gedurende een drietal minuten.

Koude douche

Een koude douche maakt niet alleen je huid strak en glanzend. Wat dacht je van andere fijne neveneffecten zoals een sterker zenuwstelsel, een super efficiënt immuunsysteem, een betere circulatie en minder onderhuids vet? Een koude douche geeft je Popeye-energie, werkt ontgiftend op al je organen en houdt je klieren en organen in topconditie. Ga niet gelijk onder een ijskoude straal staan, maar werk langzaam van je benen naar boven. Je hoofdhuid sla je over. Is een koude douche uitgesloten? Splash dan zeker koud water op de zone tussen je wenkbrauwen en je bovenlip. Daar word je ook meteen wakker van.

Geniet van het ontbijt

Breakfast staat voor ‘break the fast’, het is belangrijk om te ontbijten, maar dat hoeft echt niet altijd op hetzelfde tijdstip. Eet wanneer je trek hebt, maak met zorg een ontbijtje klaar en geniet ervan.

Start de dag met een lach

Begin de dag met een glimlach op je gezicht en je zult merken dat alles veel makkelijker gaat. Plaats een intentie voor jezelf en denk daar gedurende de dag aan.

goedemorgen tips

Hoe beter je slaapt des te meer zin om op te staan

Een open deur, maar een goede morgen begint met een goede nachtrust. Eet niet te laat, want dan is je lever volop bezig met het managen van het veteringsproces wanneer jij wilt gaan slapen. Het heeft dan geen tijd om je bloed te zuiveren met als gevolg een wattenhoofd als je opstaat. Eet je wel laat, beperk het dan tot wat lichts. Een ideaal tijdstip om te eten is rond 18.00.

Houden negatieve gedachten je wakker? Het helpt om ze op te schrijven, het papier op te frommelen en dat in de prullenbak te gooien. Op die manier verliest de negativiteit (tijdelijk) zijn greep op je.

Uiteraard bepaalt de kwaliteit van je nacht de kwaliteit van de komende dag. Wanneer je op je rechterzij ligt, zal je automatisch meer via je linkerneusgat beginnen ademen, waardoor je je parasympathische zenuwstelsel activeert en je sneller in slaap valt.

image_print

Leave a Comment