Gezondheid

Tips tegen vermoeidheid

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 29 oktober 2017 0 comments
Tips tegen vermoeidheid

De overgang van zomer naar herfst en winter vind ik altijd best wel pittig. Het wordt later licht en vroeger donker en ik merk dat ik minder zin heb ik activiteiten en veel meer vermoeid ben. Vannacht is de klok een uurtje terug gegaan en dat is voor mij altijd een teken dat het echt winter word. Vaak kan ik me dan ook wel weer over de vermoeidheid heen zetten, maar soms duurt het wat langer. Heb jij ook altijd last van deze overgang? Lees dan zeker verder voor een aantal goede tips tegen vermoeidheid.

Blijf bewegen

Ik kan me goed voorstellen dat je in deze periode van het jaar wat minder zin hebt om te sporten. Zelf heb ik daar in ieder geval wel last van. Doordat de dagen korter en natter worden heb ik weinig zin om nog naar buiten te gaan en is de bank veel verleidelijker. Ook ben in in deze periode vaak verkouden waardoor ik ook minder zin heb. Maar juist beweging is goed voor je en daar krijg je ook weer energie van. Probeer dus in ieder geval iedere dag minimaal een half uur te bewegen. Dat kan een intensieve training zijn, maar ook een wandeling of een lesje (hot)yoga. De endorfine die je lichaam aanmaakt zorgt ervoor dat je je energieker voelt.

Zoek daglicht op

Vitamine D zorgt er voor dat je meer energie hebt. In de herfst en winter is het alleen wat lastiger om dit zelf aan te maken doordat de zon een stuk minder schijnt. Probeer ondanks dat je misschien minder makkelijk naar buiten gaat, toch veel buiten te zijn. Maak een wandeling tijdens je lunchpauze of na het eten, ga lekker hardlopen of maak een lange strand- of boswandeling in het weekend. Mocht je toch het gevoel hebben dat je erg vermoeid blijft dan is het slim om Vitamine D bij te slikken. Omdat ik veel sport, slik ik op aanraden van een sportdiƫtiste in de winter altijd vitamine D.

Vitamine B

Over vitamines gesproken. Een tekort aan Vitamine B12 kan onder andere ook zorgen voor weinig energie, vermoeidheid, depressieve gevoelens en stemmingswisselingen. Vitamine B12 is een vitamine die alleen voorkomt in producten van dierlijke afkomst: vlees, vis, eieren en melk. Mocht je vegetarisch of veganistisch zijn dan doe je er sowieso goed aan om Vitamine B12 bij te slikken.

Gezond eten

Wat is dat toch; dat als je moe bent, je zin hebt in vette happen. Er is onderzoek gedaan naar waarom je vaker naar ongezonde koolhydraten grijpt wanneer je moe bent. Probeer dus extra goed op te letten in deze periode om gezond te eten. Veel groenten en fruit, krijg je ook direct je vitamines en mineralen binnen. Maar ook langzame koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten.

Ritme en regelmaat

Het klinkt een beetje burgerlijk, maar ritme en regelmaat zorgen er echt voor dat je minder moe bent. Probeer elke avond rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en sta ook weer op hetzelfde tijdstip op. Zorg daarbij dat je voldoende slaap hebt, zo’n 8 uur per nacht. Mijn wekker staat altijd rond 7 uur. Soms een half uurtje eerder, soms een half uurtje later. Dat betekent dat ik idealiter voor 23.00 in bed wil liggen.

Hebben jullie zelf nog goede tips tegen vermoeidheid die voor jou goed werken? Ik ben benieuwd!

Misschien vind je deze artikelen ook leuk

Leave a Comment