EatFeiten & Fabels

Tips om meer groente te eten

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 14 februari 2018 2 Comments
Tips om meer groente te eten

Standaard wordt er aangeraden om 250 gram groenten en 2 stuks fruit te eten. Het merendeel van de Nederlanders haalt deze hoeveelheid niet, terwijl het voor fanatieke sporters juist wordt aangeraden om nog meer groenten en fruit te eten. Als je veel sport doe je er goed aan minimaal 350 gram groenten op een dag te eten. Groenten (en fruit) zijn een bron van vitamines en mineralen die je lichaam hard kan gebruiken om goed te functioneren. Wanneer je veel sport heb je deze juist nog meer nodig; het helpt om sneller en beter te herstellen. Daarnaast bevatten groenten en fruit veel voedingsvezels, heeft het een gunstige werking op de darmen, bevat weinig calorieën, maar geeft wel een verzadigd gevoel. Veel mensen overschatten zichzelf en denken dat ze met gemak 350 gram groenten halen, maar halen dat niet. Ik haal dit wel per dag, maar moet daar wel een beetje mijn best voor doen. Het is slim om voor jezelf eens te weten hoeveel gram 350 gram nu eigenlijk is. En in deze blog geeft ik tips om meer groente te eten.

Groentesmoothie

Wil je de dag goed beginnen? Maak dan een smoothie met groenten. Probeer de verhouding groenten / fruit op zo’n 70/30% te houden. Dit is soms wel wat lastig als je bijvoorbeeld spinazie gebruikt, maar makkelijker met zware groenten zoals wortel en bieten. Op Eat.Run.Love. zijn diverse groene smoothies te vinden, zo ook onderstaande met spinazie, appel en gember.

Groene smoothie met spinazie, appel en gember

Portie extra rauwkost

Als ik ’s middags brood eet, eet ik er altijd een extra portie rauwkost bij. Je kunt ervoor kiezen om groenten op je broodje te doen (hummus met gegrilde courgette is bijvoorbeeld erg lekker), maar je kunt het ook los er naast eten. Ik eet meestal een paar boterhammen met beleg en zorg dat ik daarbij een portie sla/komkommer/wortel/tomaat neem.

Omelet met groenten

Wat ook super lekker is ’s ochtends of ’s middags: een omelet met groenten. Wanneer je groenten in een omelet verwerkt heb je het vaak niet eens door en het geeft extra smaak. Mijn favoriet momenteel is deze met rijst en groenten. Er zit paprika, tomaat en spinazie in en daarnaast ook rijst om het extra vullend te maken.

Omelet met rijst en groenten

Soep

Ook zo’n goed idee: een flinke pan soep maken! Soep heeft vaak als basis groenten, en kun je prima als voorgerechtje, tussendoortje of hoofdgerecht (met wat brood) eten. Koop een pompoen, hak hem in stukken, kook hem met wat kruiden, pureren en je bent klaar. En je ben zo een kilootje groenten verder zonder dat je het door hebt.

Groenten met dip

Heerlijk als middag tussendoortje; groenten met een dip. Denk aan stukjes komkommer, paprika, wortel en tomaat met een (zelfgemaakte) dip. Ik houd van hummus, maar ook andere dips zijn heel lekker. Overigens kun je deze dip ook weglaten en er bijvoorbeeld wat zoute crackers bij eten (Wasa Crisp Rozemarijn zijn mijn favoriet).

Eet minder vlees

Eet wat vaker vegetarisch! Wanneer je minder tot geen vlees eet, zul je merken dat je automatisch meer groenten gaat eten. Je wilt je maaltijd tenslotte wel opvullen met het een en ander. Minder vlees eten is echt heel makkelijk en op Eat.Run.Love. staan diverse vegetarische recepten met extra veel groenten. Zoals deze geroosterde groenten met harissa dressing. Ook nog eens een makkelijk gerecht, want je gooit de groenten in een ovenschaal en kunt lekker op de bank relaxen terwijl de oven het werk doet!

Geroosterde groenten met Kefir harissa dressing

In zoete gerechten

En last but not least; heb je er wel eens aan gedacht om groenten te verwerken in zoete gerechten? Zoete aardappel brownie, courgette pannenkoekjes, wortel cake. Allemaal voorbeelden van lekkere, zoete recepten waar je toch stiekem wat groenten in verwerkt!

Ik ben benieuwd; vind jij het makkelijk om genoeg groenten op een dag binnen te krijgen? En heb jij nog andere tips die niet in deze lijst mogen ontbreken om meer groente te eten? 

2 Comments

Wivineke 16 februari 2018 at 09:57

Of ik de 350 gram haal weet ik niet, maar ik kom wel een heel eind in de buurt!
Ik ben een groot fan van soep tussen de middag en gewoon een wortel al snack, heerlijk! Verder eet ik ook regelmatig salades tussen de middag.
Fijn artikel!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 17 februari 2018 at 14:16

Zo te horen ben je goed bezig! Leuk om te zien :)

Reply

Leave a Comment