Hardlopen / TrailrunningSport

Tips om je eerste marathon te rennen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 11 december 2017 0 comments
Tips om je eerste marathon te rennen

Een marathon heb ik nog nooit gelopen. Eerlijk gezegd heb ik daar op dit moment ook niet de ambitie voor, maar zeg nooit nooit. Ik weet dat het voor veel mensen wel een bucketlist dingetje is en dat begrijp ik ook heel goed. Want de weg er naar toe en de race zelf is natuurlijk een herinnering om nooit te vergeten! Nu het nieuwe jaar voor de deur staat, gaan veel mensen ook weer nadenken over hun doelen voor 2018. En wellicht staat er op jouw lijstje wel een marathon lopen? Mocht jij in 2018 een marathon van je lijstje willen strepen, lees dan zeker even deze tips.

Neem genoeg tijd

Neem voldoende tijd om te trainen wanneer je besluit om een marathon te gaan lopen. De meeste trainingsschema’s naar een marathon toe zijn 16 weken. Het is echter wel noodzakelijk dat je daarvoor al makkelijk 10km kunt lopen. Besluit jij nu om in het najaar een marathon te lopen dan heb je zeker voldoende tijd om te trainen. Maar wanneer je al in het voorjaar een marathon wilt lopen, is het wel handig om je eigen fitheid even onder de loep te nemen.

Deel lief en leed

Natuurlijk kun je je alleen inschrijven voor een wedstrijd, maar nog leuker is als je dit samen doet met iemand. Voor de triathlon in Barcelona schreef mijn zwager zich ook in, en ondanks dat we niet veel samen hebben getraind, hebben we er wel samen naar toe geleefd. Jullie kunnen trainingen bespreken, elkaar doorheen slepen als het wat moeilijker gaat en elkaar high fiven als jullie over de finish heen gaan. Ook is het leuk om af en toe samen te trainen. Ik zou persoonlijk niet alle trainingen samen doen, omdat je je dan aanpast op de ander. Uiteindelijk is het altijd fijner om je eigen tempo te kunnen lopen, ook tijdens de race.

Zorg voor de juiste gear

Wanneer je besluit een marathon te gaan lopen, zul je ook de nodige trainingsuurtjes gaan maken. Het is dan belangrijk dat je de juiste schoenen hebt. Verkeerde schoenen kunnen zorgen voor blessures en dan ben je verder van huis. Koop ook niet vlak voor de marathon nieuwe schoenen, maar zorg dat je ze al even kunt inlopen. Een stelregel is dat je ongeveer 1000 km kunt lopen met een paar hardloopschoenen dus reken maar uit. Naast schoenen is het fijn om een goede outfit te hebben. Ik besteed hier graag wat meer geld aan, omdat je ook hier veelvuldig gebruik van gaat maken. Die paar tientjes extra ga je dan op het aantal keer dat je het draagt echt niet merken.

Loop niet te hard van stapel

Bouw de trainingen rustig op, volg een trainingsschema. Het is niet nodig om in de eerste week gelijk een halve marathon te lopen als je dat nog nooit hebt gedaan. Bouw een aantal wedstrijdjes van kortere afstanden in in aanloop naar de marathon. Start met 10 km, bouw op tot 15 km, een halve marathon, 30 km en 35 km. Te hard van stapel lopen zorgt alleen maar voor blessures en dat wil je juist niet.

Zorg goed voor jezelf

Het trainen voor een marathon kan een aanslag op je lichaam zijn als je niet zorgt voor de juiste omstandigheden. En met de juiste omstandigheden bedoel ik gezonde eten, meer dan voldoende slaap en genoeg rust. Pas je maaltijden aan op je trainingen. Eet veel koolhydraten om te zorgen voor voldoende energie en eet ook eiwitten na een training om herstel te bevorderen. Vergeet niet de vitamines en mineralen, eet veel groenten en fruit. Zorg voor ongeveer 8 uur slaap per nacht. En wanneer je een zware training hebt gehad, kun je beter een dagje extra rust nemen dan weer gaan trainen.

Voorkom blessures

Een blessure kun je natuurlijk niet gebruiken! Het is inmiddels wel duidelijk dat ook marathonlopers er goed aan doen om krachttraining naast hun hardlooptrainingen te doen. Krachttraining zorgt ervoor dat je sterker wordt, fitter wordt en de kans op blessures kleiner is. Doe specifieke oefeningen die geschikt zijn voor hardlopers. In deze blog staan een aantal leuke oefeningen!

Misschien vind je deze artikelen ook leuk

Leave a Comment