HealthLove

Tips om beter te slapen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 1 september 2017 1 Comment
Tips om beter te slapen

Wanneer je veel sport is slaap extra belangrijk. Slaap zorgt namelijk voor het grootste deel van het herstel voor lichaam en geest en is misschien wel belangrijker dan rustdagen. Tijdens je slaap wordt zo’n 70% van het groeihormoon afgegeven, een hormoon dat de groei van weefsel en spieren stimuleert. De impulsen van het groeihormoon zorgen voor een uitgerust en krachtig gevoel. De afgelopen paar weken (het gaat nu weer beter) sliep ik niet zo heel erg goed. Ik merkte dat het vele trainen in combinatie met een hoge werkdruk en het slechte slapen me echt ging opbreken. Inmiddels kan ik er dus over mee praten hoe vervelend het is om slecht te slapen en deel ik graag een aantal tips met je om beter te slapen.

De perfecte slaapkamer

Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat jouw slaapkamer perfect is. Met perfect bedoel ik; de juiste verduistering, een lekker matras en een goede temperatuur. Zorg ervoor dat je je slaapkamer goed donker kunt maken. Mijn ouders hebben rolluiken en dat vind ik dus echt het allerfijnste slapen! Een matras dat niet te oud is, kan ook goed helpen. En de perfecte temperatuur is liever iets te koud dan te warm. Slaap altijd met een open raam voor frisse lucht en gebruik eventueel een dikkere deken. Je zult merken wanneer je in een te warme slaapkamer slaapt, je vaak een beetje duf wakker wordt. En oh ja, heb je veel last van omgevingsgeluiden? Koop dan oordopjes! Mijn katten zijn de laatste tijd heel onrustig, dus ik heb oordoppen gekocht en nu gaat het al een stuk beter.

Geen apparatuur

Met geen apparatuur bedoel ik; geen laptops, telefoons en het liefst ook geen TV. Het blauwe licht van deze schermen zorgen ervoor dat je minder lekker in slaap valt. Mijn telefoon laat ik altijd in de woonkamer liggen (ik heb een ouderwetse wekker) en wij hebben ook geen TV op de slaapkamer.

Een regelmatig ritme

Probeer elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan. Wanneer je vaak onrustig slaapt, kan het helpen om op zoek te gaan naar een regelmatiger ritme. Sta op zodra je wakker wordt en blijf niet snoozen, hier wordt je vaak juist duffer van. Ik probeer tegenwoordig mijn wekker altijd rond half 7 / 7 uur te zetten, dit is het tijdstip dat ik uit bed ga als ik ga sporten. Maar ook als ik niet ga sporten probeer ik dus dit ritme aan te houden. In het weekend sta ik vaak wel later omdat ik het dan heerlijk vind om bij te slapen en wat langer in bed te liggen.

Tips om beter te slapen

Mijn katten liggen de hele dag door te ronken ;)

Niet te veel suiker, alcohol en cafeΓ―ne

De verkeerde voeding kan heel wat met je slaap doen. Ik weet niet of het herkenbaar is, maar ik heb regelmatig met buikpijn in bed gelegen omdat ik teveel heb gegeten, niet goed heb gegeten of teveel heb gedronken. Vooral na een feestje of etentje is dit aan de orde, maar ook wanneer je thuis bent en vlak voordat je gaat slapen nog eet, kan dit problemen opleveren. Probeer in ieder geval minimaal een uur voordat je gaat slapen niet meer te eten. CafeΓ―ne verschilt denk ik bij de meeste mensen of ze daar last van hebben. Ik heb er zelf geen last van, maar ik ken wel wat mensen die er wel last van hebben.

Een boekje naast je bed

Heb jij moeite om in slaap te komen omdat je nog te veel aan het piekeren bent? Bijvoorbeeld omdat je een lange dag hebt gehad, veel indrukken hebt gehad of veel stress hebt? Het kan helpen om je gedachten van je af te schrijven, daarmee is je hoofd leeg, maar vergeet je het niet.

Ontspan voordat je naar bed gaat

En last but not least, ontspan voor je naar bed gaat. Probeer in ieder geval een uur voordat je gaat slapen te stoppen met “intensieve” bezigheden zoals werken, op je telefoon spelen of een planning maken (behalve als dit juist je hoofd leeg maak). Gebruik het laatste uur voor je naar bed gaat om een warm bad of warme douche te nemen, een kop thee te drinken, een boek te lezen of wat yoga oefeningen te doen.

Dit zijn voor mij tips om beter te slapen die helpen. Heb jij nog andere tips?

image_print

1 Comment

Denise 6 september 2017 at 09:23

Bij mij helpt het om een uur voor het naar bed gaan lekker in de jacuzzi te gaan. Lekker in het donker naar de sterren kijken en even gewoon niks. Geen telefoon of tv maar luisteren naar de vogels in het bos. Als ik dan ook nog lavendel geurolie in het water doe, slaap ik echt als een roosje!

Reply

Leave a Comment