Hardlopen / TrailrunningRun

Tip om zelf een hardloopschema samenstellen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 17 augustus 2014 2 Comments
Hardloopschema samenstellen

In mijn laatste fit diary lazen jullie dat ik volgens een hardloopschema loop in aanloop naar de halve marathon van oktober. Omdat ik er meerdere vragen over kreeg, even een tip van mij voor een website waarmee je goede schema’s voor jezelf kunt samenstellen.

Ik heb al wel eens eerder volgens een hardloopschema gelopen, maar vond dat toch altijd erg lastig om vol te houden. Sinds ik hardloop met een hartslagmeter, begrijp ik mijn lichaam een stuk beter en merk ik ook wat de trainingen doen. Waarom het trainen met een hartslagmeter voordelen oplevert, lees je in deze blog!

Omdat ik een bepaalde eindtijd voor ogen heb voor de halve marathon (rond de 1.50), wilde ik wel een hardloopschema hebben als leidraad. In mijn zoektocht naar hardloopschema’s kwam ik uit bij de wegwijzer van Hardloopwijzer. Eigenlijk houden de meeste schema’s een looptijd van 6 tot 12 weken aan, dus ik ben heel vroeg bezig met de voorbereiding, maar liever 2x het schema lopen dan te laat beginnen en erachter komen dat het niet haalbaar is. En, ik ken mezelf, want ik ben te snel afgeleid om ook daadwerkelijk het schema van begin tot eind te volgen.

Hardloopwijzer is sowieso een super handige website – tenminste, je moet even je weg vinden – maar er staan veel nuttige tips en informatie. Zo vind je er informatie over diverse vormen van trainingen, toelichting over hartslag (verdeeld over beginners, gevorderd, ervaren), calculators en een wegwijzer om je eigen hardloopschema vast te stellen.

Via deze wegwijzer heb ik ook mijn hardloopschema vastgesteld; ik koos voor een afstand van 21 km, eindtijd tussen 1.40-1.50 en vervolgens mijn beoogde eindtijd en maximale hartslag. Hier komt een prachtig schema uitrollen waarbij wordt uitgegaan van 4x per week trainen in 6 weken tijd. In dit schema zie je een goede mix van lange intervallen, tempolopen van 7/8 km, rustige duurlopen en langzame duurlopen (alle informatie over de trainingen vind je dus in het menu “training”). Zelf haal ik 4x per week hardlopen niet omdat ik er ook nog andere trainingen naast doe, maar deze dragen natuurlijk ook bij aan mijn algehele conditie. Dat levert dus geen problemen op.

Inmiddels zit ik ongeveer op de helft van het schema. Zoals ik voor mezelf had voorspeld, houd ik me niet strict aan het schema. Als de voorgestelde training (ik doe het schema maar dan o.b.v. 3 trainingen per week, dus 8 weken totaal) mij niet uitkomt, doe ik gewoon zelf een andere training die ik vind passen of waar ik zin in heb. De langzame duurlopen vind ik echt heel langzaam, al heb ik me er wel geprobeerd zoveel mogelijk aan te houden. En dan merk je dus wel dat je je lichaam goed traint, want na een lange langzame duurloop ben ik bijna nog moeier dan wanneer ik op mijn eigen tempo loop.

Een mooi meetpunt was dus vorige week woensdag toen ik 10km in 48 minuten zou moeten lopen. Uiteindelijk liep ik deze in 49 minuten en dat ging me redelijk eenvoudig af. Ik was moe, maar niet totaal gesloopt en had ook geen spierpijn de dagen erna. Bovendien was het geen wedstrijd en ben ik geen avondloper. Dus ja, volgens mij werpt het schema zijn vruchten af! Ik ga lekker door met dit schema min of meer aanhouden en dan moet het helemaal goedkomen. Overigens ga ik de komende weken ook een aantal trainingen op een atletiekbaan doen waardoor mijn trainingen zullen veranderen, maar daarover later meer!

Ben je dus op zoek naar een goed hardloopschema, kijk dan zeker even op deze website!

image_print

2 Comments

Verschillende vormen van intervaltraining - Eat.Run.Love. 22 april 2015 at 10:27

[…] afstand op een rustig tempo. Vaak zitten deze trainingen verwerkt in een hardloopschema. In het hardloopschema wat ik heb samengesteld via Hardloopwijzer zitten twee soorten intervals verwerkt: 400 meter snel tempo, afgewisseld met 200 meter actieve […]

Reply
Fit diary #18 - Eat.Run.Love. 26 december 2014 at 16:40

[…] week ben ik dus met mijn nieuwe hardloopschema begonnen, die ik weer via Hardloopwijzer heb gemaakt. Jullie hebben het al eerder kunnen lezen, maar ik ga trainen voor een snelle 10km. […]

Reply

Leave a Comment