Hardlopen / TrailrunningRun

Tijd voor nieuwe hardloopschoenen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 1 maart 2018 0 comments
Tijd voor nieuwe hardloopschoenen

Heb jij de hele winter door hard gelopen of heb je net als ik in de winter wat minder hard gelopen? Als je een tijdje niet (vaak) hebt hardgelopen is het slim om weer rustig op te bouwen en goed op je looptechniek te letten. Zelf merk ik dat wanneer ik een tijd niet heb hardgelopen mijn snelheid en techniek echt weer achteruit is gegaan. Een beetje loopscholing kan dan geen kwaad en grote kans dat je het ritme dan snel weer te pakken hebt. Maar daarnaast is het ook goed om even te bedenken of jouw hardloopschoenen aan vervanging toe zijn of dat ze nog wel eventjes mee kunnen.

Wanneer schoenen vervangen? 

Een algemene vuistregel is dat schoenen na zo’n 800 à 1000 km toe zijn aan vervanging. Wanneer je wekelijks zo’n 15 à 20 km hardloopt is dat na een jaar. Wanneer je veel meer hardloopt, gaan je schoenen veel korter mee maar ook wanneer je veel minder hardloopt is het slim om na zo’n twee jaar nieuwe schoenen te kopen. Ondanks dat je misschien minder dan het hierboven genoemde kilometers loopt, slijten schoenen wel. Het rubber van de zolen kan bijvoorbeeld slijten, ook al loop je er minder op.

Er zijn nog een aantal elementen die ervoor zorgen dat je schoenen sneller slijten: wanneer je veel op asfalt loopt, wanneer je een relatief zwaar gewicht hebt of wanneer je overpronatie hebt (voeten kantelen naar binnen dan). Wanneer je veel loopt is het sowieso goed om een tweede paar schoenen aan te schaffen, want het is goed om je schoenen ongeveer 48 uur te laten ‘luchten’.

Pronatie bepaalt type hardloopschoen

De manier waarop je loopt bepaalt voor een groot deel het type hardloopschoen. Dit noem je pronatie, de manier waarop je voet kantelt tijdens het hardlopen. Sommige mensen hebben last van overpronatie, andere mensen van onderpronatie. Bij overpronatie klapt je voet tijdens de voetlanding naar binnen, bij onderpronatie lijkt het juist of deze naar buiten zwikt. Daarnaast heb je ook nog neutrale pronatie en dat houdt in dat je voet zich gelijkmatig en netjes afwikkelt. Wanneer je niet weet hoe jij loopt kun je een hardloopmaatje even vragen om te kijken naar jouw looppatroon, maar nog nauwkeuriger is het om een filmpje te laten maken bij een hardloopspeciaalzaak. Zo weet jij welk type schoen je nodig hebt.

Bij het hardlopen heb je te maken met zogenaamde pronatie, dit is de manier waarop je voet kantelt tijdens het hardlopen. Sommige mensen hebben last van overpronatie, andere mensen van onderpronatie. Door het kiezen van de juiste hardloopschoenen kun je dit corrigeren. Gespecialiseerde hardloopzaken als Run2day kunnen een filmpje maken van de manier waarop je hardloopt. Het is dan direct duidelijk wat voor pronatiepatroon je hebt, waardoor ze de juiste schoenen kunnen adviseren.

Tijd voor nieuwe hardloopschoenen

Hardloopschoenen kopen

Weet jij wat voor type hardloper je bent? Dan kan de zoektocht naar de perfecte schoen beginnen! Een handige online startlocatie is Sportshowroom; een online zoekmachine voor zoekartikelen. Bij Sportshowroom zijn verschillende webwinkels aangesloten waarmee het online sportassortiment wordt gebundeld op één locatie.

Neutrale hardloopschoen

Ben jij een neutrale loper – je kantelt niet naar buiten en naar binnen? Dan kun je op zoek gaan naar een neutrale hardloopschoen. Dit zijn vaak schoenen met wat minder demping en stabiliteit. Nike Free Run en Nike Zoom Fly zijn bijvoorbeeld zeer lichtgewicht hardloopschoenen die perfect zijn voor neutrale lopers. Het voelt alsof je niks aan je voeten hebt zitten en daarmee vlieg je over het asfalt. Overigens heb ik zelf overpronatie en heb ik toch een tijdje Nike Free Run hardloopschoenen gedragen voor korte afstandjes. Deze schoenen hebben mij geholpen om sneller en beter hard te gaan lopen omdat er meer verwacht wordt van je eigen looptechniek.

Schoen met extra demping(onderpronatie)

Wanneer je onderpronatie hebt (voet kantelt naar buiten) kan het prettig zijn om op zoek te gaan naar schoenen met wat extra demping omdat mensen die overpronatie hebben vaker last hebben van overbelasting. Twee schoenen die goed voor deze lopers kunnen zijn zijn Nike Air Zoom Pegasus en Nike Air Vapormax. De extra demping van deze schoenen zullen er voor zorgen dat er wat minder impact tijdens het hardlopen plaatsvindt.

Schoen met demping en stabiliteit (overpronatie)

Heb je er net als ik last van dat je voet een beetje naar binnen kantelt bij het hardlopen? Dan doe je er goed aan om een schoen te kopen met extra demping en stabiliteit aan de binnenkant van je voet. Een hardloopschoen die geschikt is voor overpronatie is Nike Lunarglide. Ik heb deze schoen zelf ook en deze zit ontzettend fijn. Hij geeft genoeg steun aan de binnenkant van mijn voet, maar het is verder wel een neutrale schoen en hij loopt licht.

*Dit artikel is in samenwerking met Sportshowroom tot stand gekomen*

Leave a Comment