EatProduct & Powerfood Info

In de test: yoghurt en kwark

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 12 februari 2017 13 Comments
in de test yoghurt en kwark

Een nieuwe rubriek op Eat.Run.Love.! Net als iedereen koop ik heel veel producten in de supermark (duh). Ik probeer zo min mogelijk pakjes en zakjes te gebruiken, maar daar ontkom je natuurlijk niet aan met een aantal producten. Daarom lees ik altijd etiketten om te kijken wat ik de meeste verantwoorde variant vind. En deze keuzes wil ik met jullie gaan delen in de nieuwe rubriek “in de test”.

De eerste in te test zijn yoghurt en kwark. Vaak eet ik twee keer per dag yoghurt of kwark om aan mijn eiwit inname te komen. Als tussendoortje heb ik niet niet altijd zin in gewone magere kwark, dus ben groot fan van kwark (of yoghurt) met een smaakje. Maar welke is nu wel verantwoord en welke niet? Laten we voorop stellen dat aan elke kwark met een smaakje suiker of zoetstoffen zijn toegevoegd. Maar je hebt tussen de producten grote verschillen. Vandaag dus in de test yoghurt en kwark.

De ene kwark is de andere kwark niet

Zelfs tussen magere kwark zit een minimaal verschil in voedingswaarden. Zelf koop ik altijd kwark bij Lidl of Albert Heijn. De magere kwark van Albert Heijn heeft iets meer calorieën en vet dan de magere kwark van de Lidl. De magere kwark van Lidl heeft juist wat meer eiwitten. Persoonlijk vind ik de magere kwark van de Lidl iets lekkerder omdat deze ook een iets zachtere smaak heeft. Volle kwark is op zich ook een prima optie, maar houdt er rekening mee dat deze veel meer vet heeft en minder eiwit. Hierdoor heeft volle kwark veel meer calorieën dan magere kwark. Wist je trouwens dat volle kwark wel weer een hele goede vervanger voor het nog vettere crème fraîche is?

In de test: yoghurt en kwark

In de supermarkt heb ik al een keuze tussen diverse soorten kwark gemaakt waarvan deze op het eerste oog een verantwoorde variant lijkt. Uiteraard kun je van deze soorten kwark ook de andere smaken nemen, deze zullen niet veel afwijken van de voedingswaarden die ik hieronder noem. Ik ben uitgegaan van een bakje van 250 gram en heb voor die hoeveelheden de voedingswaarden berekend.

Map1

Je ziet dat de producten qua eiwitten en vetten redelijk bij elkaar liggen. De Optimel Kwark heeft de minste eiwitten, Protein Raspberry Quark de meeste. De laatste wordt echter verkocht in een bakje van 200 gram, dus je zal nooit heel veel meer dan dat eten (en dan kom je op 20 gram eiwit). De koolhydraten en daarmee ook suikers verschillen wel behoorlijk van elkaar. Magere kwark met honing, Skyr Vanille en Campina Milde Kwark Kokos bevatten relatief veel koolhydraten. Optimel Griekse Stijl en magere kwark bevatten de minste koolhydraten.

Maar hoe zit het met de claims, ingrediënten en smaak?

Protein Raspberry Quark

in de test yoghurt en kwark

Wat mij direct opvalt aan deze ingrediëntenlijst is dat er maar 3% framboos in zit, dat vind ik persoonlijk wel heel erg weinig. Verder zit er er magere kwark in en verschillende ingrediënten die zorgen voor een zoete smaak: druivensap, het fruit zelf, natuurlijk aroma en steviolglycosiden (ook wel bekend als stevia). Stevia heeft van nature een wat bittere smaak, maar deze neemt af wanneer het gemengd wordt met andere suikers. Op zich ben ik geen tegenstander van stevia, ik merk zelf wel dat ik er niet zo’n fan van ben. De ingrediëntenlijst is in mijn optiek prima!

Dan de smaak. Als ik het folie eraf trek valt me op dat een hele compacte kwark is, als je hem roert blijft je leper er bijna rechtop in staan. De kleur is heel lichtroze, ik vind het er niet persé heel smaakvol uit zien. En dan de smaak en substantie. Bij elke hap heb ik het idee dat ik ook een slok water moet nemen. Ik vind de substantie persoonlijk echt iets te heftig. Aan de andere kant merk ik wel direct dat het vult en groot voordeel is dat er 20 gram eiwit in zo’n klein bakje zit. Het is wat dat betreft een ideale snack voor na een training. Maar van mij had hij wel iets dunner qua substantie mogen zijn.

Optimel magere kwark Appel Kaneel

in de test yoghurt en kwark

Mooie kreten; 0% vet en geen suiker toegevoegd. Het eerste wat ik zie op de ingrediëntenlijst zijn 2 zoetstoffen: acesulfaam-k en sucralose. Ok, het zijn geen suikers, maar wel degelijk toegevoegde zoetstoffen. Ze zijn veel sterker van smaak dan normale suiker, dus de hoeveelheid die erin zit is veel kleiner. Verder valt het me op dat er enorm veel ingrediënten inzitten waarvan ik me afvraag of dit echt nodig is. Gelukkig zit hier wel een iets meer fruit in, maar nog steeds minder dan 10%.

Als ik de kwark open valt het me direct op dat deze veel dunner is dan andere kwarksoorten. Dat is logisch omdat er ook nog yoghurt en vloeibare melkbestanddelen doorheen zitten. Persoonlijk vind ik dit lekker eten, maar dat is ieder voor zich natuurlijk. Maar oef, de smaak. Nee, niet aan mij besteed. Ik vind er overduidelijk een kunstmatige zoetstof smaak aan zitten. Daarnaast is deze qua voedingswaarden voor mij het minst interessant. Er zitten de minste eiwitten in van alle kwarksoorten die ik heb getest en ik wil dit toch wel graag eten omdat ik dan makkelijk een portie eiwitten binnen krijg.

Campina Milde Kwark Kokos

in de test yoghurt en kwark

Ik moest even zoeken naar deze kwark, bij onze Albert Heijn is hij niet verkrijgbaar, maar uiteindelijk vond ik hem bij een grote Albert Heijn. Deze kwark heb ik wel vaker gekocht en vind ik onwijs lekker. Oh, nu verklap ik gelijk wat ik er van vind!

De ingrediëntenlijst word ik qua lengte heel blij van, deze is namelijk heel erg kort. Dit is samen met Skyr de enige kwark waar normale suiker aan toegevoegd wordt. Dit zie je ook direct terug in het aantal koolhydraten, deze is relatief hoog; 18,75 gram waarvan 18 gram suiker. Deze kwark bevat ook het meeste vet, ook al is het maar 1,5 gram. Een logisch gevolg daarvan is dat Campina Milde Kwark ook behoorlijk aantikt in calorieën. Na Protein Raspberry is dit ook de kwark met de meeste eiwitten, 23 gram in een bakje van 250 gram. De slogan van Campina luidt dan ook “de kwark voor alle topsporters en rijk aan proteïne”.

En dan de smaak. Ik verklapte het al even, maar ik vind deze echt onwijs lekker. Overigens vind ik de andere varianten naturel en vanille ook echt aanraders. De kwark is vrij stevig, dus ook hier houd ik wel graag een glas drinken bij de hand, maar de smaak vind ik echt top. De kokos is heel licht aanwezig en het is gewoon een lekker vullende kwark. Een ideaal tussendoortje voor mij!

Skyr Vanille

in de test yoghurt en kwark

De ingrediëntenlijst is net als die van Campina erg kort. Ook in deze yoghurt (het is geen kwark) zit suiker. Verder is de ingrediëntenlijst heel begrijpelijk en staan er geen dingen op waarvan ik denk: wat is dat? Skyr is een IJslandse yoghurt die heel dik en romig is en daardoor lijkt op een kwark. Van nature heeft deze veel eiwitten; 22,75 gram per 250 gram. Dit is slechts een heel klein beetje minder dan de Campina kwark. Qua calorieën zit Skyr wel wat hoger dan Campina kwark en dat komt met name doordat er meer koolhydraten (en dus suikers) in zitten. Maar toch, ik vind deze ingrediëntenlijst best prima.

Skyr is hele dikke “vaste” yoghurt, nog dikker dan kwark. Een substantie waar je echt van moet houden. Met fruit maak je het net wat luchtiger. De smaak vind ik echt heel lekker. Smaakt heel natuurlijk, geen gekke bijsmaak. Ook vult deze yoghurt lekker goed, daar houd ik van.

Optimel Griekse Stijl yoghurt Framboos

in de test yoghurt en kwark

Wow, deze ingrediëntenlijst is nog langer dan de Optimel kwark. Er zit een verdikkingsmiddel in, kleurstoffen, vitamines en een zuurteregelaar. Ingrediënten die ik niet ken en waarvan ik me ook afvraag of het echt nodig is. Waarschijnlijk wel, want anders zat het er niet in. Ook op deze verpakking staat 0% vet en geen suiker toegevoegd. Net als de Optimel kwark zitten ook hier 2 zoetstoffen in.

Overigens is Optimel Griekse stijl yoghurt geen kwark, maar een yoghurt zoals de naam al doet vermoeden. Het is wel een lobbige yoghurt. Ik roer de fruitlaag er altijd in zijn geheel doorheen. Deze yoghurt vind ik er het meest smaakvol uit zien, hebben de kleurstoffen toch een rol! Ook de smaak vind ik echt super lekker. Hij is wel vrij zoet, maar niet chemisch zoals de Optimel kwark. Qua voedingswaarde zit deze laag in calorieën maar redelijk hoog in eiwit; bijna 20 gram per bakje. Er zitten weinig koolhydraten en suikers in, en dat is anders dan de ingrediëntenlijst doet vermoeden vind ik. Ondanks de lange ingrediëntenlijst verdwijnt deze yoghurt regelmatig in mijn boodschappenmandje.

Eindoordeel in de test yoghurt en kwark

Kijkend naar de voedingswaarden (ik eet deze producten vanwege de grote hoeveelheid eiwitten), de ingrediëntenlijst en smaak is de Campina Milde Kwark de absolute winnaar voor mij. Ja, er zit suiker in, maar verder geen gekke ingrediënten. De smaak is goed, het eet makkelijk weg en je zit voorlopig wel weer even vol. Qua smaak komt Optimel Griekse Stijl Yoghurt op een tweede plaats, maar ik ben stiekem toch wel een beetje geschrokken van de lange ingrediëntenlijst ten opzichte van de andere producten. Aan de andere kant eet ik dit ook niet dagelijks, dus deze zal wel nog vaker in mijn mandje verdwijnen. Vooral ook omdat de voedingswaarden qua macro’s me goed aanspreken.

De verliezer in deze test is Optimel magere kwark. De smaak vind ik niet lekker – te zoet – en de voedingswaarden vallen me ook tegen.

Ben heel benieuwd naar welke yoghurt of kwark jouw favoriet is en waarom. En ontbreekt er nog eentje in dit lijstje volgens jou?

Heb jij een productcategorie waarin je een vergelijking tussen diverse varianten wilt zien? Laat het weten in de comments, en wie weet zie je die vergelijking binnenkort terug! 

image_print

13 Comments

Theo Grent 13 maart 2017 at 10:25

Op basis van het sportvoedingsadvies om bij elke (herstel)maaltijd circa 20 gram eiwitten in te nemen, zou van de zeven beproefde kwark en yoghurt merken (waarvan in het artikel helaas van de eerste twee een omschrijving plus foto ontbreekt) de magere kwark van Lidl als goedkoopste (0,62 per 20 gram eiwitten) uit de bus komen? Om zoetstoffen en suiker te vermijden en toch eveneens een flinke hoeveelheid goed opneembare koolhydraten op te nemen, zou de ‘Magere kwark plus 15 gram honing’ (21,2 gram per 250 gram; dus de verpakkingsgrootte zou 177 gram zijn) een betere optie zijn dan de gemaakte keuze voor Campina magere kwark kokos?

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 13 maart 2017 at 10:57

Ha Theo, volgens mij heb ik in dit artikel niet over een (herstel)maaltijd, maar over een tussendoortje. Als maaltijd is dit sowieso een te laag aantal calorieën. Bij mijn tussendoortjes ga ik nooit uit van 20 gram eiwitten, want dat houdt in dat ik gedurende de dat ver over mijn beoogde eiwit inname heen ga. Daarbij heb ik het ook specifiek over kwark en yoghurt met smaakjes, die juist als tussendoortje geschikt zijn in mijn ogen. Vandaar dus ook dat de magere kwark niet op de foto staat, heb deze alleen als vergelijkingsmateriaal in de voedingswaarde meegenomen. Ik geef zelf ook aan dat magere kwark de beste optie is, maar daar heb je nu niet eenmaal altijd zin in.

Reply
Peter 14 februari 2017 at 13:37

Ben zelf een absolute Skyr liefhebber. Gewoon, de naturel versie en dan leuk ik dat zelf op met eigengemaakte granola (zo lekker!) en/of vers fruit. Prima powerontbijtje! Ik vind de structuur juist erg lekker weghappen, maar kan me voorstellen dat je hem erg “vast” vindt.
Ik ga die Kvarg ook eens proberen. Ken ik nog niet, maar kom vaak bij de AH XL hier.

Reply
Hanne 13 februari 2017 at 09:54

Ik koop dikwijls ongesuikerde, magere platte kaas (de Vlaamse kwark?) of yoghurt en soms eens Alpro soja yoghurt met vanillesmaak (mild & creamy). Afgelopen week hoorde ik van de diëtiste dat ik eens moet afwisselen met een halfvolle variant, omdat die toch veel meer essentiële vitaminen bevat.

Reply
pAssie 12 februari 2017 at 19:32

Kvarg is ook mijn favoriet. (Vanille). Net n cheesecake, zoooo lekker!! Als ik n grote portie wil, meng ik-em vaak met Campina milde magere kwark (naturel). Top!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 12 februari 2017 at 22:02

Je bent niet de eerste die dit zegt, ik ken het niet maar ga eens op zoek!

Reply
Amanda 13 februari 2017 at 13:41

Jaaa deze is heerlijk! Helaas wel prijzig…

Reply
Bianca 12 februari 2017 at 19:28

Wat een fijn en vooral uitgebreid artikel zeg.

Reply
Bianca 12 februari 2017 at 19:29

Zelf eet ik meestal de kwark van de Lidl.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 12 februari 2017 at 22:02

De magere kwark haal ik ook altijd daar!

Reply
Madelon 12 februari 2017 at 11:02

Jaaaaa ik mis er nog eentje! Kvarg. Die is super hoog in proteïne en bevat geen vet en toegevoegde suiker. Wel suikervervangers… maar zó dik en romig, heerlijk! Niet zo makkelijk verkrijgbaar maar AH XL verkoopt het wel. Vanille en framboos, maar vanille is m’n absolute favo :)

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 12 februari 2017 at 22:02

Ken ik niet! Wordt helaas niet in onze Albert Heijn of Jumbo verkocht, maar zo te lezen moet ik even op zoek gaan dus. Werd op FB ook al genoemd :)

Reply
Lucienne 12 februari 2017 at 09:51

Leuk en handig artikel! Ik eet dagelijks de Campina magere milde kwark, maar dan in de smaak vanille. Zo lekker, die subtiele smaak! Met een goede Granola erbij nóg lekkerder 🤗

Reply

Leave a Comment