LovePersoonlijk

Terugblik 2016

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 31 december 2016 4 Comments
terugblik 2016

De laatste dag van het jaar is nu echt aangebroken, tijd dus om terug te blikken op de persoonlijke doelen die ik begin 2016 stelde. Heb ik ze allemaal kunnen volbrengen? Nee, bij lange na niet. Maar ik heb wel veel geleerd dit jaar. Dat het best bijzonder is om een actieve blog draaiende te houden met 5 à 7 artikelen per week terwijl ik ook nog eens 36 uur werk, 5x per week sport en mijn vrienden en familie wil blijven zien. Dat kan niet allemaal en omdat ik door het bomen het bos niet meer zag ben ik met een coach gaan praten. Dit was ontzettend verhelderend en heeft me laten inzien dat het echt niet erg is om nee te zeggen, om dingen te doen waar ik zelf achter sta en keuzes te maken waarmee ik wellicht wat mensen teleurstel, maar anderen juist weer heel blij maak.

Ik kijk met een ontzettend positief gevoel terug op afgelopen jaar: de blog heeft een verdubbeling van bezoekcijfers gekregen, ik heb mooie reisjes mogen maken privé, voor werk én voor Eat.Run.Love. en ik weet nu dat ik keuzes kan maken waar ik zelf achter sta. Ging alles dan van een leien dakje? Nee hoor; ik heb avonden tot diep in de nacht gewerkt, een potje gevloekt én gehuild als ik het niet meer zag zitten, onnodig ruzie zitten maken met mensen die ik liefheb, zitten balen omdat ik weer een pijntje hier had of een pijntje daar had en stiekem niet tevreden was met de resultaten die ik boekte. Maar hee, dat zet ik niet op social media. Alles relatief.

Liever kijk ik vooruit (ik zit bomvol plannen) dan achteruit (ik kan er toch niks meer aan veranderen). Omdat ik het toch wel leuk vind om nog even terug te lezen wat ik begin dit jaar opschreef, heb ik dat gedaan en deel ik met jullie hoe ik het er vanaf heb gebracht!

10km hardlopen in 45 minuten

#fail Hoewel dit stiekem wel echt een ultieme droom is, heb ik er dit jaar niet alles op alles gezet om dit te behalen. Ik fladderde wat betreft sport maar een beetje rond. Deed dingen die ik leuk vond: crossfit, een triathlon, een trailrun en af en toe nog wat boksen. Maar dit kwam niet echt ten goede van mijn hardloopprestaties. Een aantal keer heb ik hardlooptraining gedaan, maar al snel dacht ik; wie houd ik nu voor de gek. Ik vind dit eigenlijk helemaal niet leuk. Nils (hardlooptrainer Loopwijzer) was er in de zomer van overtuigd dat ik het in het najaar zou kunnen halen en schreef een persoonlijk schema voor me, maar ja, dan moet ik me daar wel aan houden. En dat deed ik maar half. Het resulteerde in een tijd van 48.18, evengoed een PR, maar geen 45min. Voor komend jaar (of komende jaren) heb ik dit doel losgelaten, maar daarover in een volgend blog meer!

terugblik 2016

Handstand push-up, double-unders en pull-ups zonder band

Ik zie dat ik hier niet echt een concreet doel aan vast heb gehangen in aantal herhalingen, dus hier kan ik positief op antwoorden want inmiddels kan ik alle drie. Of ik er tevreden mee ben is een ander verhaal. Double unders hoef ik niks meer aan te doen, die gaan vlekkeloos (niet te hard roepen, want dan struikel ik natuurlijk de eerst volgende keer).

Lees ook: Double unders leren

Voor hele lange tijd dacht ik; laat die handstand push-up (HSPU) maar zitten. Ik oefende er niet op, had nog steeds last van mijn pols en dacht er gewoon niet aan. Tot ik vorige week het toch een keer probeerde; abmat op een 10kg plaat om de range of motion te verkorten. In totaal deed ik 12x één rep waar ik heel trots op was. Een week later deed ik weer een WOD waar HSPU in zaten, dit keer 10 rondes van 3 reps en weer ging ik voor dezelfde scaling optie. Na de training oefende ik nog wat door met wat meiden en toen bleek dat ik alleen met een abmat ook makkelijk 6 herhalingen achter elkaar kan. Blijkbaar ben ik stiekem toch heel veel sterker geworden en heb ik de techniek ineens onder de knie. Ik ben tevreden! (Check dit filmpje op Instagram)

De pull-ups daarentegen heb ik heel vaak op geoefend, maar daar ben ik nog niet heel tevreden over. Ja, ik kan nu een paar (4) strict pull-ups met brede grip en ja, ik kan ook en paar kipping pull-ups, maar ik ben nog niet zeker genoeg van mijn zaak om pull-ups in een WOD te kunnen. Maar mijn doel was 3 pull-ups zonder band, dus die kan ik toch afstrepen.

Lees ook: Trainen voor pull-ups

terugblik 2016

Een racefiets kopen

Yes! Dit deed ik veel sneller dan verwacht, in maart namelijk al! Via Facebook zag ik dat een kennis haar twee jaar oude TREK fiets te koop zette voor – bleek achteraf – een heel vriendschappelijk prijsje. Ik wist niet hoe snel ik haar een berichtje moest sturen om te vertellen dat ik die fiets had en binnen een week had ik een mooie fiets in mijn bezit! Super blij mee. Ik begon lekker rustig, maar besloot halverwege de zomer om me in te schrijven voor een triathlon. Hoe dat is afgelopen weten jullie allemaal!

terugblik 2016

1x per week yoga voor een gezonde geest en soepel lichaam

Hmm, dit kan ik niet helemaal beamen, maar vooral over het tweede half jaar ben ik wel tevreden. Van de zomer ging ik na de Cortina Skyrace door mijn rug, dus ik ging onder behandeling bij AmstelFysio. Op aandringen van hen ben ik (weer) begonnen met yoga en mobiliteitsoefeningen. Ik ga nu denk ik gemiddeld 1x per twee weken naar een Hot Flow Yoga les en pak daarnaast zo’n 2 à 3x per week mijn laptop erbij voor 15 minuten ROMWOD. De gezonde geest is af en toe nog ver te zoeken, maar een soepel lichaam ben ik aan aan het werken.

Lees ook: Mobiliteit bij CrossFit

terugblik 2016

Meer rust in mijn hoofd

Tja, die drukte… Die heb ik niet echt weten af te leren. Ik ben ook niet op yoga vakantie geweest en ben niet begonnen met mediteren. #fail zou je dus zeggen, maar ik ben wel een coachings traject gestart en heb wel het boek “nooit meer te druk” gelezen. Beiden om meer rust in mijn hoofd te krijgen. Ik ben er dus wel degelijk mee bezig geweest en heb ook het idee dat beiden hebben geholpen om meer rust te creëren in mijn hoofd. De yoga vakantie staat nog steeds op mijn lijstje, wellicht in 2017?

Lees ook: Nooit meer te druk

terugblik 2016

Tevreden zijn met wat ik heb

Ik schreef op dat ik niet snel tevreden ben met mezelf en de lat erg hoog leg. Eigenlijk doe ik dat nog steeds, maar ik weet het wel steeds beter te relativeren. Met mijn coach heb ik gewerkt aan een omschrijving van mijn karaktereigenschappen, een beschrijvende zin wie ik ben en het loggen van alle activiteiten die ik doe om daar een betekenis aan te hangen. En daaruit bleek eigenlijk dat ik vooral dingen doe die ik leuk vind. Dat verbaasde mij aan de ene kant wel, maar dat kwam ook omdat ik er nooit bij stil stond. Als ik al deze punten teruglees op papier denk ik; ja ik ben eigenlijk best tevreden met mezelf. Maar je moet er wel bij stilstaan en het komt niet vanzelf. Zonder het coachingtraject van afgelopen kwartaal had ik waarschijnlijk een #fail opgeschreven.

Ik merk dat ik het leuk vind om hier op terug te blikken en weer na te denken over nieuwe doelen. Ik ben daar ook al een tijdje mee bezig en zal deze begin volgende week met jullie delen. Ben heel benieuwd, kijken jullie met een tevreden gevoel terug op 2016? Zijn er dingen waar je heel blij mee bent, of dingen waar je niet zo blij mee bent en in 2017 nog aan wilt werken?  

image_print

4 Comments

Karin 31 december 2016 at 11:01

Beste Jessica, ik volg je blog nu denk ik een maand of 4 a 5 en met veel plezier. Lees zoveel herkenbare stukken. Ik ga je zeker blijven volgen en wens je ook alle goeds voor 2017!
Lieve groet Karin

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 1 januari 2017 at 15:32

Dank je wel Karin voor je lieve bericht, voor jou ook het alle goeds gewenst!

Reply
Jet 31 december 2016 at 10:05

Wat een mooie terugblik, Jessica! Ik heb echt met zoveel plezier je blog gevolgd! Blijf ik zeker doen. Heel fijne jaarwisseling en succes met je doelen voor 2017!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 1 januari 2017 at 15:33

Wat leuk om te horen Jet! Ik zie je graag terug in 2017 :) Een sportief en gezond jaar gewenst!

Reply

Leave a Comment