GezondheidLove

Te veel trainen kan ook

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 12 juli 2018 0 comments
Te veel trainen

Eigenlijk is alles waar “te” voor staat niet goed. Zo is te veel trainen ook niet goed. Je denkt misschien wel dat het prima is om zeven week te trainen, maar wanneer je dat niet gewend bent raakt je lichaam heel snel uitgeput. Topsporters doen niets anders dan sporten. Hun hele leven is gebouwd rondom sporten. Jij en ik hebben een full time baan of studie, misschien een gezin en andere sociale bezigheden. Ik train ongeveer zes keer per week, maar probeer daarbij heel goed naar mijn lichaam te luisteren. Als dat niet goed gaat, dan sla ik gewoon een dagje over. Daar wordt je echt niet slechter van, eerder beter. Te veel trainen kan ook en dat ik laat in deze blog zien hoe je te veel trainen kunt herkennen.

Aankomen in gewicht

Als je teveel sport kun je afvallen in gewicht (bijvoorbeeld doordat je heel veel vocht verliest en dit niet goed aanvult), maar je kunt ook juist aankomen in gewicht. Tijdens het sporten maakt je lichaam cortisol aan, ook wel bekend als het stresshormoon. Als jouw lichaam continu teveel cortisol aanmaakt is het niet meer in staat dit naar een normaal niveau terug te brengen en ontstaat er een verstoorde balans. Gevolg kan zijn dat je juist aankomt in gewicht.

Minder energie, kracht en uithoudingsvermogen

Luisteren naar je lichaam is misschien wel het aller belangrijkste om te herkennen of je te veel traint. Merk je namelijk dat je het zwaar vindt om een training af te ronden en heb je minder energie, kracht en uithoudingsvermogen? Dan kan dat duiden op dat je te veel traint. Natuurlijk kan het voorkomen dat je wel eens minder energie hebt, bijvoorbeeld doordat je slecht hebt geslapen, te weinig gegeten of een drukke dag op werk hebt gehad. Maar als dit structureel voorkomt dan moet je toch even achter je oren gaan krabbelen of het niet te veel is.

Elke dag zwaar trainen

Minder energie, kracht en uithoudingsvermogen kan ook komen doordat je elke dag heel zwaar traint. Het is echt niet erg om zes dagen per week te trainen, maar zorg dan dat je veel variatie in je trainingsschema aan brengt. Train de ene dag met zware gewichten en doe de dag daarna lichte, lange sets of cardio. Elke dag je lichaam op dezelfde manier belasten met hele hoge intensiteit of zware gewichten is niet goed. Je lichaam moet ook tijd hebben om te kunnen herstellen.

Een verhoogde rusthartslag

Een mooie graadmeter van jouw fitheid is je hartslag. Hoe lager jouw rusthartslag, hoe fitter je bent. Merk je dat je continu een iets verhoogde hartslag hebt, dan kan dat betekenen dat je niet goed uitgerust en hersteld bent. Je kunt dit eenvoudig bijhouden door een activitytracker die hartslag meet bijvoorbeeld. Door deze tijdens je slaap om te houden krijg je een goed beeld van hoe je slaapt en hoe je hartslag is.

Motivatie verdwijnt

Merk je dat je voor een langere periode geen zin hebt om te sporten of dat je niet gemotiveerd bent om harder te gaan? Of dat je na een training niet dat euforische gevoel ervaart wat je eerder wel ervoer. Dan kan het goed zijn om even een stapje terug te nemen. En dan heb ik het niet over: “ik heb een zware dag gehad, ik heb zin om op de bank te liggen”. Dat hebben we namelijk allemaal wel eens en dat is ook ok√©. Maar echt voor een langere periode waarvan je weet dat je zwaar hebt getraind. Soms is het lekker om dan even niet te focussen op zwaar trainen, maar gewoon even wat andere vormen van beweging te doen. Waardoor je het plezier en de motivatie om te sporten weer terug krijgt.

Moraal van dit verhaal: luister goed naar je lichaam! Je lichaam geeft de signalen tenslotte niet voor niets af.

Leave a Comment