RunYoga

Surfen & Yoga een goede combinatie

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 20 mei 2017 0 comments
Surfen yoga goede combinatie

Toen ik op zoek ging naar een leuke yoga retreat stuitte ik op surfen & yoga in Portugal. Het sprak mij direct aan en vond het eigenlijk helemaal niet zo’n gekke combinatie. Uiteindelijk heb ik ook geboekt bij Karma Surf Retreat Algarve. Toch merk ik dat veel mensen zoiets hebben van: “huh, wat een vreemde combinatie surfen & yoga in één vakantie”. Terwijl het juist een hele goede combinatie is, vandaag vertel ik jullie dus waarom!

Surfen is als yoga op het water

Surfers ervaren net als yogi’s een volledige harmonie met de elementen die moeder natuur ons brengt, in dit geval water. Wanneer een keer hebt gesurfd zul je dit gevoel herkennen: rust en vrede terwijl je op je surfplank zit te wachten op de perfecte golf. Kijkend naar de horizon, genietend van de zon terwijl de golven omhoog en omlaag deinen. Wanneer de perfecte golf eraan komt, start je met peddelen op het juiste moment, spring je op het board en glijd je zo richting het strand. Nadat je de perfecte golf hebt kunnen pakken, werk je je direct weer een weg terug de oceaan in om je volgende golf te pakken. Dat gevoel van blijheid en tevredenheid is een gevoel dat je ook met yoga kunt ervaren.

Surfen yoga goede combinatie

Een goede combinatie

Als je al kennis hebt gemaakt met zowel Surfen als Yoga, zul je kunnen beamen dat het helemaal niet zo’n gekke combinatie is en dat deze twee sporten elkaar juist goed aanvullen en versterken. Een aantal essentiële elementen voor het surfen kun je namelijk versterken of verbeteren met yoga. Denk aan:

  • Balans
  • Coördinatie
  • Flexibiliteit
  • Controle
  • Kracht en uithoudingsvermogen

Bij yoga wordt veel focus gelegd op de ademhaling. Ook bij het surfen is dit een belangrijk element. Door je te focussen op een goede en rustige ademhaling, zul je merken dat je meer focus en balans kunt aanbrengen in het surfen. Je leert daarmee ook om “één te worden met de zee”. Het klinkt een beetje zweverig, maar ik heb zelf kunnen ondervinden wat hiermee wordt bedoeld. De zee kan soms nogal overweldigend zijn. Het is daarom extra belangrijk om rustig en kalm te blijven in plaats van in paniek te raken.

Balans, coördinatie en flexibiliteit zijn nodig om soepel en makkelijk op het board te komen, maar daarna ook nog eens je balans te houden. Soeplesse en feeling voor het board zijn ook belangrijke elementen. Door bepaalde yoga houdingen aan te nemen, kun je je voorbereiden op wat er in de zee komen gaat.

Ondanks dat het soms lijkt dat je vooral aan het chillen bent in de zee, kan het surfen een behoorlijke aanslag zijn op je lichaam. Je fysieke gesteldheid wordt flink op de proef gesteld wanneer je de zee moet in peddelen, maar ook wanneer je een golf wilt pakken.

Surfen yoga goede combinatie

Yoga voor het surfen

Er zijn verschillende mogelijkheden, maar ik heb een retreat geboekt waarbij je zowel ’s ochtends als ’s avonds yoga hebt. Uiteraard geheel vrijblijvend, als je hier geen behoefte aan hebt kun je het ook skippen. Echter merk ik dat het het elkaar echt perfect aanvult.

In de ochtend is flow yoga heel geschikt om de spieren op te warmen en jezelf klaar te maken voor het water. Er wordt aandacht besteed aan de schouders (die je veel gebruikt voor het peddelen), een sterke core (om je zelf op te duwen) en de benen (om stabiel en stevig op het board te staan). Ook kun je op het land alvast de beweging die je gaat doen na synchroniseren.

Surfen yoga goede combinatie

Yoga na het surfen

Nadat je de hele dag op het water hebt gestaan, er veel in hebt gelegen en waarschijnlijk een aantal keer bent overspoeld door een golf, zul je merken dat je lichaam moe is. Je kunt wellicht wat pijntjes hebben en stijve spieren krijgen. Daarom is het prettig om na de surfsessie weer yoga te doen. Dit keer Yin Yoga waarbij je lange tijd in dezelfde houding blijft liggen om de spieren te ontspannen en te stretchen. Dit voorkomt stijve spieren, maar bovenal zorgt een Yin Yoga les er (in mijn ervaring) vooral ook voor dat daarna weer vol met energie zit.

Zelf heb ik het een week lang gedaan, ’s ochtends en ’s avonds yoga (je kunt het ook gewoon stretchen noemen) met daartussen een surfsessie. Vooral de avondsessies vond ik persoonlijk erg prettig en waardevol. Bij de ochtendsessie gaat het er vooral om dat je je spieren goed opwarmt, een aantal yogahoudingen zijn hier erg geschikt voor. 

Leave a Comment