EatSport & Voeding

Supplementen; nodig of niet?

posted by Manon 15 juli 2016 4 Comments
supplementen, suppletie, voeding, sport

♦ Blog geschreven door Manon ♦

De populariteit van supplementen groeit. In Nederland met 3% per jaar.

Waar we vroeger supplementen vooral kochten om weerstand te verhogen en verkoudheid tegen te gaan, wordt het tegenwoordig steeds meer gebruikt om fitter en vitaler door het leven te gaan, een verbetering van de levenskwaliteit. “Een gezond leven draagt immers bij aan een gelukkig leven,” vertelt Jonathan Carroll-Goldin Brand
Manager van Swisse supplementen, tijdens het pers event ter ere van de lancering van het Australische supplementen merk op Nederlandse bodem.

Dat gezondheid bijdraagt aan geluk ben ik zeker van overtuigd. Niet alleen ben ik gelukkig niet ziek, maar ik voel mij prettig dingen te kunnen doen zonder dat ik belemmerd word door een gebrek aan energie. Alledaagse dingen zoals traplopen, een sprintje om de bus te halen, een avondje dansen, een lekkere lange wandeling, dat is de waarde van fit zijn. Daarnaast vind ik het heerlijk om een uur of langer door de natuur hard te lopen, te kunnen verdwalen, wetende dat ik voldoende energie heb om mijn (om)weg terug ook hardlopend te kunnen volbrengen.

“Ik leef nog steeds volgens het ‘oude principe’ 2 ons groente, 2 stuks fruit.”

Een gezond en fit leven begint natuurlijk niet bij supplementen, maar bij de basis; beweging en gezonde basisvoeding, voeding met een hoge nutriënten waarde. Ik leef nog steeds volgens het ‘oude principe’ 2 ons groente, 2 stuks fruit. Lekker makkelijk. Al denk ik hier nooit over na maar is het een gewoonte geworden en zit ik hier nu dagelijks ruimschoots overheen. Als avondeten eet ik zo een hele broccoli in mijn eentje op. In m’n ontbijt shake gaat standaard een handvol spinazie, een halve banaan en blauwe bessen. Op mijn werk heb ik regelmatig wortels als snack mee en neem ik nog een stuk fruit tussendoor. Als je daarnaast nog twee keer per week vette vis eet, en natuurlijk verder voldoende macro’s (calorieën uit koolhydraten, eiwitten en vetten) binnenkrijgt door middel van ‘wholefoods’, volwaardige voeding, dan krijg je waarschijnlijk alles binnen om vitaal te blijven. Als je naast een goed dieet ook voldoende beweegt, minimaal 30 minuten per dag, dan ben je hoogstwaarschijnlijk fit en gezond.

True Story cold pressed juice bevat een kilo groente

True Story cold pressed juice bevat een kilo groente

Ik ben me zeer bewust van mijn dieet en wat dat betreft heb ik geen suppletie nodig, zou je denken. Toch ben ik een voorstander van het gebruik van supplementen en neem ik dagelijks een aantal supplementen. Duursporters, zoals hardlopers die meer dan 3x per week een 1 uur sporten, hebben bijvoorbeeld een verhoogt risico op een mineralen tekort vanwege de hoge mate van inspanning en het vaak vele transpireren. Door gebrek aan zonlicht hebben veel Nederlanders een vitamine D tekort. Ook Team NL, de Nederlandse Olympiërs, maken gebruik van suppletie. Al is NOC*NSF erg behouden met hun aanbevelingen en wordt de suppletie per atleet individueel bepaald bij voorkeur in overleg met een sport-diëtist of arts. De supplementen die NOC*NSF van Swisse heeft opgenomen zijn onder andere vitamine D en C, omega 3 en magnesium.

De aanbeveling van de Nederlandse gezondheidsraad wordt aangegeven in ADH, de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid. Deze aanbeveling is gebaseerd op een gemiddelde behoefte. Aangezien ik een erg actief leven en meer dan gemiddeld sport, ga ik er vanuit dat mijn behoefte aan vitamine en mineralen hoger ligt dan de ADH. Ook heb ik zelf ondervonden dat bij intensieve trainingsperiodes er snel mineralen tekorten ontstaan waardoor ik voor een bepaalde periode erg vermoeid was en niet begreep waarom. Tegenwoordig neem ik dus dagelijks supplementen ter aanvulling van mijn voeding. De supplementen die ik op dit moment gebruik zijn: Multivitamine, omega 3, vitamine D, Magnesium en ijzer.

“Geluk voor mij is zo vitaal mogelijk zijn om te blijven genieten van alles wat ik doe en goeie prestaties te kunnen blijven leveren in alle aspecten van mijn leven.” 

Af en toe een appel of 1 keer in de maand naar de sportschool, maakt je niet direct gezonder. Zo is het ook met supplementen. Regelmaat is key. Mocht je supplementen gebruiken, heb je er het meest aan dit, net als een gezond dieet, een vaste gewoonte te maken. Neem je supplementen voor minstens 6 weken elke dag, kies een vast tijdstip of zet je alarm. Een grote kans dat het na die 6 weken een gewoonte geworden is.

Swisse Supplementen

Swisse Supplementen

Over Swisse

Swisse is een toonaangevend Australisch wellness merk dat verkrijgbaar is in heel Nederland met 22 verschillende varianten, met het motto ‘Elke dag. Een mooie dag.’ Het brede assortiment van producten helpt je je persoonlijke balans te onderhouden en te herstellen wanneer dat nodig is. De voedingssupplementen zijn over het algemeen hoog gedoseerd om je lichaam de kans te geven een optimale hoeveelheid van de voedingsstoffen op te nemen. Het bijzondere aan Swisse-producten is de samenstelling van de voedingssupplementen met kruiden uit de natuur. Wil je behouden aanvullen met supplementen dan kan je de hoog gedoseerde tabletten van Swisse ook door midden breken. Gaan ze twee keer zo lang mee ;-)

Dit vind je wellicht ook interessant: 
Sportvoeding; de basis
Magnesium voor een sterk en energie lichaam
Antioxidanten in groenten en fruit
 Epke Zonderland over sport & voeding
In gesprek met ultra runner Fernanda Maciel

image_print

4 Comments

Hans 23 augustus 2016 at 13:06

hoe weet je of kom je er achter welke supplementen nodig, goed zijn?

Reply
Manon
Manon 26 augustus 2016 at 13:39

Het meest accuraat is een bloedtest te laten doen. Je kunt ook je voeding tracken met bijvoorbeeld ‘MyFitnessPal’ waarin ook advieswaarde worden gegeven en waarin je kunt zien hoeveel mineralen en vitamine je binnenkrijgt.

Reply
Dany Dewulf 15 juli 2016 at 11:03

Een heel erg juiste kadering van supplementen en het belang daarvan in de basissportvoeding, vind ik.

Reply
Manon
Manon 26 augustus 2016 at 13:43

Dankjewel Dany ;-)

Reply

Leave a Comment