HealthLove

Stress door social media op je telefoon

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 18 juni 2017 0 comments
stress door social media

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij mij ligt mijn telefoon bijna altijd op tafel tijdens het eten. En ook als ik even mijn telefoon niet bij de hand kan hebben (bijvoorbeeld tijdens het sporten), grijp ik er daarna direct weer naar. Bang om ook maar iets te missen. Maar wat mis ik eigenlijk? Helemaal niks. Dat klinkt misschien een beetje “hard” maar dat is wel zo. Ik ben nu een weekendje in de Ardennen en het internet is om te huilen. Ja, ik weet dat je nu ook in Europa internet kunt gebruiken vanuit je bundel, maar het bereik is zo slecht dat het niet werkt (foto’s op Instagram blijven wazig bijvoorbeeld). Ook het WiFi doet het niet, dus het is een beetje behelpen. Paniek! Maar waarom eigenlijk? Uit onderzoek blijkt namelijk dat het altijd maar verbonden willen zijn, juist een hele hoop stress met zich mee brengt.

Stress door social media op je telefoon

De telefoon kan op verschillende manieren voor ‘stress’ zorgen:

  • Net als in het nieuws zie je alleen maar ellende op je social media voorbij komen. Natuurlijk komen er een hoop perfecte plaatjes voorbij (vooral Instagram), maar je ziet ook alles wat er in de wereld gebeurt. Aanslagen, aardbevingen, moord en ga zo maar door. Het klinkt misschien heftiger dan het is, maar je wordt er wel door geconfronteerd.
  • Altijd maar met je telefoon bezig zijn zorgt dat je minder aandacht hebt voor de dingen die om je heen gebeuren, dingen die echt belangrijk voor je zijn. Denk aan familie en vrienden, maar ook genieten van een bepaalde omgeving. Ik merk zelf stiekem wel eens dat iemand een verhaal aan me vertelt en dat ik word afgeleid doordat mijn telefoon knippert.
  • Ook qua gezondheid is het helemaal niet zo best om altijd met je telefoon in de weer te zijn. Mensen nemen hun telefoon mee naar bed en blijven vervolgens nog uren op hun telefoon kijken. Je hebt er een slechtere nachtrust door en daarnaast zou de straling van telefoons ook nog steeds schade aan kunnen brengen

stress door social media

Tips om je telefoon los te laten

  • Ga meerdere keren per dag “offline”: Je hoeft echt niet altijd bereikbaar of connected te zijn. Want wat mis je nu eigenlijk als je een uurtje niet op je telefoon kijkt? Probeer om meerdere keren per dag je telefoon te laten voor wat het is; bijvoorbeeld tijdens het eten, tijdens het sporten maar leg je telefoon ook random weg en kijk er een uur niet naar om.
  • Neem je telefoon niet meer mee naar de slaapkamer. In het verlengde van bovenstaand; je kunt telefoon prima in de woonkamer laten liggen als je gaat slapen. Geeft een stuk meer rust. Ik doe dit al een aantal jaren heel bewust en vind het heerlijk. Als ik naar bed ga, ga ik naar bed en kijk ik niet meer op mijn telefoon. En ja, je moet er wel even een ouderwetse wekker voor aanschaffen, maar heeft ook wel weer wat toch?
  • Verwijder nutteloze apps. Omdat ik een blog heb, kan ik me niet voorstellen dat ik dat doe. Maar ik heb meerdere vriendinnen die Facebook en Instagram hebben verwijderd van hun telefoon. Gewoon, omdat ze gek werden van zichzelf en continu aan het checken waren. Ik vind dit echt een top idee, maar de dag dat ik dit ga doen, breekt denk ik nooit aan :)
  • Creëer een nieuwe goede gewoonte. Let maar eens op; vaak pak je je telefoon gedachtenloos op. Zonder dat je ook maar iets wilt doen. Je kijkt naar je telefoon; neem je dan in je op wat je ziet? Probeer eens een andere goede gewoonte te creëren. Een rondje wandelen, een glas water drinken, vijf minuten mediteren.
  • Let it go. Dit is meer voor wanneer je ergens bent waar je heel slecht bereik hebt, zoals ik nu in de Ardennen. Accepteer dat je geen bereik hebt en leg het naast je neer. Het heeft geen zin om alsnog continu te proberen om op het internet te komen want dat levert alleen maar frustratie op en dat is weer zonde van de tijd die je op een mooie andere plek door brengt. Het internet en social media wacht weg hoor! En in het ergste geval mis je een paar foto’s, ook niet erg toch?
  • Doe een digitale detox. Wil je het allemaal wat serieuzer in pakken? Doe dan eens een digitale detox. Dit kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld een hele week offline zijn, elke dag offline na 20.00 ’s avonds of elke zondag offline zijn. Zet je telefoon in de vliegtuigmodus en ga lekker andere dingen doen!

Is bovenstaande herkenbaar voor julllie? En wat doen jullie er aan om niet zo met je telefoon bezig te zijn?

Foto’s: David Stegenga voor Röhnisch

Leave a Comment