CrossFitSport

Een PR? Stop daarna met trainen!

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 7 oktober 2016 2 Comments
stoppen na een persoonlijk record

CrossFit is voor mij een verslaving; eigenlijk wil ik elke workout iets beter, sneller of zwaarder kunnen doen. Ik train nu drie keer per week in de box en het liefste zet ik drie keer per week een PR (persoonlijk record). Doe ik dat niet, dan kan ik stiekem toch wel een beetje balen, want waarom lukt me dit niet terwijl het anderen wel lukt? Het gevaar loert hiermee om je hoek en je kunt ook overmoedig worden. Toen ik onlangs een blog las zette mij dat wel aan het denken. Want is het wel mogelijk om elke training beter te zijn dan de vorige training? En stoppen met trainen na een persoonlijk record? Ik heb er nooit zo bij nagedacht en zet het liefste gelijk weer een nieuw persoonlijk record. Met mijn kennis en ervaring zou ik toch beter moeten weten, maar toch trap ik er elke keer weer in.

Effect = trainen x herstel

Veel mensen denken dat om een hoger niveau te bereiken (sneller, beter, zwaarder) je meer moet gaan trainen. Maar trainen is slechts de helft van het resultaat dat je boekt. Nu denk je vast dat voeding de andere helft is. Dat klopt ook deels. Het positieve effect van training komt uit een combinatie van werken (trainen) en rust. Rust is een combinatie van de twee belangrijkste bronnen van herstel; voeding en slaap.

Om de training zijn werk te laten doen en daadwerkelijk te zorgen voor verbetering moet er een goed herstel plaatsvinden. Veel mensen – inclusief ikzelf – vergeten dit wel eens en gaan juist nog meer trainen in de hoop beter te worden in plaats van realistisch te kijken naar wat er nu echt aan de hand is. Voor de meeste mensen met een drukke baan, kinderen en andere stressfactoren in het leven is het lastig om meerdere kwalitatieve trainingssessies per week te plannen.

Behaal jij een persoonlijk record?

Heb je een aantal kwalitatieve training sessies per week? Is jouw herstel perfect omdat je goed let op wat je eet, voldoende slaap en wellicht gedurende de dag ook een powernapje doet? Dan heb je grote kans dat je een nieuw persoonlijk record zet. Super tof dat je een PR zet en waarschijnlijk loop je te stuiteren. Ga je door met trainen of stop je? Het klinkt wellicht een beetje tegenstrijdig, maar op dit punt moet je niet meer gaan trainen, maar meer gaan rusten. Zorgen dat je herstel sneller gaat door goed voor je zelf te zorgen, goed eten, goed slapen en wellicht wat tijd besteden aan het versnellen van herstel. Denk aan foam rollen, stretchen en mobiliteitsoefeningen.

stoppen na een persoonlijk record

Overmoedigheid zorgt voor blessures

Heb jij een stemmetje in je hoofd dat je influistert dat je door moet gaan nadat je een persoonlijk record hebt gehaald of eentje die je een schouderklopje geeft en zegt “tot maandag”. In het eerste scenario heb je een grotere kans op een blessure. Een persoonlijk record vraagt altijd meer van je dan je denkt. Je hebt jezelf verbeterd ten opzichte van de vorige keer en dat kost hoogstwaarschijnlijk energie. Ga je dan door voor een tweede PR dan heb je kans dat je de oefening door vermoeidheid niet meer goed uitvoert en een blessure op loopt. In het ergste geval ben je een paar maanden uit de running (kan echt!). In het tweede scenario ben je super blij dat je een PR hebt gecreëerd en ga je van dit euforische gevoel genieten en lief zijn voor je zelf. Een paar dagen later sta je alweer te trainen en kun je toewerken naar een volgend PR.

Op zoek naar verbetering

Het doel van trainen is niet om het meeste aantal herhalingen te kunnen of zo veel mogelijk tijd door te brengen in de box of gym, maar jezelf verbeteren (kan uiteraard ook plezier, ontspanning of iets anders zijn). Verbetering ten opzichte van eerdere resultaten. Wanneer je een PR hebt neergezet heb je een verbetering getoond en is het werk voor vandaag klaar. Kijk dus niet te veel om je heen en naar social media, maar luister vooral naar jezelf. Dit is waarschijnlijk een uitdaging met alle impulsen om je heen, maar focus op kwaliteit in plaats van kwantiteit zal er voor zorgen dat je op de lange termijn veel beter wordt!

Persoonlijk ben ik met bovenstaande de laatste weken al veel bewuster bezig. Waar ik liefste elke week dagelijks trainde – want “zo word ik beter” en “dat doet toch iedereen” – luister ik nu heel goed naar mijn lichaam en neem ik lekker een dagje rust indien ik daar behoefte aan heb. Dan maar een een duurloop overslaan of een les CrossFit inruilen voor yoga. Uiteindelijk kies ik voor mezelf en doe ik liever vijf kwalitatieve trainingen in plaats van zeven trainingen waarvan er drie niet goed gaan omdat ik niet goed uitgerust ben. Benieuwd hoe jullie hiermee omgaan!

Misschien vind je deze artikelen ook leuk

2 Comments

Avatar
Henrike 7 oktober 2016 at 08:27

Dit is precies waar ik de laatste tijd steeds meer mee bezig ben en ook bewust van wordt. Ik heb sinds een half jaar steeds vaker pijntjes en blessures. waardoor ik al aantal keer paar weken rustiger aan heb moeten doen, wat mij altijd erg frustreert. Momenteel zit ik ook weer met een blessure en dus train ik op een lager pitje. Rust is zo belangrijk merk ik. Mijn doel is dan ook om nu echt beter naar mn lichaam te gaan luisteren (zeg ik elke keer) en de rust te pakken. Ik doe ook CrossFit het liefst 5 a 6 keer per week maar denk dat ik voor mezelf daarin wat naar beneden moet en 4 a5 keer moet pakken en daarin luisteren naar mn lichaam….. rust nemen is lastig maar zo belangrijk.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 10 oktober 2016 at 21:42

Rust is heel belangrijk! Goed dat je naar je lichaam luistert, dat is misschien nog wel belangrijker. Dan komen de goede beslissingen vanzelf :)

Reply

Leave a Comment