GezondheidLoveRunWorkout

Squatten is gezond

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 5 juni 2018 2 Comments
squatten is gezond

Als er één oefening goed voor je is, dan is dat squatten. Eigenlijk zou iedereen – ongeacht of je wel of niet sport – moeten squatten. Squatten is echt niet alleen een goede biloefening, sterker nog; als jij mooie ronde billen wilt krijgen zijn er genoeg andere oefeningen waarmee je meer resultaat behaalt. Squatten is gezond! Maar waarom is dat dan zo? In deze blog ga ik er verder op in.

Een functionele oefening

Met een functionele oefening wordt bedoeld dat het een oefening is die je in het dagelijks leven gebruikt. Denk maar eens aan in een stoel gaan zitten of opstaan van het toilet. Allemaal squat bewegingen, oftewel een kniebuiging. Een functionele oefening doe je eigenlijk om bewegingen in het dagelijks leven makkelijker te maken.

Een allround oefening

Een squat is een zogenaamde compound oefening. Je traint er niet alleen je billen en benen mee, maar eigenlijk heel je lichaam. Je traint stiekem ook heel erg je bovenlichaam. Bij een squat is het belangrijk om niet met je bovenlichaam naar voren te leunen, borst omhoog houden en core aangespannen. Op deze manier train je een rechte rug en neutrale houding.

squatten is gezond

Verbetert andere sportprestaties

Elke topsporter doet squats. Het zorgt er namelijk voor dat je sterker wordt, ook in andere sporten. Met name sporten waarbij je veel moet springen of rennen kan de squat je prestaties verbeteren. Je traint namelijk kracht en explosiviteit met een squat. Voetballers hebben standaard squats in hun krachttrainingen zitten, maar ik zag laatst dat hordeloopster Nadine Visser bijvoorbeeld ook 120kg squat!

Versterkt spieren, pezen en gewrichten

Wil jij minder kans lopen op een blessure? Dan is het doen van squats ook een heel goed idee. Squatten zorgt er namelijk voor dat je spieren, maar ook je pezen en gewrichten sterker worden. Door de een squat op een goede manier uit te voeren en de juiste belasting te kiezen, verklein je de kans op blessures. Daarnaast zorgt het ook voor meer mobiliteit in de heup, knieën en enkels wat wel fijn is omdat we tegenwoordig bijna heel de dag op onze gat achter een computer zitten.

Vetverbranding

En last but not least; de vetverbranding wordt op gang geholpen met een goede squat sessie! Wil je meer calorieën (en dus vet) verbranden dan moet je spieren kweken! Hoe groter jouw spiermassa, hoe meer energie je verbrandt. Voor elke kilo spiermassa die je kweekt verbrand je extra calorieën per dag. Zeg maar daaag tegen die slappe benen.

Ben je overtuigd om (vaker) te gaan squatten? Zorg er dan ook voor dat je de squat goed uitvoert, anders doe je bovenstaande voordelen weer teniet. In deze blog lees je meer over de perfecte squat en variaties op de squat. Wil je wat meer uitdaging? Ga dan de pistolsquat doen! En ben je nog steeds op zoek naar de beste squat proof sportbroek? Check dan deze blog! 

squatten is gezond

Foto’s: Barbellphotography

2 Comments

Jolien 13 juni 2018 at 08:50

De link naar de pistolsquat klopt volgens mij niet, ik kom in een artikel over eten na hardlopen terecht :)

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 13 juni 2018 at 22:42

O jee, je hebt helemaal gelijk. Heb het direct aangepast, dank voor het opmerken!

Reply

Leave a Comment