RunTriathlon

Sprint Triathlon Maarssen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 11 september 2017 1 Comment
sprint triathlon maarssen

Vorige week zondag deed ik mee aan een sprint triathlon in Maarssen als onderdeel van mijn trainingsschema voor Barcelona. Ik was eigenlijk niet van plan om hier een verslagje van te schrijven, maar omdat ik toch van meerdere mensen de vraag kreeg om dat wel te doen, doe ik het toch! Iets later dan verwacht dus. Normaal gesproken gaat mijn vriend altijd mee om te supporten en foto’s te maken, maar jammer genoeg kon hij dit keer niet mee. Dus dit keer niet zoveel foto’s.

De voorbereiding

De sprint triathlon in Maarssen viel in mijn taper / herstelweek. Deze taper week kwam voor mij echt precies op tijd, want ik merkte dat ik lichamelijk moe was. Naarmate het einde van de week naderde werd ik uitgeruster en had ik echt zin in de triathlon. Mocht je mijn blog over taperen gemist hebben, lees deze dan zeker even!

De avond voor de triathlon had ik een bedrijfsfeestje. Niet de perfecte combinatie zou je denken. De feestjes bij het bedrijf waar ik werk zijn berucht, maar dit keer kwam het niet echt los. Ik voelde me dus totaal niet bezwaard om om 23.00 naar huis te gaan. Alleen bij het eten dronk ik een glas prosecco en verder heb ik het bij water gehouden. Om 00.00 lag ik in bed, en om 7.15 gaat de wekker alweer. Ik maak een flapjack pannenkoek (mijn favo pre-race ontbijt van het moment) en beleg deze met banaan en honing. Om 8.15 zit ik in de auto naar Maarssen.

Wat neem je mee naar een triathlon?

De wedstrijd zelf

Je mag tot 9.10 je startbewijs ophalen en ik kom om 9.05 aan. Net op tijd dus! Vandaag heb ik helemaal geen toeschouwers en doe ik de triathlon alleen, dus een beetje saai vind ik het wel. In het startvak wissel ik wat woorden met andere deelnemers, maar ik moet vooral een beetje opschieten. Fiets klaar hangen, spulletjes uitstallen, wetsuit aantrekken en naar het startvak lopen. Het is een strandstart met alleen maar vrouwen, ik stel me strategisch op aan de zijkant zodat ik niet teveel in het watergetrappel terecht kom. Ik blijf het zwemmen een gevecht vinden. Iedere keer als ik in het water lig lijkt het wel alsof ik ineens niet meer kan zwemmen. Mijn slag lijkt nergens op, ik zit heel hoog in mijn ademhaling en vind geen lekker ritme. Gelukkig lig ik wel een beetje aan de zijkant en heb ik dus niet enorm veel last van andere deelnemers. Na 15 minuten kom ik het water uit, dit kan geen 750m zijn denk ik nog bij mezelf.

We moeten een klein stukje over het strand rennen en al rennend trek ik de bovenkant van mijn pak uit. Dit gaat best prima. Ook de wissel zelf gaat soepel. Mijn pak gaat makkelijk uit, mijn sokken krijg ik snel aan (tip: draag ruime sokken die gaan makkelijker aan met natte voeten) en ik kan snel met mijn fiets weg. Het fietsen bestaat uit twee rondes van 10km (ook dit blijkt achteraf iets korter te zijn) en dat gaat goed. Heel goed. Ik vind lekker mijn ritme en haal veel mensen in. Het intervallen op de fiets en het überhaupt twee keer per week fietsen begint zijn vruchten af te werpen!

Afstappen van de fiets en al hobbelend naar het startvak. Dit is best een lang stukje, dus ik probeer zo snel mogelijk te rennen. Wat niet echt makkelijk gaat. Tegenover mij komt een vrouwtje gelijk binnen, maar die heeft al hardloopschoenen aan dus die is ook gelijk weer weg. Ik moet nog snel mijn schoenen verwisselen en kan ook dan weg. Ook het hardlopen – dit is wel precies 5km – gaat goed. Een leuke ronde langs de Maarsseveenseplassen die snel voorbij gaat. Met 1.18 op de klok kom ik over de finish. Zeer, zeer tevreden. Wat een geluk had ik met de omstandigheden. Mooi weer, leuk parcours en niet al te druk. Een top training dus! En dit geeft moed voor Barcelona. Bij de finish eet ik een appel (vind ik echt zo lekker na een race!) en op de terugweg een stukje bananenbrood.

Na de wedstrijd

Als ik thuis kom loop ik gelijk door naar de supermarkt. Lunch!! Ik haal een rozijnenbroodje die ik besmeer met pindakaas. Door een collega ontdekt en dit is dus echt lekker. Ook haal ik een ander hard broodje die ik beleg met filet americain, een eitje en komkommer. Na een race vind ik het altijd lekker om even te liggen, dus ook nu neem ik een uurtje om even op de bank te liggen. Even bij komen en weer opladen. Daarna snel douchen want ik moet door naar de verjaardag van mijn oma. Het stuk appelkruimeltaart gaat er zeer goed in!

image_print

1 Comment

Madelon 11 september 2017 at 12:23

lekker gedaan weer! Ready voor Barcelona!!

Reply

Leave a Comment