RunWorkout

Spring je fit op een trampoline

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 8 oktober 2016 0 comments
Spring je fit op een trampoline

Maanden geleden, zo niet een jaar geleden; zag ik een filmpje van Jumping Fitness. Waarschijnlijk heb je hem ook gezien, en zo niet dan moet je hem zeker even bekijken! Ik vond het er hilarisch uitzien en het leek me ook wel grappig om een keer te proberen. Toen ik een aantal weken geleden van ibis Hotel een uitnodiging kreeg om kennis te maken met hun nieuwe ontbijt Γ©n een workshop jumping fitness te doen wist ik natuurlijk niet hoe snel ik ja moest zeggen. Samen met vriendinnetje S. ging ik op pad en stonden we om 07.00 bij het hotel.

Nu ben ik zo a-ritmisch als het maar kan en ik kan je vertellen; dat is geen goede combinatie als je op muziek moet springen. Toch probeerde ik zo goed en zo kwaad als het ging mee te doen, en zo waar kreeg ik het aan het einde van de workshop een beetje onder de knie. De truc is om niet te springen, maar te “duwen”. Bedoeling is dat je zo min mogelijk van de trampoline los komt en zo flink je uithoudingsvermogen en beenspieren aan het werk zet.

Trampoline springen net zo goed als hardlopen

Recent onderzoek heeft aangetoond dat trampoline springen eigenlijk niks onder doet aan 10 km per uur hardlopen of 22,5 km per uur op de racefiets. 24 gezonde en actieve studenten die de afgelopen zes maanden minimaal drie keer per week sportte werden op een trampoline gezet. Van tevoren werd de maximale hartslag en VO2max vastgesteld en kregen ze uiteraard uitleg over de trampoline om er comfortabel mee te worden. Hierna moesten ze 19 minuten op een trampoline springen en werd elke minuut de hartslag en VO2max vastgelegd.

American College of Sports Medicine (ACSM) heeft in 2014 guidelines opgesteld voor het verbeteren van cardio fitness. Zij adviseren op 64 tot 90% van je maximale hartslag te trainen of op 40 tot 85% van je VO2max. Tijdens de trampoline test lag de gemiddelde hartslag op 79% van de maximale hartslag en was de VO2 59% van de VO2max. Hiermee werd dus aangetoond dat trampoline springen een goede cardio workout is.

Vrouwen verbrandde 9,4 calorieΓ«n per minuut, dit staat gelijk aan 10 km per uur hardlopen of 22,5 km per uur fietsen. Ondanks dat de intensiteit van een trampoline workout vrij hoog is, voelde dat voor de testgroep niet zo. Dit kan kloppen omdat de spieren hard moeten werken, maar de trampoline ervoor zorgt dat je lichaam niet zulke grote schokken hoeft op de vangen. Daarnaast zit er natuurlijk een grote fun factor in.

Spring je fit op een trampoline

Tips voor Jumping Fitness

Ben je nieuwsgierig geworden? Je kunt op diverse locaties in Nederland proeflessen doen. Gewoon even Googlen op “jumping fitness”. Ook ben ik er achter gekomen dat een trampoline helemaal niet zo duur hoeft te zijn, voor minder dan €50 wordt er al eentje thuis bezorgd.

Wanneer je gaat springen, let dan op de volgende punten!

  1. Jumpen doe je met platte voeten
  2. De knieΓ«n zijn licht gebogen tijdens de workout
  3. Het bovenlijf is licht gebogen naar voren
  4. Jumping is een core training, buikspieren goed aangespannen houden
  5. Duw je gewicht tijdens de workout in de trampoline

image_print

Leave a Comment