InspiratieLove

Sportrusten; leer je ademhaling onder controle te krijgen + WIN

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 2 november 2014 34 Comments
sportrusten

Worden jullie ook zo getriggerd door het woord Sportrusten? Toen ik Sportrusten voor het eerst op Facebook voorbij zag komen, was ik razend nieuwsgierig. Ik weet niet, het woord is aantrekkelijk en rustgevend. Hoe dan ook, toen ik me had ingelezen op de website besloot ik contact op te nemen met de twee mannen achter sportrusten en daar rolde een erg leuk gesprek uit. Een paar weken later is Maarten de Jong, plannensmeder voor Sportrusten komen vertellen over dit fenomeen tijdens onze Girls Love 2 Run training. En nu wordt het tijd dat ik jullie erover ga vertellen.

Want wat is Sportrusten? Sportrusten is een programma van 100 dagen. Je combineert slim trainen met rustig ademen en daar krijg je het volgende voor terug:

  • Blijmoediger brein
  • Meer energie
  • Diepere slaap
  • Hogere basissnelheid
  • Betere concentratie

Alles over Sportrusten staat uitgelegd in de boeken Verademing en Ik, hardloper. 

Verademing is echt gericht op het ademhalen. Zonder lichamelijke inspanning is een gezonde ademfrequentie namelijk vier tot acht keer per minuut. Veel mensen (ook ik) ademen continue sneller, dat vreet energie en is niet nodig. Een ontregelende ademhaling kan klachten verzorgen als hoofdpijn, depressie, problemen met slaap of concentratie. In dit boek staat alles uitgelegd over hoe dat komt en wat je kunt doen om dit op te lossen. Het is alles behalve een zweverig boek, de link naar yoga of meditatie wordt dan ook vermeden. Juist omdat ik heel druk in mijn hoofd kan zijn en moeite heb met rust nemen, trok dit boek mij aan. Ik heb het dan ook in één ruk uitgelezen en een heel vaak bevestigend geknikt aangezien het voor mij zo herkenbaar is. Ook ben ik gestart met de ademhalingsoefeningen voordat ik ga slapen. De ene keer doe ik het iets langer dan de andere keer, maar ik merk dat ik sneller in slaap val.

Ik, Hardloper is het vervolg op Verademing en vertelt alles over hoe je met de juiste ademhaling je hartslag kunt beïnvloeden en harder kunt lopen door rustig te lopen. Klinkt gek heh, maar door tijdens het hardlopen bewust te ademen, gaat je hartslag omlaag en heb je meer energie om harder te lopen. Ook geeft dit boek tips, adviezen en schema’s om langer te lopen met minder training. Het eerste deel is voor lopers tot aan vijf kilometer. Daarna kun je lezen hoe je je snelheid en afstand kunt vergroten en blessurevrij tot 10km kunt lopen. Heb je ambitie voor een marathon en kun je 10km in 65 minuten lopen? Dan stelt Koen de Jong, bedenker van Sportrusten, dat je een marathon kunt lopen. Zo heeft  hij een hele marathon gelopen met als langste trainingsafstan 14km.

sportrusten

Deze twee boeken zitten samen met een kalender, programma voor 100 dagen en een stickervel in het Sportrustenpakket. Gedurende 100 dagen doe je vijf punten uit de twee boeken:

  1. Iedere dag een ademhalingsoefening
  2. Kort voor het sporten 2 minuten een ademhalingsoefening
  3. Drie keer in de week sporten (of vaker als je dat wilt)
  4. Eén keer per week vogels kijken (da’s rustig sporten). Lees meer over vogels kijken en het verbranden van vetten.
  5. Eén keer per drie weken lang en intensief sporten (of vaker als je dat gewend bent). Dit zijn de suikers voor je brein.

Zijn jullie ook al enthousiast? Dat is mooi, want ik mag drie Sportrusten pakketten t.w.v. €49,50 weggeven! Wat moet je doen om mee te doen? Laat hieronder weten wat jouw 100 dagen doel zou zijn en wie weet ligt Sportrusten binnenkort bij jou op de deurmat! 

34 Comments

Ellen 29 november 2016 at 20:21

Ben een ervaren hardloper die altijd te hard heef getraind. Ik wil graag een keer de marathon van rotterdam lopen.

Reply
Dam tot Dam training | update 2 - Eat.Run.Love. 11 september 2015 at 09:45

[…] Ik kwam daar moe, te laat en druk in mijn hoofd aan, dus de presentaties van Koen de Jong over sportademen en sportpsycholoog Ivo Spanjersberg over zelfvertrouwen kwamen goed van pas. Dit deed mij weer doen […]

Reply
Niels Meester 25 november 2014 at 10:48

Mijn doel? Een gezonde leefstijl. Daar past hardlopen perfect in!

Reply
Janneke 10 november 2014 at 21:22

Tsjee.. dit lijkt iets te zijn wat ik heel goed zou kunnen gebruiken.. Mijn ‘probleem’ is niet zozeer om te gaan sporten, wel om niet te gaan sporten. De oplossing zou dan ook rust zijn, wat weer niet gemakkelijk is als je wílt sporten. De combinatie sport&rusten klinkt dan ook ideaal en zou mijn doel zijn om meer te halen uit alles wat ik doe. Volg je me nog? ;)

Reply
Renata Lammens 9 november 2014 at 20:32

mijn doel: door hardlopen gelukkiger zijn met mezelf, lichamelijk en geestelijk!
Sportrusten zou daar zeker een positieve bijdrage aan kunnen leveren!

Reply
Hanne Verhulst 8 november 2014 at 13:50

Ik ben een ‘zomer-loper’. In de zomervakantie raak ik altijd super op dreef en lukt het me om 3 keer in de week te gaan lopen. Mij lukt het nooit om de winter door te komen. Ik wil graag een loper van alle seizoenen worden. De herfst aanpakken lukt me aardig goed, maar ik vrees nu al voor de winter. Mijn 100 dagen doel is om de winter fit te beginnen en nog fitter door te beëindigen.

Reply
Anita H. 8 november 2014 at 02:13

Mijn doel: meer energie, langere afstanden en meer motivatie.

Reply
Christa 6 november 2014 at 17:13

Mijn 100 dagen doel, of eigenlijk gewoon mijn doel, is dat ik mijn ademhaling onder controle wil krijgen. Tijdens het sporten maar ook gewoon de hele dag door! Ik loop al een aantal jaar, en heb al aardig wat halve marathons gelopen. Het afgelopen jaar heb ik er 5 gelopen, waarvan er 2 slecht gingen. Ik zou graag weer lekker willen lopen! Ik wil graag weer de ‘vibe’ voelen!!! En als het even kan mijn eerste marathon!

Reply
Nicole 6 november 2014 at 15:08

Mijn 100-dagen doel is om mijn eerste halve marathon te lopen. Ik loop nu 10km in ca 66/68 minuten en dan loop ik te hijgen als een paard. Ik vind het erg moeilijk om m’n ademhaling onder controle te krijgen.
Ik ben pas laat begonnen met hardlopen, zo’n 1,5 jaar geleden en 15kg zwaarder. Intussen, bijna 42 jaar, voel ik me al wel veel energieker dan toen ik de “grote 4” nog niet in m’n leeftijd had ;)

Reply
Netty de Bruijn 4 november 2014 at 09:27

Wil 12 april 2015 de marathon in Rotterdam. Zoek middelen om plezier te houden dan alleen maar een schema te volgen. Volgens mij zit er meer in.Daarom wil ik graag dit pakket hebben om die middelen en handvatten te vinden

Reply
Hedwig 3 november 2014 at 23:18

Ik ben ook telkens geïntrigeerd als ik het boek voorbij zie komen, ben sowieso van plan hem binnenkort te lezen! Mijn doel voor de komende tijd is leren om blessurevrij te lopen. Als dat lange duurlopen zijn: perfect, maar als het rustige 5k’s zijn moet ik dat ook accepteren. Ik ben nu al een jaar aan het kwakkelen met blessures en fysiotherapie, dus zoek een mogelijke oplossing nu ook buiten de bekende wegen. Wellicht dat een stukje mindfulness in het rennen (of heb ik dat verkeerd begrepen?) hieraan kan bijdragen. :)

Reply
Mandy 3 november 2014 at 17:55

Aaah graag! Ik wil 8 maart de halve marathon lopen tijdens de CPC en dan komt dit pakket natuurlijk heel goed uit. Ik ben sowieso erg benieuwd naar de theorie erachter! (En vooral de uitleg dat een gezonde ademhaling tussen de 4-8 normaal is. Want als verpleegkundige op de longafdeling ben ik het daar niet helemaal mee eens ;))

Reply
Edmée van der Togt 3 november 2014 at 14:42

Een paar jaar geleden was ik er klaar mee, ik kon niet goed hardlopen en iedereen in mijn omgeving lukte het wel. Ik ben toen met een schema begonnen, een heel simpel schema. Waar eerst 1 min volhouden nog zwaar was heb ik dit zo oppgebouwd naar de 5 km en daar was ik heel trots op. Helaas ben ik hierna niet echt goed doorgegaan en is mijn conditie nu dus ook weer weg. Mijn 100 dagen doel is eigenlijk om weer hard te gaan trainen en zelfs door te kunnen naar de 10 km, dat zou helemaal top zijn. Daarom doe ik graag mee aan deze gave win-actie.

Reply
Marit 3 november 2014 at 07:59

mijn doel is om sneller te worden en ooit de halve marathon te lopen

Reply
Renate Kock 3 november 2014 at 00:56

Mijn doel voor de komende maanden is sneller worden op de 10 km. Ik wil volgend jaar een halve marathon lopen, maar pas als ik 10 km in 65 minuten kan lopen. Om dat te bereiken is er werk aan de winkel!

Ik heb al veel gelezen over deze boeken en ben er dan ook erg benieuwd naar!

Reply
Laura Bakker 2 november 2014 at 21:19

Wauw, wat een gave actie. Ik ben er nu al gek op. Ik moet zeggen dat ik weinig verstand heb van ademhaling voor en tijdens het sporten en ben daarom ook erg geinteresseerd. Mijn vriend sport heel veel en doet aan krav maga. Ik sport liever zelf (dus in de sportschool of ik ga buiten hardlopen). Ik weet alleen niet hoe ik dit op een bepaalde manier kan volhouden en een goed ritme kan krijgen. Ik weet er gewoon te weinig van.. Ik hoop heel erg dat ik 1 van de pakketten win omdat ik denk dat her me zo erg zou helpen en dat zou echt geweldig zijn. Ik wil mezelf tot het uiterste laten gaan maar dat vind ik lastif te combineren met dus onder ander mijn adem. Ik zou het zo graag goed willen opbouwen! Bedankt voor de kans om dit gave pakket te mogen winnen! Fingers crossed!! :)

Reply
Jolien 2 november 2014 at 17:39

Klinkt als hele interessante boeken! Na vooral gefocust te hebben op langere afstanden (dam tot dam en hm a’dam) wil ik me in het nieuwe jaar gaan focussen op een snellere 10km! Pas in het nieuwe jaar omdat begin januari nog de hm van egmond gepland staat ;) (overigens zal daar 60 van de 100 dagen vast ook bij helpen haha) maar ik heb al heel lang geen 10km wedstrijd meer gelopen (mei de laatste) dus vind ik het leuk om te kijken hoeveel winst ik daar nu misschien uit kan halen!

Reply
Jildou 2 november 2014 at 17:21

Wat klinkt dit onwijs interessant. Erg fijn als dit inderdaad niet zo zweverig zou zijn, want dat is vaak wel het geval met dit soort onderwerpen. Ik ga deze boeken graag lezen. Niet alleen voor mezelf bij het hardlopen, maar mijn zusje heeft erg veel problemen met het ademhalen, stress en haar sport is dan wel geen hardlopen maar zwemmen en helaas kan ze dit niet optimaal doen doordat het niet zo lekker ademhaalt en haar lichaam dus niet genoeg zuurstof krijgt. Dit zou dus echt een onwijs goed idee zijn voor een Sinterklaas cadeau :) Natuurlijk zou ik hem ook graag willen winnen en delen met mijn zusje, maar anders houd ik dit in gedachten .
En vogels kijken? Dat klinkt ook erg interessant…

Reply
Lianne 2 november 2014 at 16:11

Ik heb tijdens rennen altijd adem te kort. Kan niet praten tijdens het rennen en dat is niet goed. Als ik dat wel zou kunnen zou ik waarschijnlijk veel sneller gaan. Dus dat wil ik leren. Ook hoop ik dat sportrusten mij in zich kan geven om blessure vrij te blijven hardlopen en sporten.

Reply
Anke 2 november 2014 at 15:59

Dat klinkt als twee topboeken voor mij! Door mijn astma gaat mijn ademhaling bij het sporten al snel ‘hoog’ zitten. Dit kost extra energie en is allesbehalve fijn. Mijn doel zou dan ook zijn om beter adem te kunnen halen tijdens het sporten en zo nog meer uit mijn sporten (hardlopen en voetbal) kan halen! Sneller worden met hardlopen zou een mooi bijkomend voordeel zijn ;)

Reply
Sophie 2 november 2014 at 15:00

Mijn doel is betere concentratie en meer energie te krijgen! Hardlopen helpt daar al erg bij, maar door het “probleem” bij de wortels aan te pakken, hoop ik er continue profijt van te hebben.

Reply
Mirte 2 november 2014 at 12:45

Wauw, wat een gave winactie!
Had persoonlijk nog nooit gehoord van sportrusten maar ben gelijk geboeid!
Voornamelijk het gedeelte over ademhalen.
Normaal gesproken loop ik altijd hard met muziek in, niet alleen om zo een lekker mee te kunnen rennen op het tempo van de muziek, maar stiekem ook zodat ik m’n eigen ademhaling niet hoor.
Ik weet niet wat het is, maar zodra ik die hoor (m’n ademhaling is tijdens het rennen verre van op z’n plaats) kan ik gelijk wel stoppen. Ik ga dan ademhalen als een soort zeehond met hyperventilatie tot gevolg.
Mijn vriend zegt al jaren dat ik daar eens iets aan moet gaan doen, maar stiekem ben ik te lui, als de oplossing (muziek in) zo simpel is.
Logisch dat mijn 100 dagen doel is om daar aan te gaan werken, ik denk dat het wellicht namelijk ook invloed kan hebben op mijn hardloopprestatie!

Liefs Mirte

Reply
Giulia 2 november 2014 at 12:12

Wow, dat klinkt veelbelovend! Ik heb een uurtje geleden een kwart marathon gerend in 59:25 en was kapot, ik had zo’n moeite mijn ademhaling onder controle te krijgen. Aangezien ik me gisteren heb aangemeld voor de halve marathon van Amsterdam zou dat zeker mijn doel zijn om te bereiken met dit pakket!

Reply
Milou van Aal 2 november 2014 at 12:02

Mijn 100 dagen doel zou zijn om mijn energie eindelijk te kunnen te verbeteren en mijn eerste halve marathon te lopen in maart 2015 mét deze ademhalingstechniek!!
Doordat ik zelf ook altijd héél veel in mijn hoofd bezig ben, put dat mij ontzettend uit en heb ik ook een chronische bijnieruitputting. Ik probeer hier al veel aan te werken maar geloof dat deze ademhalingstechniek (heb er al vaker over gelezen) mij daar extra bij kan helpen! Daarnaast heb ik mij ingeschreven voor mijn eerste halve marathon in maart dus het zou super zijn dit meteen te kunnen combineren met het hardlopen! Ben zo benieuwd hoe dat zou werken!

Reply
Cindy 2 november 2014 at 11:14

Wat een leuke actie! Ik doe eigenlijk nooit mee maar deze boeken wil ik wel winnen hoor!
Waarom? Ik ben aan het trainen voor een hele marathon en afgelopen week had ik een lange duurloop gedaan ,en ik merk gewoon dat mijn ademhaling niet goed is ,met als gevolg dat ik de volgende dag enorm spierpijn had rondom mijn borstkas. Dus dat zit ( nog ) niet goed.
Ik hoop met deze boeken beter te kunnen ademhalen .

Reply
Esther 2 november 2014 at 10:03

Al jaren loop ik mijn HM op ongeveer eenzelfde tijd, wat mijn voorbereiding ook is (voeding, veel/weinig trainen ed), Ik zou eindelijk wel eens een goeie PR willen neerzetten, dus dit boek is mogelijk de sleutel tot succes.
En wat mij ook triggered is het woordje ‘doorslapen’, oei wat moet dat fijn zijn. Dus kam maar op met die boeken en ik hou jullie op de hoogte van mijn progressie!

Reply
Juliën Schoonbrood 2 november 2014 at 09:57

Mijn 100 dagen doel is mijn eerste halve marathon lopen. Ik vind hardlopen steeds leuker worden, en leef steeds bewuster. Dit pakket zou me enorm kunnen helpen hierbij, zeker met alle interessante kennis over hoe je lichaam en ademhaling werkt. En wie weet, als de halve marathon bevalt kan ik met dit pakket meteen door voor de hele marathon! :)

Reply
emma 2 november 2014 at 09:49

Mijn doel is om én sneller te worden op de 15 km en langer te lopen omdat ik de halve marathon Cpc ga lopen… 2 jaar geleden woog ik nog 40 kilo meer en 1,5 jaar geleden had ik nog nooit hardgelopen… Ik begon ermee en na een half jaar stopte ik weer.. De 5 km kon ik maar verder kwam ik niet.. Tot juni van dit jaar… Ik pakte het hardloPen weer op en ging van 2 km naar 5 naar 10 naar 15 km.

Maar mijn echte doel?? Uitvinden met dit boekenpakket wat onder ‘vogels kijken’ wordt verstaan ;-)

Reply
Eline 2 november 2014 at 09:44

Mijn 100 dagen doel is strakker en getoneder (volgens mij is het geen woord maar je snapt vast wat ik bedoel!) te worden. Het afvallen gaat goed, mijn krachttraining ook en over 5,5 kilo mag ik weer gaan hardlopen. Een goede voorbereiding is het halve werk dus kom maar op met dat pakket!

Reply
Lisanne 2 november 2014 at 10:46

Ein-de-lijk die halve marathon eens lopen!!

Reply
Margit 2 november 2014 at 09:43

Mijn doel is om sneller te worden. Maar dit op een ontspannen en gecontroleerde manier in plaats van kapot rennen en tot het uiterste (moeten) van voor een snelle tijd. Hier zijn ademhaling en souplesse natuurlijk ongelofelijk van belang voor een krachtiger lichaam.

Reply
Leen 2 november 2014 at 09:37

hallo,
ik heb ook altijd de neiging om te snel te ademen en dan ben je al opgedraaid voor je nog moet beginnen, ik denk ook dat het een levensstijl is en deze zou ik me graag eigen maken,maar hiervoor zou ik wel wat hulp kunnen gebruiken, denk ook dat het me ook van pas zou komen bij het zwemmen waar ik soms onrustig word omdat ik mijn ademhaling niet onder controle heb
En als een goed ademhaling ook nog eens de snelheid ten goede komt is dit alleen maar meegenomen.
Heb ook op prorun gelezen over een marathon lopen met maximumafstand 14 training maar vind dit schema nergens,dus als het in dit boek staat is dit meegenomen.

grtjs,en bedankt voor de leuke blogverhalen,
Leen

Reply
Manon Dirksen 2 november 2014 at 09:34

Ik ben best een fanatieke loper en heb er dan ook veel
Plezier in. Toch heb ik het gevoel dat ik er niet alles uit kan halen wat ik wil/kan. Mijn doel voor de 100 dagen is mij bewuster worden van mijn lichaam en daarbij ook leren luisteren naar mijn lichaam. En het zou natuurlijk een mooie bijkomstigheid zijn als ik sneller word en maar zo weinig kilometers hoef te maken naar mijn training voor de RotterdamMarathon

Reply
Linda 2 november 2014 at 09:12

Mijn 100 dagen doel is dat ik hehe graag sneller wil worden op de 5km en de 10 vanuit daar wil ik door trainen naar de halve marathon

Reply

Leave a Comment