HealthRun

Sporten weer oppakken na een griep

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 22 februari 2015 5 Comments
sporten na griep

De afgelopen week was ik ziek, ik had een traditionele griep onder de leden waardoor ik 5 dagen mijn huis niet uit gekomen ben en in bed en op de bank heb doorgebracht. Inmiddels ben ik wel weer op de been, maar ben ik nog steeds verkouden en heb ik een nare hoest. Het sporten heeft zo’n 1,5 week stil gelegen en wil ik nu weer rustig aan gaan oppakken.

Het is heel verleidelijk om nadat je ziek bent geweest weer te snel te beginnen, maar je kunt beter heel rustig opbouwen. Je lichaam is door het ziek zijn verzwakt en heeft tijd nodig om te herstellen. Als je te hard van stapel loopt, zal het uiteindelijk alleen maar langer duren voordat je weer helemaal back on track bent en ben je bovendien vatbaarder voor een andere ziekte.

Tijdens een verkoudheid/griep

Het komt wel eens voor dat je je grieperig of verkouden voelt en dan twijfelt of je wel of niet moet gaan sporten. Het idee om te gaan sporten om de verkoudheid eruit te zweten, schijnt een fabeltje te zijn. Tijdens of net na een inspanning is de weerstand tijdelijk verminderd waardoor je extra vatbaar bent voor infecties. Wil je toch graag sporten, doe dan de zogenaamde “neck-check”. Zijn de ziekteverschijnselen uitsluitend boven de nek gelokaliseerd (zoals neusverkoudheid, oorpijn, keelpijn en geen koorts) dan is het mogelijk om te sporten, zij het op een lager pitje. Indien de ziekteverschijnselen ook onder de nek zitten zoals hoesten, kortademigheid, koorts en spierpijn dan is het advies om niet te gaan sporten. Al kan ik me bijna niet voorstellen dat je dan puf hebt om wel te gaan.

Sporten na een verkoudheid/griep

Voor elke dag dat je ziek bent, is het advies om twee dagen niet te sporten. Dit is behoorlijk lang, helemaal als je een week ziek bent geweest, maar wel goed om in acht te nemen. Heb je het gevoel dat je weer kunt sporten? Wacht dan in ieder geval nog twee dagen extra om goed op krachten te komen, je lichaam heeft alle energie nodig om te herstellen. Als je nog niet hersteld bent, is het trainingseffect minimaal en is de kans dat je opnieuw ziek wordt erg groot. Kun je niet wachten met sporten zoals ik? Ga dan gewoon een half uurtje wandelen. Donderdag was de eerste dag dat ik weer gewerkt heb en ’s avonds heb ik een half uurtje gewandeld, ik merkte al snel dat dat genoeg was voor mijn lichaam.

Wanneer je weer echt gaat trainen, loop dan niet direct te hard van stapel, maar las een rustige training in om te kijken hoe je lichaam reageert en bouw van daar uit verder op. Doe bijvoorbeeld een rustig duurloopje of train met lagere gewichten. Train je met een trainer, geef dan aan dat je ziek bent geweest, dan kan hij er ook rekening mee houden. Gisteren ben ik weer voor het eerst naar kickboksles geweest, maar ik heb niet voluit mee gedaan. Sommige herhalingen heb ik over geslagen, maar alsnog heb ik nu behoorlijke spierpijn in mijn bovenlichaam. Een teken dat de training eigenlijk nog iets te zwaar was.

Vaak denk je dat je conditie weg is na een griep, maar dat valt in het echt reuze mee. Grote kans dat je na de eerste training gesloopt bent, maar dat is eigenlijk alleen maar een teken dat je lichaam nog niet voldoende hersteld is. Merk je dat? Zorg dan voor voldoende rust tot aan de volgende training, anders is de kans heel groot dat je het weer opnieuw te pakken krijgt.

Ik kan niet wachten tot ik volledig hersteld ben!

image_print

5 Comments

Wel of niet sporten als je ziek bent - Eat.Run.Love. 27 januari 2017 at 07:00

[…] elke dag dat je ziek bent, is het advies om twee dagen niet te sporten. Dit is behoorlijk lang. Helemaal als je een week ziek bent geweest, maar wel goed om in acht te […]

Reply
Ester 22 februari 2015 at 14:42

Ik heb de griep ook te pakken gehad, twee weken terug. Ik wil de marathon van Antwerpen gaan lopen en was net van plan nog een aantal goede duurlopen te maken, maar ziek worden komt ook nooit goed uit ;-) Zoals je zegt, ik heb na de griep het sporten een weekje gelaten voor wat het was, maar ben wel gaan wandelen. Vandaag heel langzaam de 20 km aangetikt, en hoewel ik nog niet op mijn oude niveau zit, merk ik dat ik toch weer meer aan kan. Uitrusten is af en toe net zo belangrijk als het sporten zelf!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 23 februari 2015 at 18:29

Ja dat klopt, rust is een sport op zich! Fijn dat je het weer langzaamaan kan gaan opbouwen.

Reply
Eline 22 februari 2015 at 13:05

Hier precies hetzelfde, heb ruim een week op bed gelegen met koorts en alles er op en er aan. Begin vandaag met rustig 20 minuutjes oefeningen doen en dan langzaam weer opbouwen!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 22 februari 2015 at 13:39

Ah balen heh! Goed uitzieken hoor, ik ben stiekem alweer te snel begonnen terwijl ik het allemaal zo goed weet…

Reply

Leave a Comment