HealthLove

Sporten tijdens vakantie om niet ziek te worden

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 1 juli 2016 0 comments
Sporten tijdens vakantie om niet ziek te worden

Herkenbaar? Je hebt je door de laatste bergen heen gewerkt voordat je vakantie start en je bent nog niet in de vakantiemodus of je voelt het al aankomen: een verkoudheid, griepje of extreme vermoeidheid. Persoonlijk heb ik dit alleen meegemaakt in de wintervakanties, maar fenomeen “vrijetijdsziekte” komt het gehele jaar voor bij ongeveer 3% van de samenleving. Het artikel wat een paar dagen geleden op NOS stond triggerde mij om er in te duiken.

Ad Vingerhoets, professor aan de Universiteit van Tilburg en expert op het gebied van stress, emoties en kwaliteit van leven, deed alweer een aantal jaar geleden onderzoek naar vrijetijdsziekte. Met vrijetijdsziekte wordt de klachten bedoeld die mensen ontwikkelen tijdens weekenden en vakantie. Deze klachten zijn zeer divers van aard: vage pijnen, overmatige vermoeidheid en misselijkheid, maar ook griepklachten zoals koorts. Er zijn een aantal mogelijke redenen voor dit fenomeen.

Te grote verschillen in levensstijl

Het kan zijn dat er grote verschillen in levensstijl zijn op vrije dagen in vergelijking met werkdagen. Je slaapt bijvoorbeeld veel langer op vrije dagen of je drinkt andere hoeveelheden koffie of alcohol. Meer of minder koffie drinken of op een ander tijdstip dan normaal kan bijvoorbeeld al voor hoofdpijn zorgen.

Een tip is om op je vrije dagen ook het normale ritme van doordeweeks te behouden. Probeer rond dezelfde tijd op te staan, hetzelfde te eten en niet ineens overmatig alcohol te gebruiken.

Lichaamssignalen zijn heviger op rustige dagen

Er is continue strijd tussen signalen vanuit het lichaam en anderzijds prikkels vanuit de omgeving. Lichaamssignalen worden eerder bewust waargenomen wanneer zij erger zijn dan de prikkels vanuit de omgeving. Zo zijn mensen met een drukke baan op vrije dagen minder afgeleid door de drukte op werk. Vage pijntjes en vermoeidheid vallen dan eerder op dan wanneer de aandacht gericht is op het werk. In dit geval lijken symptomen en gevoelens weer te verdwijnen op het moment dat je wordt blootgesteld aan de beslommeringen en drukte van werk. Dit wordt ook wel symptoomperceptie genoemd.

In dit geval kan het belangrijk zijn om een betere balans te vinden tussen werken en vrije dagen. Minder werken is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer na te denken hoe die verschillen minder groot kunnen zijn.

Te weinig stress

Acute stress (gerelateerd aan werk) heeft een een gunstig effect op bepaalde afweerfuncties zo blijkt uit onderzoek. Bij stress maakt je lichaam meer adrenaline en cortisol aan, dit maakt je alerter en efficiënter. Na een langdurige grote werkdruk blijft het lichaam adrenaline produceren als je vrij bent. Dit levert energie op die je niet nodig hebt, en dat zorgt voor ontregeling van het afweersysteem.

Sporten helpt om het adrenaline niveau te neutraliseren. Door te sporten wordt er adrenaline aan gemaakt, maar door na het trainen te rusten, wordt dit niveau lager. Ad Vingerhoets geeft dus aan dat het goed kan werken om in ieder geval voor, maar ook tijdens je vakantie door te sporten om zo niet extreme verschillen te ervaren. Daarmee lijken vage klachten, hoofdpijn, vermoeidheid en griep minder kans te hebben.

Bron: Tilburg University

image_print

Leave a Comment