RunWorkout

Sporten in de winter, yes please!

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 6 januari 2017 4 Comments
Sporten in de winter

We kunnen nog niet echt van een strenge winter spreken, maar wat niet is kan nog komen toch? Het is een aantal dagen al best koud geweest en ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik heb dan vaak toch wat minder zin om van de bank te komen en te gaan sporten. Veel mensen denken het sporten in het voorjaar wel weer op te pakken, terwijl het juist zo lekker én goed om ook in de winter door te blijven sporten. Ben je nog niet overtuigd van sporten in de winter dan ben je dat na het lezen van deze blog wel!

Summerbodies are made in the winter

Een hele bekende quote die heel fit Nederland gebruikt, maar ook wel echt een kern van waarheid heeft. Door je lichaam in de winter niet te laten verslonzen heb je daar in het voorjaar heel veel profijt van en hoef je niet een paar weken voor je in dat zomerse rokje wilt lopen op een crash dieet. Naast dat je er zelf hoogstwaarschijnlijk heel chagrijnig van wordt, is het vaak ook niet voor de lange termijn. Door sporten in de winter is jouw lichaam het hele jaar door bikiniproof!

Lees ook: Vijf tips om jouw perfecte shape te krijgen

Verhoog je weerstand

Het is niet voor niks dat veel werkgevers werknemers stimuleren om te gaan sporten en daar ook faciliteiten voor aanbieden. Hoe fitter je bent, hoe minder groot de kans is dat jij gegrepen wordt door een griep of verkoudheid. Daarnaast krijg je ook nog eens veel meer energie van lekker in beweging zijn. Hoe langer je op de bank ligt, hoe vermoeider je wordt.

Lees ook: Vijf tips voor meer energie

Voorkom een winterdip

Veel mensen kunnen het gevoel van een depressie herkennen in de winter; je bent moe, prikkelbaar en wilt meer eten. Typische kenmerken van een winterdip. Het is dan juist goed om te gaan sporten in de buitenlucht. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat de belangrijkste factor van een winterdip het gebrek aan zonlicht is. Door buiten te sporten vangt je lichaam wat zonlicht op wat zorgt voor de aanmaak van vitamine D en endorfine (het stofje waardoor je je zo blij voelt).

Lees ook: Winterdip, wat is het en hoe ga je ermee om?

Eten zonder schuldgevoel

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar in de winter heb ik vaak zin in “zware” maaltijden, terwijl ik in de zomer prima kan teren op een lichte maaltijd. Een typisch voorbeeld is de maaltijd die ik gisteren at: gestoomde broccoli, zoete aardappel en kip met nog wat groenten. Super lekker, maar na een half uurtje had ik al weer trek. Het gerecht bevatte veel te weinig calorieën om aan mijn energiebehoefte te voldoen. In de winter kost het je lichaam meer energie om zichzelf warm te houden. Logischerwijs heb je daardoor vaak ook wat meer trek. Zolang jij lekker door blijft sporten kun je zonder schuldgevoel die overheerlijke stamppot eten.

Lees ook: Waarom je meer koolhydraten eet wanneer je moe bent

Houd jezelf lekker warm

In onze slaapkamer staat de verwarming nooit aan, dat betekent dus wanneer ik naar mijn slaapkamer ga om sportkleding te pakken ik al voel hoe koud het is. Met lichte kippenvel kleed ik me om, om vervolgens rillend naar buiten te stappen. Zodra ik buiten kom, heb ik spijt dat ik naar buiten ben gegaan, maar tien minuten later ben ik vaak al warm. Zodra je warm wordt gaat je bloed beter circuleren, zodra je klaar bent ben je lekker opgewarmd en blijft je bloed nog even door circuleren waardoor je het ook langer warm houdt en dat typische rozige gevoel krijgt.

Lees ook: Hoeveel lage trek je aan met hardlopen?

Nog wat tips als je in winterse omstandigheden buiten gaat sporten

♦ Kleed je warm aan ♦ Leg je sportspullen alvast klaar ♦ Plof niet eerst op de bank, maar ga gelijk sporten ♦ Spreek af om samen met iemand te sporten ♦ Drink voldoende ♦ Zorg voor een goede warming-up ♦ Eet een lichte maaltijd voor het sporten ♦ Houd je progressie bij ♦ Maak een weekplanning ♦ Geef er een keer aan toe als je echt geen zin hebt ♦ Verwen jezelf na een koude training met een kop warme chocolademelk ♦

image_print

4 Comments

Kim 6 januari 2017 at 10:01

Deze motivatie kon ik net gebruiken. Ben een paar weken geleden terug beginnen hardlopen na een hardnekkige blessure (en 2 knie-operaties) en het ‘vertrekken in de kou’ valt me soms best zwaar. Enne, de warme chocomelk is een toptip! Heb ooit gelezen dat dit één van de beste recuperatiedranken is. Meer excuses heb ik niet nodig. 😂

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 6 januari 2017 at 21:54

Ik ook niet, warme chocolademelk is zó lekker! Hopelijk kun je het hardlopen snel weer lekker oppakken!

Reply
Helga 6 januari 2017 at 08:40

Als het weer kouder wordt merk je ook hoe erg je profijt hebt van die zware (langzamere) rondjes tijdens die tropische temperaturen. En een winterse dag met een zonnetje is toch juist heel uitnodigend? Sporten in de winter is heerlijk! Fijn stuk, Jessica!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 6 januari 2017 at 21:54

Dank je wel Helga! Ik vind hardlopen met deze kou en een zonnetje de beste omstandigheden, heerlijk :)

Reply

Laat een reactie achter bij Helga Cancel Reply