RunWorkout

Sporten die iedereen zou moeten doen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 8 november 2017 2 Comments
Sporten die iedereen zou moeten doen

Voor sommige mensen is het geen probleem om meer dan drie keer per week te sporten, maar merendeel van de Nederlandse bevolking beweegt niet genoeg. Slechts 45% voldoet aan de nieuwe beweegrichtlijnen van de gezondheidsraad. Deze beweegrichtlijnen houden in dat je minimaal 2,5 uur per week matig intensieve inspanning moet verrichten, verdeeld over meerdere dagen. Voldoende beweging zorgt ervoor dat we gezonder blijven, sterker worden, minder vaak ziek zijn en een positieve mindset krijgen. Sporten maakt je blij! Onderstaande vijf sporten (het hoeft niet eens altijd als sporten te voelen) zou eigenlijk iedereen moeten doen!

Wandelen

Ik heb het al vaker geschreven, maar wandelen is goed voor iedereen. Vaak wordt het vergeten, maar wandelen is echt een goede activiteit om fit en gezond te blijven. Probeer in ieder geval vier keer per week minimaal 30 minuten te wandelen. Het houdt de bloedcirculatie op gang, zorgt voor een stabiel gewicht, vermindert het risico op hart- en vaatziekten en zorgt voor een mentale boost. Een wandeling na een stressvolle dag zorgt ervoor dat je ontspannen thuiskomt.

Sporten die iedereen zou moeten doen

Zwemmen

Persoonlijk ben ik zwemmen eigenlijk pas gaan waarderen sinds ik echt in training voor de triathlon ben gegaan. Ik houd (hield) niet zo van water en besteedde mijn tijd liever aan andere activiteiten. Ondanks dat zwemmen een hele relaxte activiteit is – het kan ook goed als herstel training gebruikt worden – bouwt het wel degelijk je conditie en kracht op. 

Yoga

Voor veel mensen is de drempel om yoga te beoefenen best hoog. Het gevoel dat jij als stijve hark tussen al die flexibele mensen staat, werkt natuurlijk niet mee. Maar het gaat bij yoga echt niet alleen maar om hoe flexibel je bent. Het stretchen an sich zorgt voor sterkere spieren en vermindert het risico op blessures. Daarnaast zorgt het voor minder stress en ga je er beter van slapen. Lees in dit blog nog meer redenen waarom je aan yoga zou moeten doen. Ik doe yoga zelf graag als aanvulling op mijn andere sporten. Ik ben alles behalve flexibel, en toch vind ik het heel fijn om te doen!

Sporten die iedereen zou moeten doen

Krachttraining

In dit rijtje mag krachttraining ook niet ontbreken. Krachttraining versterkt je brein, creëert spieropbouw en behoudt ze, zorgt voor een sterker en gezonder hart en verbrandt een hoop calorieën. Wanneer je net begint met krachttraining, bouw dit dan rustig op. Start bijvoorbeeld met twee keer per week en doe simpele oefeningen als squats, lunges, push-ups, presses. Ook een kettlebell is erg leuk om te gebruiken! Toevallig deed ik van het weekend een erg leuke kettlebell workout in het park. Ik zal deze binnenkort met jullie delen!

Fietsen

En last, but not least. Fietsen! Fietsen leer je in Nederland al als klein kind, toch pakken veel mensen liever de auto dan de fiets. Terwijl fietsen zoveel voordelen met zich mee brengt! Je hoeft echt niet direct op een racefiets te stappen om de voordelen van het fietsen te ervaren. Spieren in de benen, core, rug en schouders worden geactiveerd. Een mini workout op zichzelf die heerlijk is om naar het werk toe of naar huis te doen. Afhankelijk van hoe ver je van werk woont, zou ik zeggen: pak wat vaker de fiets! Ook op een vakantiebestemming is het de ideale manier om de omgeving te ontdekken. En heb je wel een racefiets? Pak hem regelmatig uit de schuur om er lekker op uit te trekken, alleen of in een groepje. Fietsen is ook een ideale sociale bezigheid.

Sporten die iedereen zou moeten doen

 

image_print

2 Comments

Britt 8 november 2017 at 08:26

Zelf zwem ik al zo’n 10 jaar op hoog niveau voor ongeveer 5 keer per week, een hele goede aanrader, en zeker de beste sport die er is!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 9 november 2017 at 21:30

Wow wat goed! Dan ben je een goede zwemmer, kan ik nog een hoop van leren :)

Reply

Leave a Comment