HealthRun

Sporten die bijdragen aan een goede slaap

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 5 februari 2016 1 Comment
Sporten die bijdragen aan een goede slaap

Wanneer je veel sport, is het goed om veel te slapen. Maar andersom heeft sport ook een positieve uitwerking op je slaap. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die minstens 2,5 uur per week sporten, beter slapen; de slaapkwaliteit van sporters verbetert met maar liefst 65%. Sporten verhoogt de lichaamstemperatuur en wanneer deze weer daalt tot normaal, is het makkelijker om in slaap te vallen. De kwaliteit van de slaap kan beter worden doordat de hersenen focussen op het herstel van het lichaam. Nu is het niet heel verstandig om vlak voordat je gaat slapen nog een hele intensieve sport te beoefenen omdat je hartslag nog wat hoog kan zijn, en je dan moeilijk in slaap komt. Zorg er dus voor dat wanneer je intensief sport, minimaal een half uur op de bank zit met bijv. een kop thee om rustig bij te komen. Maar wist je dat er ook sporten zijn die bijdragen aan een goede slaap?

Pilates 

Wanneer je ervan houdt om ’s avonds te sporten, probeer dan eens Pilates. Ondanks dat het een lage impact heeft, is Pilates toch vrij pittig en richt het zich op verbetering van flexibiliteit, versterken van de spieren – en dan vooral de core – creëert een gebalanceerde spierkracht. Het geeft precies genoeg energie om een goede nachtrust te hebben en helemaal klaar te zijn voor de volgende dag.

TRX

Ook een TRX (bekijk deze blog even als je niet weet wat een TRX is) is een low impact training, maar wel eentje die zorgt voor een verhoogde hartslag en bloedstroom. Met de TRX gebruik je eigen lichaamsgewicht voor het uitvoeren van de oefeningen, maar door de instabiliteit is het vaak een hele uitdaging en train je vooral je core stabiliteit. Nu ik er zo aan denk, moet ik nodig weer een keer met een TRX gaan trainen want ik vond het altijd erg leuk!

Restorative Yoga

Uberhaupt het beoefenen van yoga is erg goed voor een betere nachtrust, maar specifiek Restorative Yoga zorgt voor een optimale ontspanning in het lichaam. Bij deze herstellende en zeer rustige vorm van yoga maak je gebruik van attributen zoals rollen, riemen, kussens en blokken om in een bepaalde asana te komen. Door deze hulpmiddelen ontspant het lichaam zicht optimaal. Het accent ligt tijdens deze vorm van yoga vooral op de lage en hoge rugspieren, aangezien hier de meeste fysieke klachten ontstaan. De houdingen worden gecombineerd met ademhalingsoefeningen en dat levert een zeer ontspannen lichaam op.

Material Arts of boksen

Material Arts – een vorm van vechtsport – en boksen zijn de perfecte sporten om na een lange dag te ontspannen en ontstressen. Met boksen, gooi je letterlijk al je energie uit je lichaam, je bloedcirculatie wordt versneld en de long capaciteit verhoogd. Na de training ben je moe en voldaan en zul je slapen als een roosje. Aangezien dit een intensieve sport is, zou ik het niet te laat op de avond doen of in ieder geval zorgen dat je nog wat tijd hebt om bij te komen. Ik vind het het ideaal om deze training om 19.00 te doen, daarna wat te eten en dan rustig op de bank bij te komen voor je naar bed gaat.

In een verleden heb ik wel eens Fight Yoga gedaan (een combinatie van Yoga & Boksen), best of both world als je het mij vraagt! Sinds vorig jaar is er ook een nieuwe hype gaande; Boxing Yoga. Miny probeerde het uit, triggert mij ook  om eens een workshop te doen!

Dansen 

Dansen is fun, dansen is relaxt. Heerlijk om a een lange dag de drukte en stress van je af te dansen met lekkere muziek en leuke mensen om je heen. Probeer in dit geval niet al te veel alcohol te nuttigen, want dat zorgt er juist weer voor dat je minder goed slaapt.

Lees ook:
Rust is ook training
Wat is supercompensatie
Belang van herstellen na een training
Waarom actief herstel

Bron informatie: Body+Soul
Bron hoofdfoto

image_print

1 Comment

Waarom eet je meer koolhydraten wanneer je moe bent - Eat.Run.Love. 11 februari 2016 at 11:01

[…] ook: – Rust is ook training – Sporten die bijdragen aan een goede slaap – Alles over koolhydraten – Wel of geen koolhydraten […]

Reply

Leave a Comment