GezondheidLoveRunWorkout

Sporten in combinatie met een drukke baan

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 25 juni 2018 6 Comments
Sporten in combinatie met een drukke baan

Ja, we hebben het druk. Dat hebben we allemaal. Een woord waar ik eigenlijk steeds meer een hekel aan krijg. En dus ook probeer te vermijden. Maar ik snap wel dat je het soms te druk hebt om te sporten. Ik heb mazzel dat mijn werk zich op loopafstand van mijn huis bevindt, maar er zijn ook genoeg mensen die een uur moeten reizen. Dan word je dag toch wel erg kort. Dus hoe doe je dat; sporten in combinatie met een drukke baan? In deze blog wat tips!

Ga samen met collega’s sporten

Veel bedrijven faciliteren sportmogelijkheden. Maak daar gebruik van! Sommige bedrijven hebben een eigen gym, waar je voor, tijdens en na werk gebruik van kunt maken. Andere bedrijven – waar ik werk bijvoorbeeld – bieden twee keer per week een bootcamp training aan. Deze training is van 17.00 tot 18.00. Deels nog onder werktijd en vaak betaalt de werkgever mee. Geen excuus dus om niet te gaan!

Plan je trainingen in 

Een goede stok achter de deur om te sporten in combinatie met een drukke baan is om je trainingen in te plannen en je het liefst ook al in te schrijven voor een lesje. Op deze manier is de kans dat je toch niet gaat sporten een stuk minder groot.

Ga direct na je werk

Wat voor mij echt heel goed werkt is direct vanuit werk te gaan sporten. Als ik eerst naar huis ga, dan ga eten en dan daarna nog moet sporten is de kans dat ik ook daadwerkelijk ga vrij klein. Meestal sport ik dan ook om half 6 (als het niet zo druk is) of half 7 en dan eet ik daarna. Voor de training eet ik dan iets kleins zoals een banaan of krentenbol zodat ik wel genoeg energie heb. Op deze manier heb je toch nog iets aan je avond.

Sport in het weekend

Je kunt lekker lang in bed liggen, maar je kunt ook gewoon op tijd op staan en dan direct gaan sporten. In het weekend probeer ik altijd in ieder geval 1x in de ochtend te sporten. Dat geeft mij een gevoel van voldoening en energie. Wanneer je in het weekend sport, hoef je doordeweeks weer een keer minder te sporten.

Pak de fiets

Veel mensen gaan met het openbaar vervoer of de auto naar werk. Dat begrijp ik, want dat is makkelijk. Maar je kunt vaak ook fietsend naar werk. 10 kilometer kun je makkelijker op een normale fiets doen en dan heb je toch al een uur beweging per dag. Woon je verder en heb je racefiets? Ook dan kun je fietsend naar werk. Wat een aantal collega’s van mij doen is dag 1 heen op de fiets en terug met OV en dag 2 heen met OV en terug met de fiets. Met een beetje voorbereiding heb je dan echt een goede training. Of wat ook steeds populairder en normaler wordt: een fiets met elektrische ondersteuning!

Ik ben benieuwd; hoe combineer jij het sporten met een drukke baan? 

6 Comments

Marjolijn 27 juni 2018 at 14:28

Zelf ga ik juist wel eerst na mijn werk naar huis om te eten. Rond 19.30 uur ben ik dan klaar en 10 minuutjes later sta ik in de sportschool. Na het eten door naar de sportschool werkt voor mij beter dan ervoor. Ben dan vaak zo gaar en slap. Merk dat ik dan echt een avondmaal naar binnen moet werken wil ik weer fit en krachtig zijn. Alleen op een banaan of en reep ga ik het niet redden helaas! Maar ook is er een fijne bijkomstigheid om dan even met mijn gezin aan tafel te eten met elkaar. Anders ben ik wel heel lang van huis als ik pas rond 20.30 uur aan kom kakken :-)
Groetjes, Marjolijn

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 1 juli 2018 at 21:10

Kan me voorstellen dat wanneer je kinderen hebt de situatie verandert. Ken meer mensen die inderdaad dan pas na het eten gaan sporten. Zelf vind ik dat niet zo fijn, maar wie weet verandert dat nog!

Reply
Amanda
Amanda 26 juni 2018 at 16:08

Goede tips! Voor mij werkt het idd ook goed om gelijk na werk te gaan sporten – al wil ik binnenkort ook eens proberen om een lesje om 7 uur ‘s ochtends te pakken. Wat voor mij heel erg helpt, en dat zit er sinds mijn maratontraining eindelijk goed in, is om sporten als ‘niet-onderhandelbaar’ te beschouwen. Ik ga gewoon en ik plan het ook echt zo in m’n agenda. Verder neem ik standaard mijn sportkleding mee op dienstreizen, zo kun je in een verloren uurtje of ‘s ochtends vroeg nog even sporten. Vroeger deed ik dit nooit, maar omdat ik nu zoveel reis zou dat betekenen dat ik ook echt een stuk minder zou sporten.
Sporten naast een drukke baan is prima te doen, mits het echt een prioriteit is!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 1 juli 2018 at 21:10

Helemaal eens! En ik ga zelf ook vaak ’s ochtends sporten, graag zelfs :)

Reply
Irene 25 juni 2018 at 17:42

Hi Jessica!

Zelf ga ik juist vaak sporten voordat ik naar mijn werk ga. Dat betekent dan wel dat mijn wekker rond kwart voor 6 gaat, maar als ik eenmaal buiten sta ben ik dat snel vergeten. Nu heb je om te gaan hardlopen natuurlijk geen sportschool nodig, maar ik weet dat veel zwembaden en sportscholen in grote steden ook vroeg open gaan. Ik voel me overdag echt veel fitter als ik al gesport heb voordat ik ga werken. Bijkomend voordeel: ik kan geen excuses meer bedenken om niet te gaan in de avond ;).

Groetjes, Irene

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 1 juli 2018 at 21:11

Klopt helemaal, ik ga zelf ook erg graag in de ochtend sporten. Die heb ik inderdaad niet vermeld, maar ik sta ook ongeveer 2x per week extra vroeg op om te kunnen sporten!

Reply

Laat een reactie achter bij Jessica - Eat.Run.Love. Cancel Reply