DagboekLove

Sport en eetdagboek #45

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 11 april 2016 1 Comment
sport en eetdagboek

Normaal gesproken neem ik jullie altijd maar drie dagen mee in een week, maar deze week heb ik zoveel leuke dingen gedaan dat ik niet kon kiezen wat ik zou delen, dus heb ik besloten om bijna de hele week te delen. Nu worden mijn dagboeken altijd heel goed gelezen, dus ik ga er vanuit dat jullie dat helemaal niet erg vinden voor een keertje, maar bereid je voor op een lang verhaal. Ik was in het buitenland voor mijn werk, had ook nog een paar kantoordagen, deed een trailrun clinic en liep 13,7 km in Den Helder!

Dinsdag

Ik word wakker in Kopenhagen, helemaal niet verkeerd! Sinds zondag ben ik voor mijn werk in Kopenhagen, samen met meer dan vijftig collega’s uit Nederland en andere landen ben ik hier voor een training en heel veel nieuwe informatie. Het gaat drie dagen lang over mijzelf als personal brand, werken in teamverband en commercie & finance. We slapen in Axel Guldsmeden Hotel, een fantastisch ecologisch hotel in het Meatpacking District in Kopenhagen. In dit hotel is vrijwel alles van hout (zelfs het roeiapparaat in de gym!) of gerecycled.

Het ontbijtbuffet is echt fantastisch, alles is biologisch of raw. Heaven! Vandaag ontbijt ik met Skyr, raw granola, wat rozijnen en een paar stukjes appel. Ook neem ik nog een stukje zuurdesembrood met raw hazelnootchocoladepasta. Na het ontbijt stappen we op de fiets richting het kantoor waar we aan de slag gaan. Ik ben met acht Nederlandse collega’s en we hebben besloten om lekker te gaan fietsen, zo zien we nog wat van de stad en zitten we niet de hele dag binnen (of in de bus). De rest van de dag breng ik op kantoor door. In de ochtend eet ik wat fruit.

sport en eetdagboek

De lunch is ook al zo lekker, eenvoudige maar smaakvolle salades met overheerlijk vlees of vis. Ik schep van alles en nog wat op en eet mijn buikje vol. Na de lunch wandelen we nog even een rondje voordat we weer de volgende trainingen in gaan. Tijdens een volgende koffiepauze eet ik een typisch Kopenhaags tussendoortje. Ik meen me te herinneren dat het rumble heet, maar ik kan het online niet terug vinden, misschien heet het dus wel anders. In ieder geval, het is een chocolade kokosbal die naar rum smaakt, maar waar geen rum in zit. Op de foto lijken ze vrij klein, maar ze zijn enorm. Na de helft zit ik dan ook bomvol.

’s Avonds gaan we eerst varen en worden we afgezet in de haven. We eten in een onwijs leuk en lekker restaurant waarvan ik de naam ben vergeten. We starten met een wodka/gingerbeer, dit is ook typisch Deens. Super lekker! Ik beperk de alcohol tot alleen dit glas en stap daarna over op bruisend water. Vooraf eten we een zalmtartaar met zalmkaviaar, het hoofdgerecht is een kippenvleugel met hele lekkere aardappelpuree, diverse groenten en een hele bijzondere komkommer gelei. En dan het toetje, dit is echt het lekkerste toetje wat ik ooit heb gegeten. En dan overdrijf ik echt niet. Het begint met een bedje van chocolademousse, daarop ligt een brownie met noten en stukken chocolade, daaromheen ligt koekcrunch. On top een bolletje witte chocolade ijs en notencrunch. Ook al zit ik vol, het hele toetje gaat op. Wat een smaak sensatie. Na het diner drink ik nog één drankje in de hotelbar en dan is het tijd om te gaan slapen.

sport en eetdagboek

Woensdag

Ik twijfelde of ik mijn wekker zou zetten voor een rondje hardlopen, maar besluit het toch te doen en sta dus om half 7 op. Heel vroeg, maar ik word gek als ik weer de hele dag binnen zit en niet kan sporten. We zitten vlak bij Søerne, de vijf binnenmeren van Kopenhagen waar een mooi hardlooppad om heen is aangelegd. Na 7km loop ik het hotel weer in en loop ik direct door naar het ontbijt. Vandaag eet ik zuurdesembrood met roerei en wat groenten en als toetje weer een stukje notenbrood met gedroogd fruit. Ook vandaag brengen we weer de hele dag op kantoor door en vindt hetzelfde riedeltje als gisteren plaats. Als tussendoortje vandaag een cinnamon bun, een salade met zalm als lunch en ’s middags snoep ik een paar marshmellows. Om 16.30 vertrekt onze taxi naar het vliegveld.

Op het vliegveld eet ik een pasta met kip, tomatensaus en een salade. Als ik om 20.30 land op Schiphol staat mijn vriend al te wachten. Hij probeert de auto te starten, geen reactie. Nog een keer, geen reactie. Dikke pech, en vervolgens wachten we een uur op de ANWB. Met een auto van ruim 18 jaar oud is het geen verrassing dat de accu een keer leeg gaat, maar het is toch balen. Gelukkig krijg ik over een paar weken een nieuwe auto en dan hebben we als het goed helemaal geen problemen meer! Wat later dan gepland zijn we thuis en dan ga ik al heel snel naar bed. Gesloopt!

sport en eetdagboek

Donderdag

Ik start vandaag met alleen een banaantje want ik ben door Kruidvat uitgenodigd voor een lanceringsontbijtje van hun nieuwe sportvoedingslijn in het Olympisch Stadion. Personal Trainer Guy van der Reijden vertelt ons alles over het nieuwe assortiment. Kruidvat wil ook inspelen op de gezonde trend, zoals de marketing manager aan geeft: wij zijn geen trendsetter, maar een volger. Door dit assortiment proberen ze sportvoeding bereikbaar voor de hele markt te maken. Zo vertelt Guy dat hij vindt dat eigenlijk iedereen eiwitshakes zou kunnen gebruiken, omdat het goed is voor het behoud van spiermassa (inmiddels weten we dat je spiermassa afneemt naarmate je ouder wordt). Ik ben vooral heel benieuwd naar de creatine en ben erg blij met de Isotone sportdrank. Ik kwam vrij sceptisch naar het ontbijt toe omdat ik er inmiddels wel achter ben dat je voor kwaliteit betaalt en zoals je van Kruidvat gewend bent, zijn deze producten alles behalve prijzig. Zo betaal je voor de Whey Poeder slechts €9,99, volgens Kruidvat komt dit door het schaalvoordeel omdat er in zulke grote hoeveelheden wordt geproduceerd. De komende tijd ga ik een aantal producten testen en ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit.

Na het ontbijt zet ik mijn fiets thuis af en loop ik naar kantoor waar ik rond een uurtje of half 12 ben. De dag kan beginnen! Mijn lunch bestaat uit een pastasalade met tonijn, broccoli, tomaat en nog een eitje. ’s Middags drink ik een espresso en eet ik een stukje Tony’s puur en later eet ik nog een kokos dadelreep zodat ik voldoende energie heb voor de bootcamp training die ik moet geven en mijn eigen CrossFit training. Op het programma staat de benchmark “Annie”: een combinatie van Double Unders en Sit-Ups: 50-40-30-20-10. Ik besluit te gaan ploeteren op de Double Unders en finish de WOD daarmee niet. Ik had nog 10 Double Unders moeten doen en 10 Sit-ups. De volgende keer gaat het me lukken. Na de WOD loop ik langs de supermarkt en flans ik snel een gerecht in elkaar: kipfilet, champignons en spinazie gebakken in wat rode pesto met daarbij volkoren couscous en mozzarella on top. ’s Avonds eet ik volgens mij niks meer en duik ik vroeg in bed.

sport en eetdagboek

Vrijdag

Voordat ik naar bed ging, twijfelde ik of ik zou gaan CrossFitten in de ochtend, maar wanneer ik wakker word en de WOD zie, besluit ik toch te gaan (later blijkt dat dit geen verstandige keuze is geweest…). Ik eet twee rijstwafels met jam en hüttenkäse en stap dan op de fiets. We oefenen eerst de snatch en overhead squat en daarna doen we een WOD met burpees, weer double unders en dumbbell snatches. Intussen begint er al buikspierpijn te komen, maar tot dan toe vind ik dat alleen maar fijn, heb ik namelijk nooit! Na de training maak ik een smoothie met banaan, cacao, kokos, eiwitpoeder en speltgranen. Ik rijd naar Utrecht voor een afspraak en als ik terug rijd, eet ik 2 verse dadels in de auto.

Om 13.00 ben ik op kantoor en pak ik lunch mee die ik vervolgens achter mijn bureau op eet. De kok heeft een onwijs lekkere linzensalade met zongedroogde tomaatjes gemaakt. Daarbij eet ik twee volkoren crackers met hummus en kipfilet. Ook eet ik weer een eitje (vaste prik tegenwoordig tijdens de lunch). ’s Middags eet ik nog een bakje magere yoghurt met twee passievruchten.

Vrijdag eten we graag altijd een beetje makkelijk en hebben we vaak zin in fastfood. Meestal maken we dan een burger, vandaag besluit ik om kipburgers te maken. De eerste keer, maar ze waren zeker niet verkeerd. Nog een klein beetje finetunen en dan komen ze op de blog. De burger eet ik met een broodje en wat zoete aardappelfriet. Na het eten snoep ik nog een stroopwafel (helemaal niet nodig, maar ik had er zin in) en gaan we naar een verjaardag waar ik één glas witte wijn drink. Inmiddels begint de vermoeidheid van afgelopen week een beetje op te spelen en om 00.00 stort ik volledig in.

sport en eetdagboek

Zaterdag

De wekker gaat om 9.00, als ik omhoog probeer te komen voel ik mega spierpijn in mijn buik. Zo erg heb ik het nog nooit gehad, alles doet pijn, zelfs als ik mijn huid aanraak. Uitstrekken is geen optie, maar ik probeer toch rustig aan overeind te komen. Vandaag staat er namelijk een trailrun clinic op het programma en die wil ik niet missen! Ik ontbijt met havermout met een appeltje, wat kaneel en rozijnen. Een vriendinnetje komt mij ophalen en daarna rijden we naar Santpoort.

Women’s Health heeft gezien dat ik een trail in Italië ga doen, en me uitgenodigd voor deze clinic samen met Run2Day en Garmin. Onwijs leuk, want zo maak ik eindelijk echt kennis met trailen. Wij sluiten ons aan bij de gevorderde groep en rennen het bos achter Duin & Kruidberg in. We krijgen technische tips over klimmen en dalen en gaan vooral gewoon zelf lekker lopen. Dat is wel even andere koek dan normaal hardlopen! De heuveltjes vind ik al best pittig, maar achteraf hoor ik dat dit nog niks is vergeleken met de trail die ik ga doen. Oh jee, dat doet me wel beseffen dat ik echt hard moet gaan trainen! Na de clinic staat er een broodje met zalm op ons te wachten en rijden we richting het huis van mijn vriendinnetje. We eten bij haar nog wat kwark met granola en blauwe bessen en rijden dan door naar Den Helder!

sport en eetdagboek

In Den Helder overnachten we voor voor de “Halve van Den Helder” die de volgende dag plaatsvindt. Als we onze spullen op de hotelkamer hebben gezet, duiken we eerst nog even de sauna en whirlpool in. Even lekker ontspannen! Daarna ploffen we op bed om even te snoozen. Ik eet ondertussen nog een halve mueslikoek en een appel en dan frissen we ons op om te gaan eten. We lopen naar Kade60 waar ik vooraf rookvlees met eiersalade eet en als hoofdgerecht zeebaars met wat krieltjes en rauwkost. Het eten is prima, maar niet om over naar huis te schrijven. Na het eten lopen we terug naar het hotel, drinken we nog een espresso en een theetje met wat chocolade amandelen en duiken we vooral heel vroeg in bed.

sport en eetdagboek

Zondag

Nog voor de wekker worden we wakker, dat is logisch aangezien we ook vroeg in bed lagen en we zeeën van tijd hebben. Als we de gordijnen open slaan zien we al dat het heerlijk weer is. De zon schijnt en we zien een strak blauwe lucht. Ontbijten doen we dan ook lekker op het terras met yoghurt, muesli, een peer en een broodje met kipfilet, kaas en hagelslag. Uiteraard niet gecombineerd, maar halfjes met dit beleg. Ook eet ik weer een eitje. Oh ja, mijn spierpijn in mijn buik is echt niet grappig meer. Het is nog veel erger geworden dan gisteren terwijl ik dacht dat het niet erger kon. Ook de benen zijn zwaar van de trailrun clinic, dus dit zijn alles behalve ideale omstandigheden voor een run. We besluiten op een lekker rustig tempo te gaan lopen en zien wel waar het eindigt.

Als we naar de start lopen eet ik een CLIF bar die in de goodiebag van gisteren zat en dan gaat om 12.00 het startschot. Ik ben super blij dat ik korte mouwen heb aangetrokken want het is heerlijk weer. Eigenlijk had ik zelfs een korte broek willen aanhebben, maar helaas had ik die niet bij me. We genieten van de zon, het parcours, kletsen wat en maken foto’s. Ook klets ik nog met Bo, die twee startbewijzen via mijn blog had gewonnen en met wat andere deelnemers. Een uur en 18 minuten later kom ik over de finish. Ik neem gretig de sinaasappelpartjes aan, super lekker!

We lopen terug naar het hotel en pakken de auto om weer naar Amsterdam te rijden. In de auto drink ik een half flesje aquarius, een flesje water, een halve mueslikoek (de helft die ik gisteren had laten liggen) en een salmiak lolly. Thuisgekomen loop ik direct door naar de supermarkt en haal ik een boodschappen voor een broodje met kipfilet, rode pesto, rauwkost en rucolo. Ook eet ik opnieuw een eitje. De rest van de dag rommel ik wat aan. ’s Avonds staat er lasagne met spinazie, ricotta en geitenkaas op het menu en tik ik deze enorme blog.

sport en eetdagboek

Ik ben moe, maar voldaan. Wat een superleuke, maar ook drukke week heb ik achter de rug. De hardlooptraining van morgen ga ik denk ik overslaan, want mijn lichaam stribbelt aan alle kanten tegen. Hoe was jullie week? 

image_print

1 Comment

Kim 11 april 2016 at 10:36

Het hotel in Kopenhagen ziet er echt prachtig uit! Mooi concept. :-)
Ziet er uit alsof je een fijne, sportieve (en lekkere!) week hebt gehad.

Reply

Leave a Comment