HealthLove

Snoozen minder goed dan je denkt

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 30 november 2016 5 Comments
snoozen niet goed

Met de temperaturen van de laatste dagen vind ik niets lekkerder dan ’s ochtends wat langer in mijn bed te blijven liggen en een aantal keer op de wekker (ja, ik heb nog een oldskool wekker) te slaan voordat ik uit bed stap. Vroeger deed ik dat nooit en stond ik direct op, maar sinds ik samenwoon met mijn vriend is het snoozen er toch in geslopen omdat hij een echte snoozer is. Tijdens het maken van dit artikel heb ik al besloten dat ik er direct mee ga stoppen, want wist jij dat dit eigenlijk helemaal niet zo goed is voor je?

Wakker worden kost tijd

Je lichaam heeft tijd nodig om wakker te worden en jou wakker te maken. Wanneer je de snooze knop indrukt en je weer in slaap valt, raak je lichaam in de war. Naast dat je lichaam niet genoeg tijd heeft om een hele slaapcyclus door te gaan (minimaal 45 minuten), wordt je opnieuw verrast door de wekker wat zorgt voor een enorme sloomheid en ochtendhumeur in plaats van dat je fris en fruitig wakker wordt. Des te vaker je dit doet, des te meer je lichaam gedesoriënteerd raakt. Ondanks dat je dus langer in bed hebt doorgebracht, wordt je eigenlijk alleen maar moeier.

Gevolgen voor de biologische klok

Normaal gesproken start het proces van wakker worden al 1,5 uur voordat je wakker wordt. Idealiter wil je dat dit op een natuurlijke wijze gebeurt, zonder wekker. Door iedere dag op hetzelfde tijdstip de wekker te zetten en op te staan raakt je lichaam gewend aan dit ritme. Je zult dan merken dat je iedere dag rond hetzelfde tijdstip moe wordt, en ook weer wakker wordt. Wanneer je iedere dag op een ander tijdstip opstaat raak je biologische klok in de war en zul je op den duur alleen maar meer vermoeid raken.

Tips om snoozen te voorkomen

Waarschijnlijk zul je even moeten wennen wanneer je altijd 3x per dag de snooze knop indrukt, maar op den duur gaat het beter en zul je je een stuk fitter voelen. Om het wat makkelijker te maken deel ik een aantal tips.

  1. Zet je wekker een half uur later dan je normaal zou doen. Op deze manier heb je geen tijd meer om te snoozen en moet je er wel gelijk uit.
  2. Zet je wekker buiten handbereik. Wanneer je je telefoon als wekker gebruikt is het sowieso beter om deze niet naast je hoofd te leggen, maar ook als je een normale wekker hebt kun je deze iets verder weg zetten. Je moet dan uit bed om de wekker uit te zetten, dan kun je er net zo goed uit blijven.
  3. Bedenk wat voor jou een prettig ochtendritueel is. Neem je graag een warme douche, drink je graag een kop koffie of ontbijt je uitgebreid? Zorg dat er voldoende tijd is om dit allemaal te doen, het idee dat je je dag op je favoriete manier kunt beginnen zorgt al voor een fijner idee.
  4. Probeer een vast ritme te vinden. Ga elke dag zoveel mogelijk op tijd naar bed en sta elke dag zoveel mogelijk op tijd op. Op deze manier went je lichaam aan het wakker worden en zul je merken dat het na verloop van tijd makkelijker gaat.
  5. Boots natuurlijk licht na. In slaap vallen lukt het beste als het helemaal donker is, maar wakker worden lukt het beste als het al licht is. Dan word je het minste uit je slaap gerukt. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld je gordijn een stukje open te laten staan of door een nachtlampje te kopen die daglicht nabootst zoals de Philips Wake-up light. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar hoor van meerdere mensen dat dit super fijn is.

Snooze jij? En heb je tips om prettiger en sneller wakker te worden? 

Bron: The Huffington Post

image_print

5 Comments

Angela 1 december 2016 at 17:21

Aiiii, ik ben zo’n typische 3x snoozen persoon die elke ochtend een humeurtje heeft… 😅 maar dat het een door het ander komt, wist ik niet !! Het wordt een hoge drempel, maar die wekker MOET morgen een half uur later…! 😥

Reply
Angela 2 december 2016 at 06:42

Gelukt! 😄 En omdat ik wist dat ik geen andere keus had dan direct eruit, ging het opstaan makkelijker dan verwacht. Maandag nog eens proberen. 😊

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 3 december 2016 at 16:05

Hi, wat goed om te horen! Leuk :) Hopelijk houd je dit vol!

Reply
Angela 7 december 2016 at 17:51

Tot nu toe nog wel, dus ik heb goede hoop! 😊

Reply
Jenn 1 december 2016 at 15:12

Ik weet dat het helemaal niet zo goed voor je is, ben er zelf een tijd mee gestopt en heb toen ook mogen ervaren dat het zelfs veel beter voelt, ik had meer energie bij het meteen opstaan en was idd minder ‘sloom’ in de ochtend. Toch is het er op de een of andere manier weer een beetje ingeslopen, en inmiddels doe ik het toch weer. Terwijl ik gewoon weet en zelfs voel wat de voordelen zijn van niet snoozen… stom he?

Reply

Leave a Comment