RunTriathlon

Snelle wissel triathlon

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 9 mei 2017 0 comments
snelle wissel triathlon

Bij een triathlon horen twee wissels: van zwemmen naar fietsen en van fietsen naar lopen. Deze twee wissels worden ook wel gekscherend het vierde onderdeel genoemd. En ik begrijp na mijn eerste triathlon vorig jaar wel waarom. De wissel kan namelijk heel chaotisch verlopen, maar je kunt er ook heel veel tijd mee winnen als je hem op de juiste manier aanpakt. Natuurlijk ben ik nog geen pro, maar na mijn eerste triathlon weet ik wel waar ik op moet letten bij de volgende. Ga jij dit jaar voor het eerst een triathlon doen? Dan heb je wellicht wat aan mijn tips!

Oefen de wissel

Klinkt een beetje suf, maar is wel de waarheid: oefen de wissel van te voren. Dit kun je fysiek doen, dus bijvoorbeeld van zwemmen naar fietsen of van fietsen naar lopen, maar je kunt het ook visualiseren in je hoofd. Bereid je mentaal voor op welke handelingen je in een wissel moet uitvoeren en zet je spullen ook op die manier klaar. Hoe vaker je het doet, hoe sneller het zal gaan. Sowieso is het slim om eens het fietsen naar hardlopen te oefenen, maar daar ga ik in een aparte blog verder op in.

Analyseer de wisselzone

Veel triathlons zijn ondanks dat ze kleinschalig zijn toch groots opgezet. Je hebt nu eenmaal behoorlijk wat ruimte nodig voor de wissel. De wisselzone is per wedstrijd verschillend, dus verdiep je daar goed in. Zo deed ik mee met een estafette triathlon in Almere waar de wisselzone voor zwemmen & fietsen op een andere plek was dan de wisselzone voor fietsen & hardlopen. Ik moest mijn spullen toen dus op twee verschillende locaties klaar leggen terwijl tijdens de Bosbaan triathlon de wisselzone op één locatie was. Bekijk ook vast waar je de wisselzone in komt en waar je er weer uit moet. En, niet geheel onbelangrijk, onthoud waar je spullen liggen en hoe je daar het snelste kunt komen.

snelle wissel triathlon

Fiets klaar maken

Wanneer je klaar bent met het zwemmen is het niet handig als je al je spullen nog moet pakken. Leg alles dus klaar in een handige volgorde zodat je heel snel weg kunt na het zwemmen. Leg je helm met de bandjes al los op je zadel. Je zonnebril – indien je die draagt – kun je met de pootjes opengeklapt door de helm prikken. Het makkelijkste is om je helm als eerste op je hoofd te zetten en daarna de rest te doen. Leg een handdoekje over je stuur heen zodat je makkelijk je voeten kunt afdrogen. Hang aan je stuur ook vast je startnummer die je voor de wedstrijd al aan de band hebt vastgemaakt.

Leg je sokken klaar (of oefen van tevoren op sporten met blote voeten) en zet je schoenen vast open. De echte pro’s klikken hun schoenen alvast in hun pedalen, maar als je dat nog nooit hebt gedaan, zou ik dat zeker niet adviseren! Zorg dat je bidon alvast in de houder zit en je een energiereep hebt klaar liggen die je op de fiets op kunt eten.

Zorg ook dat je hardloopschoenen alvast op een handige plek klaar staan om aan te trekken, veters los en open. En mocht je met een heupband en petje lopen, leg ook die dan vast klaar! Poeh, je moet wel aan veel denken heh :)

Wetsuit uittrekken

Ok, je wisselplek is helemaal klaar en je staat bij de start om te gaan zwemmen. Zorg dat wanneer je het water in gaat je een paar tellen de tijd neemt om te ontspannen en ademhalen anders moet je direct zo naar lucht happen. Wanneer je klaar bent met zwemmen, zet dan als eerste je zwembril op je voorhoofd. Doe hem niet helemaal af want je kunt je handen beter gebruiken voor het uittrekken van je pak. Trek tijdens het rennen naar de wisselzone alvast de bovenkant van je pak uit. Trek hem binnenste buiten uit, dat gaat het makkelijkste. Heb je nog tijd over? Trek dan vast je badmuts en zwembril af. Wanneer je op de wissel plek bent aangekomen, trek je de onderkant van je wetsuit uit. Vanaf je middel hard naar beneden trekken en dan kun je met je voeten hem ‘uittrappen’. Even oefenen, maar dit gaat binnen no time heel makkelijk.

snelle wissel triathlon

Triathlon veters

En nog een laatste hele handige tip; koop speciale triathlon veters. Bij zowel de Bosbaan Triathlon als de Zwemloop van vorige week had ik koude en een beetje trillende (van de adrenaline?) handen. Het is dan erg lastig om je hardloopschoenen aan te krijgen, laat staan je veters te strikken. Triathlon veters zijn elastische veters die je één keer goed vast zet en waar je daarna niks meer aan hoeft te doen. Ideaal!

Ik vergeet vast een aantal tips. Heb jij nog goede tips, laat het weten! 

image_print

Leave a Comment