RunWorkout

Slechte gewoontes voor sporters

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 7 oktober 2017 0 comments
slechte gewoontes sporten

Wanneer je veel sport, wil je graag goed voor jezelf zorgen. Ik merk dat mijn lichaam daar vaak als vanzelf om vraagt, dat houdt in goed en gezond eten, veel slapen en voldoende rust nemen. Maar ik merk ook dat het in de hectiek van de dag soms lastig is. Daarom toch nog even aandacht voor wat slechte gewoontes die sporters kunnen hebben en die je jezelf echt zou moeten afleren.

Je slaat het ontbijt over

Verslapen of geen trek? Dat zou geen excuus moeten zijn om je ontbijt over te slaan, zeker niet als je later op de dag nog wilt gaan sporten. Uit onderzoek blijkt dat mensen die ’s ochtends ontbijten sneller geneigd zijn om nog te gaan sporten dan mensen die niet ontbijten. Dat is al reden nummer 1 om te ontbijten toch?

Je werkdruk is te hoog

Hier kan ik wel goed over mee praten. Deadlines die gehaald moeten worden, teveel projecten en een overload aan email zorgen voor veel stress. En stress zorgt ervoor dat je zin in sporten vaak afneemt. Een hoge werkdruk is ÊÊn van de voornaamste redenen om je trainingsschema te laten voor wat het is. Een oplossing kan zijn om ’s ochtends al te gaan sporten, maar ik realiseer me dat dit niet voor iedereen is weg gelegd.

Je hebt hoofdpijn

Ben je eindelijk thuis na een lange dag werken, heb je knallende koppijn. De zin in een training vergaat me dan vaak direct. Als ik echt, echt heel erg hoofdpijn heb en zelfs twee ibuprofen niet helpen dan ga ik lekker op de bank liggen. Maar soms is het eigenlijk veel fijner om alsnog naar buiten te gaan. Wat ik vaak doe is een pittige training dan inruilen voor een wandeling door het park. Frisse lucht en de wandeling zelf zorgt er vaak voor dat ik mijn hoofd leeg kan maken, even kan nadenken en mijn hoofdpijn verdwijnt.

Je stelt de verkeerde prioriteiten

Een grappig weetje uit een onderzoek van de universiteit van het Ierse Ulster; hoe meer tijd je besteedt aan social media, hoe minder zin je hebt om te trainen. Besteed je tijd dus wat minder aan social media en ga gewoon lekker sporten. Kun je daarna als je klaar bent op social media delen hoe goed je bezig bent geweest!

Je bent een nachtdier

We weten inmiddels allemaal denk ik wel hoe belangrijk een goede nachtrust is. Laat naar bed gaan en korte nachtjes komen jouw prestaties niet ten goede. Tijdens jouw slaap vindt het grootste deel van het herstel plaats. Probeer dus op zoek te gaan naar een regelmatig ritme waarbij je elke avond ongeveer hetzelfde tijdstip naar bed gaat en minimaal 7 uur slaap pakt.

Bron: Runner’s World

image_print

Leave a Comment