GezondheidLove

Slecht slapen in de zomer

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 31 juli 2018 0 comments
Slecht slapen in de zomer

Sinds een paar weken heb ik een Fitbit Versa en die brengt je slaappatroon zo mooi in kaart. Eigenlijk schrok ik een beetje van de inzichten want ik slaap gemiddeld zo’n 6,5 uur per nacht. Ik lig wel langer in bed, maar ik ben ook vaak wakker en dat telt natuurlijk niet mee in slaaptijd. Dat verklaart wellicht ook waarom ik me zo ontzettend moe voel de afgelopen weken en waarom ik echt mijn bed niet uit te branden ben ’s ochtends. Toen ik op Instastories een screenshot plaatste van mijn slaappatroon kreeg ik talloze berichtjes van herkenning. Hoe komt dat toch dat slecht slapen in de zomer? En nog belangrijker, hoe slaap je beter? In deze blog ga ik er op in!

Waardoor slaap je slechter in de zomer?

De ideale slaap temperatuur ligt zo rond de 18 graden. Een graadje meer of minder maakt niet zo heel veel uit, maar wanneer het 10 graden warmer  (of koeler) is, ga je dat toch wel merken. Ons bioritme zorgt ervoor dat je tegen de avond slaperig wordt (aanmaak melatonine) en ook afkoelt. Tijdens de eerste vier uur van onze slaap zijn we het meest afgekoeld en daarna warmt het weer op. Maar wanneer het heel erg warm is, heeft jouw lichaam ook meer moeite om je lichaamstemperatuur te regelen en kan het lastiger zijn om in slaap te vallen.

Daarnaast speelt het licht ook een rol, zodra het donker wordt, komt er melatonine vrij in je lichaam waardoor je slaperig wordt. Zodra het licht wordt, stopt de aanmaak van melatonine weer en word je wakker. Dat is hoe je bioritme werkt, maar wanneer het ’s avonds langer licht is en ’s ochtends eerder donker wordt er minder melatonine aangemaakt waardoor je automatisch minder slaperig bent. Door dit bioritme heb je in de zomer ook minder slaap nodig omdat je door de verminderde aanmaak van melatonine meer energie hebt, maar wanneer je langere tijd slecht slaapt ga je dat toch wel merken.

Tips om beter te slapen in de zomer

Er zijn wel een aantal manieren waardoor je er toch voor kunt zorgen dat je wellicht wat  beter slaapt in de zomer.

Zet de ramen tegen elkaar open

Probeer zodra het ’s avonds iets afkoelt verschillende ramen open te zetten in huis waardoor het een beetje door waait. Op deze manier kun je de warmte zo veel als mogelijk uit huis verdrijven en is het hopelijk wat afgekoeld als je naar bed gaat. Houd overdag ook de gordijnen dicht, ziet er wel wat ongezellig uit, maar zorgt er wel voor dat het koeler blijft! Helemaal als je gewoon aan het werk bent, heeft niemand er last van.

Probeer hetzelfde slaapritme aan te houden als normaal

Dit vind ik zelf misschien nog wel het lastigste. Een borreltje hier, een bbq daar, nog even een ijsje halen, of gewoon in de tuin zitten en genieten van het mooie weer. Toch is het het beste om zoveel mogelijk je normale slaapritme aan te houden. Geen probleem dat je wat later naar bed gaat dan in de winter – want we hebben toch wat minder slaap nodig – maar het is wel handig om dan elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan anders gaat je ritme helemaal zo in de war.

Gebruik een slaapmasker

Heb je problemen met het feit dat het zo licht is? Zet dan eens een slaapmasker op. Zorgt er voor dat het lekker donker is waardoor je ook sneller slaperig wordt. Eventueel kun je hem ’s nachts weer van je aftrekken.

Neem geen koude douche

Het lijkt heel verleidelijk: een koude douche nemen als het snikheet is, maar beter is toch om het niet te doen. Je lichaam schrikt ervan waardoor je lichaam zich afsluit en warmte juist lastiger kan afvoeren. Beter is om een lauwwarme douche te nemen. Als je trouwens gewend bent om koud te douchen dan is het minder erg!

Leg een laken of dun dekbed klaar

Zoals ik deze blog begon koelt je lichaam gedurende de nacht altijd een paar graden af. Dat kan dus betekenen dat je alsnog ’s nachts wakker wordt omdat je het koud hebt gekregen, ook al is het heel erg warm. Leg dus een laken of dun dekbed klaar zodat je die direct over je heen kan trekken als je wakker wordt. Sowieso vind ik het fijn om een lakentje over me heen te hebben als ik ga slapen, anders voelt het zo ‘naakt’, maar ook dit is voor iedereen anders.

Oh ja, een ventilator om je huis af te laten koelen kan ook helpen, maar die is momenteel lastig te vinden :)

Heb jij zelf nog andere tips om goed te kunnen slapen?

Leave a Comment