GezondheidLove

Signalen voor te weinig slaap

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 24 april 2016 2 Comments
signalen weinig slaap

Soms heb je van die weken dat het super druk is: deadlines op werk, sociale afspraken, sporten, je gaat maar door. Persoonlijk kan ik dit wel een paar weken volhouden, maar ondanks dat ik een enorm bezig bijtje ben, is bij mij de energietank ook wel eens leeg. Ik merk vooral dat ik meer hoofdpijn heb dan normaal, dat mijn lichaam moe is (niet zo zeer spierpijn van het trainen, maar gewoon moe) en dat ik alleen maar zin heb om te snacken. Vermoeidheid, of misschien wel oververmoeidheid. Vaak weet je zelf wel wat de signalen zijn dat je meer slaap nodig hebt, maar bij sommige punten realiseer ik me vaak niet dat dit ook te maken heeft met vermoeidheid.

Je hebt meer trek

Ik schreef hier al eens een artikel over; wanneer je moe bent, heb je vaak de neiging om meer te gaan eten. En dan heb ik het niet over salades, maar over ongezonde maaltijden. Wanneer je niet genoeg rust neemt, maakt je lichaam meer ghreline aan, dit is het hormoon dat signalen aan je hersenen afgeeft dat je trek hebt. De keerzijde is ook dat je lichaam minder leptine aanmaakt, het hormoon dat juist aangeeft dat je genoeg hebt gegeten. De kans bestaat dus dat je jezelf overeet. Lees ook zeker even dit artikel terug wanneer je benieuwd bent hoe het precies zit.

Je bent sneller en vaker ziek

Slaap zorgt er voor dat je lichaam herstelt van alles waarmee het overdag in aanraking komt. Het lichaam maakt cytokine aan tijdens het slapen, een proteïne molecuul die infecties en ontstekingen voorkomt. Wanneer je niet voldoende rust neemt, heeft het lichaam moeite om te herstellen en wordt het immuunsysteem aan getast. Dit zorgt ervoor dat je vatbaarder bent en het langer duurt om te herstellen van een griepje. Een hardnekkige verkoudheid kan bijvoorbeeld een signaal zijn om meer rust te nemen.

Je hebt moeite om beslissingen te nemen en deadlines te halen

Vermoeidheid zorgt ervoor dat ons cognitieve vermogen kan worden belemmerd. De hersenen hebben meer moeite om te leren, onthouden, onderscheiden en kennis uit te wisselen. Dit kan zich op verschillende manier uiten: van het maken tot eenvoudige beslissingen, tot het oplossen van problemen en zelfs timemanagement.

Je bent onhandiger dan normaal

Ken je dat? Dat je ineens je telefoon laat vallen, ergens tegenaan loopt of een glas omstoot? Dat kan naast dronkenmanschap ;) ook te maken hebben met vermoeidheid. Gebrek aan slaap kan motorische vaardigheden beïnvloeden, Wanneer je moe bent; heb je meer moeite om te concentreren en reageren, dit kan ook zorgen in fysieke, motorische problemen. Onhandigheid dus.

Je bent humeurig en emotioneel

Ook heel herkenbaar… Wanneer ik heel moe ben, is alles te veel. Dan heb ik echt geen zin in discussie, of ik zeg juist dingen die er onaardiger uit komen dan ik bedoel. Soms kan ik ook ineens in huilen uitbarsten omdat het gewoon allemaal een beetje veel is. Vermoeidheid zorgt ervoor dat je impulsiever bent en handelt zonder na te denken. Sta je dus onnodig te schreeuwen tegen je vriend, of wordt je al chagrijnig van het feit dat je niet op tijd je koffie kunt drinken dan kun je maar beter zorgen dat je ’s avonds vroeg in bed ligt.

Ik merk aan mezelf dat ik vaak twee weken kan knallen, maar dat ik dan ook echt even een rust weekendje nodig heb. Het liefst een weekend zonder verplichtingen, geen afspraken om te gaan sporten en gewoon doen waar ik lekker zelf zin in heb. In mijn geval betekent dat vaak een beetje uitslapen, lekker de keuken induiken in mijn joggingpak, een lekker ontbijtje bereiden, op de bank hangen met mijn telefoon, een tijdschrift of een serie. Vaak heb ik ’s middags dan wel zin om naar buiten te gaan. Als ik echt veel heb gesport, dan kies ik voor een lekkere wandeling naar de stad of ik ga gewoon lekker hardlopen. Ook vind ik het af en toe heerlijk om ’s avonds op de bank te ploffen, een powernapje te doen en dan door te gaan naar bed. Ik laat mijn telefoon altijd in de woonkamer en negen van de tien keer val ik ook direct in slaap. 

Zijn bovenstaande punten herkenbaar voor jou?

Bron: Body+Soul, Foto: Greatist

 

2 Comments

Lies 5 juli 2016 at 10:02

Signalen van* te weinig slaap

Reply
Nicoline 24 april 2016 at 14:33

Herkenbaar!Vooral meer trek krijgen in ongezonde dingen en humeurig zijn, zijn mij duidelijke signalen dat ik te druk ben geweest en vaak te weinig heb geslapen. Een weekeind zonder verplichtingen waarin ik kan doen wat ik zelf wil en lekker rustig aan kan doen helpt dan ook zeker om de energievoorraad weer op te laden. Wat ook goed helpt is als ik richting mijn ouders ga waar ik dan met de honden de bossen in kan duiken en lekkere wandeling ga maken.

Reply

Leave a Comment