CrossFitRun

Schalen bij CrossFit echt niet erg

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 13 januari 2017 4 Comments
CrossFit workout schalen

Voor de CrossFitters onder ons is “RX” een bekende term, het is een holy grail binnen CrossFit. Wanneer je RX kunt trainen, hoor je pas echt bij de CrossFit community. Dat betekent namelijk dat je sterk en/of snel bent en een goed uithoudingsvermogen hebt. Maar is RX trainen wel echt zo belangrijk? Of is schalen bij CrossFit echt niet erg?

Voor de niet-CrossFitters: RX houdt in “As Prescribed”. Dat houdt dus in dat je de WOD (Workout of the Day) precies doet zoals is voorgeschreven op het bord waar de oefeningen staan uitgeschreven plus het gewicht voor mannen en vrouwen.

Ik moet toegeven; ik vind het fantastisch als ik RX achter mijn naam mag noteren, dat gebeurt namelijk nog niet zo vaak. En dat is ook niet voor niks. CrossFit is topsport en RX is bedoeld om een bepaald niveau aan te geven binnen de CrossFit wereld. In onze box zijn slechts een handjevol mensen goed genoeg om alle workouts RX te kunnen doen, en zelfs die mensen zijn niet goed genoeg om in de wedstrijdtop mee te draaien. Om alle workouts RX te kunnen doen moet je heel hard trainen en heel eerlijk; dat is praktisch niet te combineren met een fulltime baan.

Als recreatieve CrossFitter (zoals ik) moet het helemaal niet een doel op zich zijn om RX achter je naam te kunnen zetten. Het is belangrijker dat je traint op jouw eigen niveau en vooral ook plezier hebt in wat je doet. Niet overtuigd? Drie belangrijke redenen waarom schalen bij CrossFit echt niet erg is.

CrossFit workout schalen

RX trainen is blessuregevoelig

Eén van de belangrijkste reden waarom RX trainen geen doel op zich moet zijn: veiligheid. De kans is heel erg groot dat je een WOD RX probeert te doen terwijl deze veel te zwaar voor je huidige niveau is en dat kan zorgen voor blessures. Bijvoorbeeld een zware deadlift; je hebt het voorgeschreven gewicht misschien wel 1 of 2 keer getild, maar in combinatie met alle andere oefeningen is het echt wel even andere koek. Vaardigheid, kracht en flexibiliteit zijn voorwaarde voor veel bewegingen. wanneer één van de elementen ontbreekt zul je merken dat de kwaliteit van de oefening hard achteruit gaat. Vermoeidheid zorgt voor slechte uitvoering en dat zorgt weer voor blessures. Wanneer je vaak traint bij dezelfde coach vraag hem of haar om advies. Zij kunnen vaak heel goed inschatten wat een geschikt gewicht is voor jou. Het is namelijk echt zonde wanneer je op de verkeerde manier traint en daardoor een blessure oploopt.

Trainen vs. Testen

Je kunt niet elke training voluit gaan, dat doet geen enkele (top)sporter. Het heeft geen zin om elke workout RX te willen doen, want je wil ook tijd hebben om te herstellen. Wanneer jij voluit traint en een PR zet op gewicht of snelheid zul je merken dat je de dagen erna moet herstellen. Dat is ook niet gek, want na een hardloopwedstrijd bijvoorbeeld hebben lopers ook de tijd nodig om te herstellen. Je gaat ook niet elke hardlooptraining voluit. Bedenk dus voor jezelf heel goed of de WOD die je gaat doen een test is (wil je weten waar je staat) of een training (wil je beter worden). Wanneer jij van plan bent om mee te doen aan een wedstrijd is het zeker goed om een aantal WOD’s voluit te gaan en te testen waar je staat, maar bouw ook een aantal WOD’s in waar je op een wat rustiger tempo traint zodat je goed kunt blijven herstellen.

Je bent echt niet slechter

Onthoud heel goed; dat jij 40kg deadlift en degene achter jou 100kg betekent echt niet dat jij slechter bent. Jullie werken allebei even hard om de workout op een goede manier te volbrengen. Eigenlijk kun je het alleen vergelijken als jullie lichamen identiek zijn en dat is eigenlijk nooit het geval. Kijk dus niet naar anderen, maar kijk naar het gewicht dat er bij jou voor zorgt dat je sterker wordt. Ik roep dit nu wel heel hard, maar stiekem kijk ik bij mij ook in de box naar meiden die ongeveer op hetzelfde niveau zitten. Maar dat zij de ene dag sneller zijn of meer gewicht tillen betekent echt niet dat ze beter zijn. Iedereen heeft zijn eigen sterke punten, de één is beter in burpees, de ander in double unders. Misschien heb je een drukke dag gehad, ben je verkouden of heb je een rustdag. Ben jij aan het trainen en is zij aan het testen. Maar daar gaat het eigenlijk helemaal niet om, het gaat om jou. Dat jij vooruitgang boekt. En dat doet iedereen op zijn eigen manier en met een goede veiligheid.

Vertel; heb jij een drang om workouts RX te doen of kan je het eigenlijk helemaal niks schelen? 

 

image_print

4 Comments

Denise 14 januari 2017 at 10:19

Heb er niet zo’n probleem mee om te schalen, ik weet dat ik daardoor de oefeningen veel beter en veiliger kan uitvoeren. Ben wel een tikkie gevoelig voor wat de andere ladies van soortgelijk niveau doen, dan wil ik liever niet achterblijven.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 14 januari 2017 at 17:10

Dat snap ik! En daar heb ik zelf ook wel een beetje last van. Aan de andere kant moet je ook maar denken; de ene keer heb jij je dag en de andere keer iemand anders. Soms schaal je ook net wat anders. Zo ben ik bijvoorbeeld net begonnen met handstand push-ups in WOD’s, maar dat betekent wel dat ik een stuk trager ga dan meiden die het zelfde niveau hebben, maar nog geen handstand push-ups doen… En toch ben ik heel blij dat ik daar nu ben! Gewoon lekker trainen dan kom je er vanzelf :)

Reply
Linda 13 januari 2017 at 09:19

Ik heb wel de drang om het gewicht heel vaak RX te doen, maar niet bepaalde oefeningen. Ik weet dat ik geen pullups kan dus die schalen vind ik absoluut niet erg, Gewicht schalen vind ik wel heel vervelend.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 13 januari 2017 at 14:29

Dat begrijp ik, ik wil ook graag gewicht RX doen, maar als ik 20 Clean & Jerks moet doen met een RX gewicht van 52.5 bijvoorbeeld, dan krabbel ik wel een paar keer achter mijn oor voordat ik dat pak. Liever volgende week weer trainen, dan een blessure oplopen. En ik train net zo lekker (of misschien wel lekkerder) als het gewicht gewoon goed schaal naar mijn niveau!

Reply

Leave a Comment