RunWorkout

Schaatsen is de perfecte winter workout

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 12 februari 2018 0 comments
schaatsen workout

De Olympische Winterspelen zijn inmiddels in volle gang en de eerste medailles zijn binnen. Nederland domineert weer binnen de schaatswedstrijden. Sven Kramer behaalde goud op de 5000 meter en Carlijn Achtereekte behaalde goud op de 3000 meter. Een super prestatie als je het mij vraagt! Deze topsporters trainen jaren dag in dag uit om zo goed te worden, maar schaatsen is natuurlijk voor iedereen toegankelijk. De laatste jaren hebben we weinig natuurijs gehad, de laatste keer dat ik op natuurijs schaatste was 6 jaar geleden, maar je kunt natuurlijk ook op kunstijs schaatsen. Ik vond schaatsen vroeger altijd al fantastisch. Zodra er natuurijs lag trokken wij er met de familie op uit. Wanneer er veel en stevig ijs lag gingen we naar het Markermeer waar ik met mijn vader, broertje, neefjes en oom langere tochten op noren maakte. Mooie herinneringen en altijd als er ijs ligt, wil ik graag schaatsen. Naast dat het in mijn ogen iets magisch heeft, is het ook gewoon ontzettend leuk en goed voor je. Schaatsen is de perfecte winter workout!

De perfecte winter workout

Schaatsen is eigenlijk gewoon een ontzettend goede (kracht) training voor je. Je zet meerdere spieren aan het werk waaronder de been-, bil-, rug- en buikspieren. Dan heb ik het natuurlijk wel over echt schaatsen en niet pirouettes draaien op het ijs. Kies ervoor om echt rondes te gaan schaatsen. Je zult merken dat je dan je spieren flink aan het werk zet: je staat (glijdt) lang op één been over het ijs, gebruikt kracht om af te zetten en hebt balans (core) nodig om evenwicht te houden.

Met een uur flink door schaatsen verbrand je zo zo’n 400 calorieën, afhankelijk van je snelheid, gewicht en leeftijd. Daarnaast bouw je conditie op. Daarmee is het ook een prima alternatief in de winter als je even geen zin hebt om hard te lopen of op de fiets te stappen.

Een goede cross training

Een paar weken geleden schreef ik over cross training, weet je nog? Cross training houdt in dat je een andere training aan je huidige trainingsschema toevoegt met als doel dat je fitter en sterker wordt. Naast dat cross training voor betere prestaties zorgt, voorkomt het ook blessures, heb je sneller herstel en is het ook wel lekker om af en toe iets anders te doen. Schaatsen past eigenlijk perfect in dit rijtje. Schaatsen is een workout die je niet vaak doet, maar wel ontzettend goed voor je is.

schaatsen workout

Lekker in de buitenlucht

Een ander bijkomend voordeel van schaatsen is dat het in de buitenlucht is. Schaatsen op natuurijs is altijd buiten, maar veel ijsbanen zijn ook buiten. Sommige ijsbanen zijn overdekt en dan gaat deze vlieger niet op natuurlijk. Over het algemeen als je buiten kunt schaatsen is het prachtig weer. Koud, met een zonnetje. Ideaal om een frisse neus te halen en wat vitamine D te verzamelen.

Een sociale activiteit

Je kunt schaatsen natuurlijk alleen doen, maar het is ook een hele leuke sociale activiteit. Vraag maar eens om je heen en ontzettend veel mensen zullen het leuk vinden om te gaan schaatsen. Met vrienden of familie, het is leuk om op het ijs bezig te zijn. Schaats jij sneller dan jouw schaatsmaatje? Dan schaats je vooruit en haal je je maatje later weer op. Zo ben je beiden op je eigen niveau bezig. En als je klaar bent met schaatsen gaat die warme chocolademelk met slagroom er extra goed in!

Heb ik je overtuigd om het ijs op te gaan? Momenteel ligt er geen natuurijs, maar er zijn wel diverse ijsbanen open in Nederland. Zo heb je in het Olympisch Stadion de Coolste Baan van Nederland. Ik ben er een paar weken geleden geweest en dat was echt een aanrader! In mijn ogen is schaatsen echt een heerlijke winter workout.

Leave a Comment