HealthLove

Samen trainen zorgt voor betere resultaten

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 10 november 2015 1 Comment
samen trainen

Begin van dit jaar heb ik een aantal motivatie artikelen geschreven om je doelen te bereiken; een van de artikelen ging over het samen trainen. Dit ging met name over de vorm waarin je samen kunt trainen, vandaag wil ik dieper met jullie ingaan waarom samen trainen zorgt voor betere resultaten.

Samen trainen = regelmatiger sporten

Dit is een klein beetje een open deur, maar ik trap hem toch maar even spreekwoordelijk open. Wanneer je afspreekt om samen te gaan trainen, “verplicht” je jezelf om te gaan. Je kunt tenslotte je maatje niet in de kou, regen of kleffe sportzaal laten staan. Wanneer je alleen traint is het makkelijker om na een drukke dag op de bank te ploffen en er niet meer vanaf te komen, terwijl jij niet degene wilt zijn die afhaakt als je samen gaat. Ik train regelmatig samen en soms heb ik dan geen zin om te gaan, als mijn sportvriendinnetje dan alsnog afzegt (wat overigens praktisch nooit voorkomt), baal ik stiekem toch want eigenlijk had ik gewoon willen trainen. Heel soms vind ik het relaxed dat ik niet de eerste was, maar meestal houd ik me eraan vast dat ik blijer ben als ik gewoon ga. En dat is ook echt zo!

Samen trainen = onszelf harder pushen

Wanneer je samen traint, ga je dieper en houd je langer vol. Je wilt tenslotte niet de eerste zijn die afhaakt. Onderzoek uit 2012 wijst uit dat bij een cardio activiteit je het langste volhoudt als je samentraint. Er werd een test gedaan met fietsers; een groep die alleen fietste (10,6 minuten voor ze stopten), een groep die met een virtueel persoon fietste (19,8 minuten voor ze stopten) en een groep die samen fietste. De laatste groep fietste 21,9 minuten voor ze stopten. Wanneer dit altijd gebeurt wanneer je samen traint, train je toch automatisch langer. Overigens betekent langer trainen niet altijd beter trainen. Je kunt dit punt dus ook opvatten als net iets meer herhalingen in dezelfde tijd of een net iets zwaarder gewicht. Voor mij werkt dit in ieder geval heel goed!

Samen trainen = meer plezier

Tja, moet ik daar nog uitleg over geven? Samen trainen is gewoon echt veel leuker. Je trekt elkaar er doorheen als iemand het even zwaar heeft, maar je kunt ook lekker roddelen over die gast die zich zo loopt uit te sloven of die andere gast die een uur in de wind stinkt. Overigens moet het geen theekransje worden, dus beperk het geklets tot voor de training, rustmomenten of na de training. Niks is vervelender dan dat iedereen gefocust met zijn training bezig is er er een paar meiden doorheen lopen te tetteren. Dat heb ik wel eens met een training gehad, en ergerde me kapot!

Röhnish omarmt dit en zet alle vrouwen die samen komen om gezonder en sterker te worden én tegelijkertijd plezier te hebben in het zonnetje “Together we are awesome!”

En zo is het maar net. Elke woensdag, zaterdag en zondag geef ik trainingen in het park. Trainingen waarbij je in een klein groepje in de buitenlucht het uiterste uit jezelf haalt. Je hoeft niet ervaren te zijn, maar wel gemotiveerd! Elke week bereid ik een leuke en intensieve training voor die voor elk niveau geschikt is. Lees meer over de trainingen die ik geef.

Hoofdfoto via Röhnisch

image_print

1 Comment

Esmée 11 november 2015 at 21:31

Samen trainen vind ik ook veel leuker, want je leid elkaar af!

Reply

Leave a Comment