HealthLove

Ritme oppakken na de zomervakantie

posted by Kirsten - Salvedo Health Clinic 29 augustus 2017 0 comments
Ritme oppakken na de zomervakantie

♦ Blog geschreven door Kirsten, Msc. (sport)diëtist bij Salvedo Health Clinic ♦

Zucht, steun, kreun. Je komt net terug van een relaxte zonvakantie. En ja, je had je hardloopschoenen nog wel ingepakt, maar door het te warme weer is het er gewoon niet van gekomen om ook echt te gaan hardlopen. En nu moet je weer… Sommige vakanties lukt het simpelweg niet om in het sportritme te blijven. Het kan ook een bewuste keuze zijn om even minder te sporten en minder op je voeding te letten. Wat een prima keuze is! Tijdens de vakantie moet het bijtanken en relaxen centraal staan. Of je die ontspanning nu vindt in dagelijks bergbeklimmen of lekker een week lang loom baantjes trekken en zonnebaden. Joh, het is vakantie! En zodra die voorbij is, kun je altijd weer gaan opletten. Je ritme oppakken na de zomervakantie met deze tips is lang niet zo moeilijk.

Het ging zo lekker…

Zat je in een super fijn ritme met gezonde voeding en sporten voordat je op vakantie ging? Heel goed! Probeer dat gevoel weer naar boven te halen. Het kan namelijk best lastig zijn om jezelf weer naar de sportschool te slepen. Of om voluit te gaan met crossfit, zeker nu je conditie na de vakantie ingezakt lijkt te zijn. Het gaat in de eerste weken allemaal om je mindset. Denk niet “bah, het ging veel lekkerder voor de vakantie”. Dit negatieve gevoel brengt je sneller in een neerwaartse spiraal.

Positieve mindset

Probeer juist om een positieve mindset te creëren: “Yes! Weer een simpel maar gezond recept geshopt vandaag, lekker bezig!”. Of probeer om een nieuw doel te bedenken. Zat je in het traject om de Dam tot Damloop te gaan lopen? Werk daar nu weer naartoe, eventueel met een nieuw hardloopschema aangepast aan je huidige conditie. Het blijft belangrijk om met een frisse blik naar nieuwe situaties te kunnen kijken. Op die manier kun je veel zomerse activiteiten zonder schuldgevoel doorkomen. Niet alleen de vakantie, maar ook de fijne avondborrels, barbecues en festivals. Ook hier is het belangrijk om positief te denken. Zoals: hoe kun je bewust en gezond barbecueën? Of hoe kom je op een gezonde manier een lange zomerse terrasavond door?

Je hoeft niet perfect te zijn

Het mag wel perfect zijn, maar het hoeft niet. Je behaalt je doel ook zonder 100% focus. Of je moet de top van de topsport willen behalen, dan heb je toch echt 95-100% focus nodig. Wil je gezond leven? Probeer dan de 80/20 regel na te leven. Eet voor 80% van de tijd gezond en voor 20% kies je uit lekkere / minder gezonde producten. Perfectie hoeft dus niet. Betekent dit dat je tijdens de vakantie een stuk losser bent qua sporten en voeding? Prima, die 2-3 weken op jaarbasis moet het gewoon kunnen. Gun jezelf die weken en pak het weer op met frisse energie.

Krijg jij je ritme ondanks verwoede pogingen toch niet te pakken? Ik help je graag verder bij Salvedo Health Clinic. Kom gerust eens langs voor een adviesgesprek of voor begeleiding naar een gezonde leefstijl.

image_print

Leave a Comment