HealthLove

Redenen waarom je moe bent

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 24 maart 2017 0 comments
Redenen waarom je moe bent

Iedereen is druk tegenwoordig, moeheid is daarom ook makkelijk af te schuiven op het feit dat je druk bent. Stress op werk, veel afspraken en weinig slaap. Maar wist je dat je vermoeidheid ook misschien te maken kan hebben met het feit dat je niet de juiste voeding tot je neemt of te weinig voedingsstoffen binnen krijgt?

Lees ook: Waarom eet je meer koolhydraten als je moe bent

Je krijgt niet voldoende ijzer binnen

1 op de 4 vrouwen heeft een te laag ijzergehalte, dit kan er voor zorgen dat je je extreem vermoeid voelt. Wanneer je vlees eet eet, is het af en toe goed om rood vlees te eten. Rood vlees heeft namelijk een hoge kwaliteit ijzer die je lichaam makkelijk op kan nemen. Daarnaast doe je er goed aan veel groente en fruit te eten met Vitamine C, deze bevorderen de opname van het ijzer. Andere producten die veel ijzer bevatten zijn volkorenbrood en -pasta, maar ook peulvruchten.

Te weinig vitamine D

Ik schreef er al eerder een blog over, maar wanneer je te weinig Vitamine D binnenkrijgt, is de kans op vermoeidheid ook aanzienlijk groter. Vooral in de winter is het soms lastig om aan voldoende vitamine D te komen doordat je minder buiten bent en de zon minder schijnt. Vitamine D zit van nature in vette vis en in Nederland wordt het toegevoegd aan margarine en halvarine. Een vitamine D tekort kun je heel makkelijk voorkomen door extra supplementen in de wintermaanden te slikken.

Lees ook: Het belang van Vitamine D

Je eet niet genoeg vers eten

Na een lange, drukke dag heb je niet altijd zin om uitgebreid in de keuken te gaan staan om lekker te koken. Een kant en klaar maaltijd(salade) is soms heel verleidelijk. Absoluut niet erg voor een keertje, maar maak er geen gewoonte van. Kant en klaar maaltijden zijn vaak bewerkt, waardoor er minder vitamines, vezels en anti-oxidanten inzitten welke nodig zijn voor een sterk en gezond lichaam. Een tekort aan vitamines, vezels en anti-oxidanten kan zorgen voor vermoeidheid, maar ook voor een lagere weerstand. Probeer in ieder geval elke dag aan de aanbevolen 200 gram groenten te komen. Dit is vrij simpel door als middag snack een bakje wortelen, tomaatjes, komkommer of paprika te eten. Lekker en goed voor je!

Je eet te weinig koolhydraten

Helaas zijn koolhydraten voor veel mensen nog steeds de duivel. Wanneer mensen willen afvallen, besluiten ze vooral de koolhydraten te skippen omdat deze een slecht imago hebben en zorgen voor veel calorieën. Dit is een goede strategie voor de korte termijn, maar wanneer je lange tijd te weinig koolhydraten eet, is dit een aanslag op je lichaam. Je raakt vermoeid, er vindt spierafbraak plaats en uiteindelijk verbrand je ook minder vet. Koolhydraten zijn een energiebron voor je lichaam, zorg er dus voor dat je hiervan genoeg binnen krijgt. Helemaal als je veel sport. Let er op dat je “goede” koolhydraten tot je neemt: volkoren producten, fruit en groenten zoals zoete aardappel en mais. Probeer bewerkte producten zoveel mogelijk te verwerken.

Lees ook: Snelle en langzame koolhydraten

Je eet teveel suiker

Het liefst eet je zo min mogelijk toegevoegde suiker in producten omdat dit ervoor zorgt dat je bloedsuikerspiegel enorm gaat schommelen met een zogenaamde suikerdip (= vermoeidheid) tot gevolg. Probeer voor jezelf te analyseren wat voor producten je eet die veel suiker bevatten. Denk aan koffie met smaakjes, sapjes, smoothies, frisdrank, fruityoghurt, maar ook aan kant en klare snacks en granola. Zelfs aan vlees zit suiker toegevoegd. Bedenk welke producten je makkelijk kunt skippen of vervangen en doe dat ook. Bekijk de voedingswaarden van producten en check de ingrediëntenlijst of er suiker aan is toegevoegd.

Mijn persoonlijke ervaring is dat suiker echt een verslaving is, momenteel heb ik elke dag enorme cravings omdat ik een tijdje wat minder goed heb opgelet met eten. Het feit dat ik weinig kan sporten werkt niet mee. Veel sporten en gezond eten gaan bij mij hand in hand. Misschien heel bijzonder, maar als ik niet kan sporten, heb ik ook geen zin om goede voeding te eten. De laatste paar weken ben ik echter enorm moe en stiekem denk ik dat mijn voeding hier een grote oorzaak voor is. Bovenstaande lijstje is voor mij dus ook en geheugensteuntje om weer even het vizier op scherp te zetten. 

Bron informatie: Body+Soul, bron foto: Annabel Breaky

image_print

Leave a Comment