Hardlopen / TrailrunningRun

Raceverslag | Nike Women’s 10km

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 18 mei 2015 8 Comments
nike women's 10km amsterdam

Afgelopen zaterdag was het zover, één van de meest populaire ladiesruns in Nederland; de Nike Women’s 10km. Overigens was dit sowieso een druk weekend qua hardloopwedstrijden, want de (halve) marathon van Leiden, Vestingloop in Den Bosch en Marikenloop in Nijmegen waren ook. Maar gedurende de dag explodeerde mijn Instagram timeline van meiden die mee zouden doen, dus het leek erop alsof iedereen mee deed in Amsterdam. Ik neem jullie even kort mee in de dag en natuurlijk tijdens de wedstrijd!

Vrijdags had ik met mijn werk een wijnproeverij en etentje gehad, dus ik werd zaterdag met een lichtelijk wattenhoofd wakker. Gelukkig was de wedstrijd pas ’s avonds en had ik geen plannen voor overdag. Ik heb boodschappen gedaan, gekokkereld en lekker geblogd. De dag vloog dus voorbij! Omdat de wedstrijd was op zijn vroegst 21.00 zou gaan starten, besloot ik ’s avonds gewoon lekker een pasta te eten. Eén van mijn favo recepten, die ik ook gelijk heb gefotografeerd en dus deze week op de blog komt.

nike women's 10km amsterdam

Om 20.00 verzamelde ik samen met Jill en de meiden die meededen aan de Running Special in het Vondelpark. We fietsten naar Olympisch Stadion en daar kwamen we direct al superveel bekenden tegen. We lieten onze jas achter bij mijn fiets, maar man wat was dat koud. We hebben ons een beetje in de temperatuur vergist en staan te bibberen in het stadion. Gelukkig begint al snel de warming-up. Omdat we voor de hele groep startbewijzen hadden gekocht, hadden we bandjes voor groep 3. Maar Jill en ik besloten tijdens de warming-up dat we wat meer naar voren zouden sneaken. Uiteindelijk belanden we voorin startvak 2, waar de kriebels wel beginnen te komen. De sfeer zit er goed in, ik zie nog wat bekenden en we kletsen wat over mijn droomtijd die ik zou lopen. Waarop Jill zegt; “wat is jou huidige PR?” “48 nog wat.” “Zal ik je pacen naar een snellere tijd?” “Hmm, ik was eigenlijk van plan om een beetje rustig aan te doen, aangezien ik afgelopen week nog last had van mijn bovenbeen, maar we kunnen altijd kijken waar het schip strandt.” “Ok, let’s do this.” Je begrijpt, ineens kreeg dat startmoment een hele andere wending, maar ik had er zin in in. Als het niet goed voelde, had ik het niet gedaan. Jill kan heel goed races opbouwen, dus we zouden langzaam starten en dan steeds sneller gaan lopen. En als het niet zou gaan, dan was dat ook geen probleem want dit was niet DE race voor mij.

10628370_822790187805945_5568196318113134336_n

Het startschot duurde en duurde maar voor mijn gevoel, maar uiteindelijk mochten we tegen 21.30 dan toch echt gaan lopen. De massa kwam moeilijk op gang, en we begonnen langzaam mensen in te halen. Niet te snel, maar gewoon op een lekker tempo. De eerste kilometer liepen we in 5.22 en de pace daalde steeds verder naar 4.49. Jill keek continu op haar horloge, dus ik hoefde haar alleen maar te volgen. En het ging lekker! De mensenmassa dunde een beetje uit, op sommige plekken was het nog steeds best druk, maar over het geheel genomen vond ik het een goed en leuk parcours om te lopen! Rijksmuseum onderdoor, grachten over, stukje Vondelpark. Bij 7 km raakte ik Jill door de drukte ineens toch kwijt, het was inmiddels ook donker (ik ben echt een blinde kip in het donker) en ik begon het zwaar te krijgen. Ik dacht dat ik haar zag, dus zette aan, maar toch niet. Ok, de laatste kilometers moest ik dus op eigen kracht doen. Vanaf daar heb ik het een beetje verloren, want ik had het best zwaar en dan is het heel verleidelijk om langzamer te gaan rennen. Ik kwam weer een aantal meiden tegen van de Girls Love 2 Run Crew, af en toe bleef ik even hangen om een paar woorden te kletsen, maar ik moest door. Go, go, go. Het Olympisch Stadion komt alweer in zicht, en er staan zoveel mensen langs de kant, er is zoveel muziek, er loopt een pacer te schreeuwen. Wat is het moment dat je het stadion in komt toch tof, het laatste stukje weet ik er nog een eindsprint uit te persen en daar is de finishlijn.

Ik kom stil te staan, zet mijn horloge uit en het schiet gelijk in mijn bovenbeen. Shit. Ik probeer rustig uit te wandelen, een slokje water te drinken en ondertussen klets ik gezellig met iedereen. Mijn horloge geeft 48.43 aan, dat zou wel eens een PR kunnen zijn. Inmiddels heb ik Jill al gevonden ze vindt het vervelend dat ze me is kwijtgeraakt, maar dat geeft niet want ik ben blij. Ook de officiële eindtijd is een PR, weliswaar maar 10 seconden sneller dan mijn oude PR, maar toch. Ik had het niet op de planning staan en heb onverwacht super lekker gelopen.

nike women's 10km amsterdam

Zit nu te kijken naar mijn volgende 10km race, want dat moet natuurlijk sneller! Iemand leuke suggesties? Zit zelf te denken aan de Gaasperplasrun op 14 juni (is een wat rustiger route) en de Grachtenloop in Haarlem op 28 juni.

Vertel; hoe ging het bij jullie? 

Hoofdfoto en finishlijnfoto: Joyce Bongers

8 Comments

Mijn persoonlijke doelen 2016 - Eat.Run.Love. 6 januari 2016 at 23:27

[…] ik heb er niet hard genoeg voor getraind om het ook daadwerkelijk te kunnen. In mei liep ik tijdens We Run Amsterdam 48.43, dat betekent dus dat er nog bijna 4 minuten van mijn PR af moet. Best veel, maar niet […]

Reply
Laura 20 mei 2015 at 12:01

Royal ten in Den haag op 31 mei. Goed snel parcours!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 20 mei 2015 at 22:28

ja dat had ik al gehoord! Alleen ben ik dan op vakantie… Op zoek naar een andere wedstrijd dus :)

Reply
Olga 19 mei 2015 at 09:19

Gefeliciteerd! Goed gedaan!! Hoe is het nu met je bovenbeen?

Ik vond WOTN vorig jaar niet zo’n succes: de vertraagde start, druk parcours, klinkers, de enorme rijen bij de tassenafgifte, en voordat ik uiteindelijk een bus had richting het station, was het erg laat.. Ik heb daarom besloten om niet meer mee te doen. Vond jij de organisatie dit jaar verbeterd? Want de sfeerverslagen klinken toch wel weer heel verleidelijk :)

Reply
Eveline 19 mei 2015 at 01:14

Nice! Gefeliciteerd :) En misschien wel extra leuk zo onverwacht/ongepland! Lijkt me wel een lastige tijd zo ’s avonds.. Ben benieuwd naar je volgende race! Ik heb as zondag de 1/2 marathon en daarna ga ik ook weer trainen voor de 10km :)

Reply
Danielle 18 mei 2015 at 10:04

Hey een PR is een PR! Gefeliciteerd!

Reply
Lucienne 18 mei 2015 at 08:24

Wat een super tijd!!! Voor mij was het mijn allereerste 10KM ooit, spannend dus! Heel trots en tevreden met mijn tijd van 56:19! :-)

Reply
merle 18 mei 2015 at 08:06

Leuk! :-)

Reply

Leave a Comment