HealthRun

Psychologische factoren van blessures

posted by Susannah - De Prestatiekwekerij 11 maart 2016 2 Comments
psychologie blessures

♦ Blog geschreven door Susannah ♦

In september van 2015 ben ik begonnen met hardlopen. Daarvoor had ik al wel eens hard gelopen, ik deed dat dan af en toe en nooit met een doel behalve mijn conditie op peil houden. In september werd ik serieus, ik had mijn zinnen erop gezet een goede hardloopster te worden. En, natuurlijk, had ik vrij snel een blessure te pakken: de runners knee. Toen ik ging nadenken over hoe dat kwam ben ik begonnen bij wat ik heb gezien bij sporters die ik zelf heb begeleid als coach of sportpsycholoog. Ook dook ik de literatuur weer in. Er zitten namelijk wel degelijk psychologische factoren in het ontstaan en al dan niet genezen van een blessure.

Je zou blessuregevoelig kunnen zijn als…

  • … je hele ambitieuze doelen stelt. Waarom? Dit heeft eigenlijk ook met het bovenstaande te maken, maar hier is de reden dat je zo graag beter wil worden dat je niet luistert als je lichaam aangeeft dat het te snel gaat. Wat dan wel? Als je je doelen hebt opgeschreven, vraag iemand in je omgeving die veel loopervaring heeft ze met je door te nemen. Stel zo nodig je doelen bij.
  • … je hard voor jezelf kan zijn en vindt dat je niet moet zeuren. Hier hoort ook bij denken dat je dit toch wel moet kunnen. Waarom? Als je jezelf vaak pusht om door te gaan, zul je de eerste tekenen van een blessure vaak niet serieus nemen totdat ze zo erg zijn dat je er niet omheen kan. Wat dan wel? Allereerst: erken dat je zo in elkaar zit. Maak met jezelf afspraken over wanneer je stopt met een training en wanneer je doorzet. Beslis dit niet in de training zelf.
  • … je stress hebt van andere dingen in je leven. Waarom? Je lichaam heeft een energietank, en daar kan 100% in. Normaal gesproken verdeel je die over alle dingen in je leven zoals werk, familie en vrienden, sport en andere hobbies. Als een van die dingen meer energie gaat vragen, bijvoorbeeld je baan komt op de tocht te staan of je hebt ruzie met iemand die belangrijk voor je is, kost dat meer energie dan normaal. Als je niet ergens anders wat inlevert, kom je uiteindelijk in het rood te staan. Je lichaam heeft minder energie voor herstel, en hierdoor ontstaan makkelijker blessures.  Check af en toe hoeveel energie alles in je leven kost en bekijk kritisch waar je zo nodig wat kan inleveren.
  • … je moe bent. Waarom? Als je traint, belast je je lichaam en die moet daarna herstellen, en dit gebeurt wanneer je rust, eet en slaapt. Als je niet voldoende rust, is het herstel van je lichaam niet optimaal. Bovendien, als je moe bent, concentreer je je ook minder goed en kun je makkelijker een acute blessure oplopen door je enkel te verzwikken of over iets te struikelen. Wat dan wel? Luister naar je lichaam en pas je rust aan op je sport.
  • … je een hele goede conditie hebt maar je begint met een nieuwe sport, zoals hardlopen. Waarom? Als je wat nieuws gaat doen, gebruik je vaak nieuwe spiergroepen en deze moeten in het begin nog wennen aan de nieuwe belasting en sterker worden. Maar als je een goede conditie hebt, merk je dit misschien wat minder snel omdat je nog niet echt moe bent. Wat dan wel? Vraag aan anderen hoe zij hun trainingen hebben opgebouwd in het begin en of ze veel blessures hebben gehad. Door verschillende mensen te vragen kun je een redelijk goed beeld krijgen van hoe belastend de sport is en wat een goed tempo is om op te bouwen. Bedenk dat je je spieren en pezen de tijd moet geven om te groeien. Doe ook krachttraining om die spieren te helpen sneller te groeien.
  • … je eigenlijk niet weet of het een blessure is of niet. Waarom? Ik vind dat een heel belangrijk deel van sporten is dat je goed weet waar je mee bezig bent en de risico’s kent. Als er iets nieuws gebeurt, bijvoorbeeld je krijgt ergens pijn, zoek je uit wat dat zou kunnen zijn. Mijn ervaring is dat sporters die dit niet doen wat onzeker blijven over de pijn en er te lang mee doorlopen omdat ze niet weten waardoor het wordt veroorzaakt. Wat dan wel? Vraag het aan ervaringsdeskundigen zoals je trainer, en doe misschien zelf wat onderzoek op internet. Hoe meer je weet over je sport en je lichaam, hoe beter je reageert op een beginnende blessure. Zo kun je voorkomen dat het een ernstige of blijvende blessure wordt.

Het is belangrijk om te weten dat je niet sowieso een blessure zult krijgen als je jezelf herkent in een van deze punten, maar als je er geen rekening mee houdt is de kans wel groter. Blijf jezelf checken, praat over je sport met anderen en wees flexibel. Zo blijf je ervan genieten!

Mijn vraag van de maand is: van welke blessure heb jij wat geleerd?

Bron foto: Asics

image_print

2 Comments

Omgaan met hardloop blessures - Eat.Run.Love. 17 mei 2016 at 09:30

[…] ook: – Voorkom hardloopblessures met deze tips – De psychologische factoren van blessures – Blessures die veel […]

Reply
Nathalie 11 maart 2016 at 15:27

Handige tips! Ik heb al een tijd last van een blessure en sommige punten zijn erg herkenbaar…

Reply

Leave a Comment