EatProduct & Powerfood Info

Alles over pistachenoten

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 9 augustus 2015 3 Comments
pistachenoten

Tijdens het sportvasten waren er een paar producten die ik heel veel mocht eten waarvan pistachenoten er één van was. Nu is het algemeen bekend dat noten gezond zijn, maar waarom ik dan specifiek zoveel pistachenoten moest eten? Daar was ik toch wel benieuwd naar.

Ten eerste kwam ik erachter dat pistachenoten in Amerika “skinny nuts” genoemd worden, hoe grappig? Daar zijn een paar redenen voor.

1. Pistachenoten bevat van alle noten de minste calorieën. 100 gram pistachenoten bevatten 606 calorieën, waarvan 55,5 gram vet (7,5 gram is verzadigd vet); 17,5 gram eiwit en 8,4 koolhydraten. Nu is dit natuurlijk relatief, want amandelen bevatten 609 calorieën per 100 gram. Maar klein verschil: amandelen bevatten minder vet en meer koolhydraten.

2. Doordat je pistachenoten moeten pellen, eet je minder. Eerst dacht ik huh, maar later kwam ik er achter dat dat echt zo is. Gedachteloos nootjes in je mond steken werkt niet. Elke noot moet je apart pellen; dit duurt langer, maar zorgt er ook voor dat je langzamer eet en bewuster bent van wat je eet. De berg pistacheschilletjes wordt steeds groter en daardoor heb je een soort natuurlijke rem. Overigens is het dan wel belangrijk dat je pistachenootjes met schil koopt!

3. Er zijn diverse onderzoeken geweest die laten zien dat pistachenoten bijdragen aan een afvalproces. In één onderzoek is er een test gedaan tussen twee groepen. Beide groepen aten 500 caloriëen minder per dag dan ze daarvoor aten. De ene groep at pistachenootjes als tussendoortjes (resp 240 calorieën), de andere groep zoutjes (resp 220 calorieën). De eerste groep viel sneller en meer af. Het lijkt er dus op dat pistachenoten in vergelijking met andere noten beter zorgt voor een gezond gewicht.

pistachenoten

Naast dat pistachenoten veel eiwitten en gezonde vetten bevat, bevatten ze van alle noten de meeste antioxidanten en bevatten ze ook veel Vitamine B en E en mineralen als kalium, calcium, ijzer en magnesium.

Nu stel ik niet voor om op een pistachenoten dieet te gaan, maar bovenstaande vind ik wel geruststellend! Gelukkig vind ik pistachenoten erg lekker, dus blijf ik ze zeker eten.

Op zoek naar lekkere recepten met pistachenootjes?

image_print

3 Comments

Geroosterde pompoen met cranberries en pistachenoten - Eat.Run.Love. 14 september 2016 at 22:32

[…] ook: – Alles over pistachenoten – Salade met pompoen, rauwe ham en mozzarella – Pompoencurry met linzen – […]

Reply
Sharon 10 augustus 2015 at 13:56

De ongezouten variant neem ik dan aan?

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 10 augustus 2015 at 14:34

Tijdens het sportvasten heb ik gekozen voor gezouten omdat ik verder vrijwel geen zout binnenkreeg en daar wel naar snakte. Normaliter kies ik wel voor ongezouten, al moet ik zeggen dat ik gezouten stiekem lekkerder vind! Maar voor bovenstaand artikel geldt in principe ongezouten :)

Reply

Leave a Comment