RunYoga

Pilates | een stukje geschiedenis, de voordelen en verschillen met yoga

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 31 maart 2015 2 Comments
alles over pilates 2

Afgelopen zaterdag had Absolute Yoga mij uitgenodigd om een Pilates workshop bij te wonen. Deze yogaschool op de Overtoom staat vooral bekend om zijn hot yoga klassen (zowel de klassieke Bikram serie als eigen hot yoga lessen), maar heeft het lesrooster nu uitgebreid met een aantal Pilateslessen. Om dit bekend te maken en te introduceren, gaf Debbie Jenner (degene die Pilates naar Nederland haalde) een aantal workshops. Ik was bij de workshop voor beginners en vond het erg leuk en interessant;  het is mij nu eindelijk duidelijk wat het verschil is tussen Yoga en Pilates, hoe het is ontstaan, waar het goed voor is en we deden een aantal basis oefeningen. De komende tijd ga ik een aantal verschillende lessen uitproberen bij Absolute Yoga, dus daar zal ik zeker nog een update van geven. Maar, ik stelde ook een aantal vragen aan Debbie over Pilates, dus wil je alles weten over Pilates, lees dan vooral even verder!

Het ontstaan van Pilates

Even een klein stukje geschiedenis over Pilates. De Duitse Joseph Hubertus Pilates heeft Pilates ontwikkeld. Hij leefde in Duitsland in zeer slechte omstandigheden en zocht een manier om sterker te worden. Hij bestudeerde yoga en anatomie, was geïnteresseerd in body & mind, werkte als circusartiest, bokser en zelfverdedigingstrainer. Toen hij tijdens de Eerste Wereldoorlog als Duitser in Engeland in een kamp werd opgesloten, besloot hij zijn oefeningen verder te ontwikkelen. In de jaren’30 verhuisde hij naar New York en samen opende hij met zijn vrouw een studio om zijn oefeningen aan dansers, acteurs en atleten te doceren. Dit noemde hij Contrology (pas na zijn dood werd dit omgedoopt tot Pilates). Zijn trainingen waren vooral gericht op individuen en werden niet in groepsverband gegeven. Na zijn dood werd Pilates verder ontwikkeld, zo deed de van oorsprong Engelse Debbie Jenner ook aan Pilates en zij trainde zichzelf om een docent te worden voor niet-dansers en Pilates zo groter te maken voor breder publiek.Uiteindelijk heeft zij 15 jaar geleden Pilates naar Nederland gehaald en het hier neer gezet als een groepsles. De klassieke les heeft ze enigszins aangepast omdat deze gericht was op acrobaten en professionele dansers en een doodnormale burger dit niet zou kunnen. Wel vind je oefeningen uit de dans- en acrobatenwereld terug in Pilates.

“Traditionele Pilates lessen waren ooit gericht op professionele dansers.”

alles over pilates

Maar wat is nu precies het verschil tussen Pilates en Yoga? Allereerst geeft Debbie aan dat er veel raakvlakken zijn; zo wordt er gewerkt met de ademhaling en heeft het dezelfde uitwerking op ontspanning. Yoga wordt gezien als een lifestyle, terwijl Pilates echt gericht is op de mentale en fysieke gesteldheid. Er wordt gewerkt met oefeningen en niet met houdingen zoals bij yoga. Bij alle oefeningen wordt er gewerkt vanuit de wervelkolom/core, alle oefeningen zijn er dan ook op gericht om je core sterker te maken en de wervelkolom soepeler. Debbie vertelde dat 60 tot 70% van de bevolking last heeft van rugproblemen, door aan Pilates te doen, verminder je dit aanzienlijk. Doe je ook aan yoga? Dan zorgt Pilates ervoor dat je je Yogahoudingen beter kunt vasthouden en uitoefenen.

“Practise Pilates to do Yoga better.”

De voordelen van Pilates?

  • De wervelkolom wordt soepel en sterk
  • Je lichaamshouding wordt beter
  • Je wordt bewust van je lichaam en leert deze goed kennen
  • Het is een goede ondersteuning aan andere trainingen

“Flexibiliteit is een onderdeel van fysieke fitheid. Het hardlopen, maar ook andere trainingen zul je veel efficiënter kunnen volbrengen.”

Naast Pilates heb je nu ook o.a. Power Pilates en Hot Pilates. Het verschil? Hot Pilates is heel simpel, Pilates, maar dan verwarmd. Bij Power Pilates zijn de oefeningen langzamer en intensiever. Ondanks dat ze intensiever zijn is dit een hele geschikte les voor beginners omdat er lang wordt stil gestaan bij één oefening en je op deze wijze de oefening goed kan oefenen. Daarnaast stelde Debbie ook heel terecht de vraag; “wat besef je als zwaar?”. Bij Pilates gaat het om de technische uitvoering, als de oefeningen goed onder de knie krijgt wordt het pas echt zwaar. Je zult dus nooit uit getraind zijn.

Zelf Pilates beoefenen?

Tijdens de workshop stelde iemand de vraag; hoe weet je nu dat je een goede Pilatesles te pakken hebt en waar let je op? Allereerst is het belangrijk dat je je goed voelt op de locatie, veilig. Pilates is net als yoga een hele persoonlijke sport, dus het is fijn als er een klik is met de docent en deze aandacht besteedt aan het corrigeren van de oefeningen en je helpt om deze te verbeteren.

“Use the mind to move the body.”

En last but not least, de trends? Daar was Debbie vrij kort over; hot pilates en pilates in de buitenlucht!

Ik had heel eerlijk gezegd niet het idee dat Pilates en Yoga zo van elkaar verschillen en dat Pilates nog meer dan Yoga gericht is op de core en kracht. Maar ik weet wel wat voor lessen ik de komende tijd ga doen, ik ben wel heel nieuwsgierig geworden. Hebben jullie wel eens Pilates gedaan?

Foto’s via Absolute Yoga

image_print

2 Comments

Margareth 10 april 2015 at 00:58

Ik snap het niet helemaal… Hoezo heeft Jenner het naar Nederland gehaald? Ik deed het 30 jaar geleden als onderdeel van ballet les.
Inmiddels wordt het als “lostaande” sport onderwezen, maar het is eigenlijk een warming-up voor dansers.

Reply
Jildou 31 maart 2015 at 15:06

Ik heb een paar lessen yoga gevolgd en voor mij waren deze iets te zweverig vanuit de houdingen en ademhalingen en daarna deed ik een tijdje aan pilates wat me echt een stuk beter beviel. Zoals je zelf ook al zegt: het gaat meer om oefeningen. Ik vond het echt onwijs fijn

Reply

Leave a Comment