LovePersoonlijk

Persoonlijke update

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 9 november 2015 3 Comments
polsklachten

And it’s not… Misschien hebben jullie het al in de gaten gehad, maar de afgelopen tijd zijn er iets minder sportgerelateerde artikelen online verschenen. Helaas kamp ik al een aantal weken met polsklachten, die niet echt over gaan. Natuurlijk kan ik genoeg activiteiten beoefenen zonder het gebruik van mijn pols, maar juist in die activiteiten heb ik geen zin. En dat werkt momenteel een beetje door in alles wat ik doe. Ik was niet van plan om erover te schrijven, maar toen vandaag iemand tegen me zei dat ik dat juist wel moest doen, dacht ik; waarom ook niet. Dit is namelijk waar ik momenteel mee zit, en ik geef jullie altijd een kijkje in mijn persoonlijke leven dus waarom nu niet.

Hoe de polsklachten zijn ontstaan

Een klein beetje achtergrond; het is momenteel gekkenhuis op mijn werk en dan zit ik ’s avonds nog eens aan mijn blog te werken. Het liefst in een joggingpak op de bank nadat ik heb getraind, in een niet de meest ergonomisch verantwoorde houding. Totdat ik last kreeg van mijn pols heb ik tijdens kracht- en circuittrainingen heel veel geoefend op pull-ups, handstands, push-ups, frontsquats en ga zo maar door. Allemaal oefeningen waarbij er veel kracht op de polsen komt te staan. Het begon met een zeurende pijn, een overbelasting in de spier dacht ik. Na een weekje rustig aan gedaan te hebben met trainen ging het maar niet weg, en werd het alleen maar erger. “Gelukkig” ging ik toen naar Sevilla en hoefde ik weinig achter de computer te zitten en sportte ik weer een week niet. De nacht voor ik naar Sevilla ging, kon ik niet slapen van de pijn en ook in Sevilla heb ik veel last gehad. Tijd om naar de dokter te gaan toen ik terug kwam. Zij schreef me diclofenac voor om de ergste pijn te stillen en een verwijzing naar de fysio. Gelukkig kon ik daar een paar dagen later terecht en onderzocht ze het probleem.

Het vaststellen van de polsklachten

De fysio stelde vast dat het probleem tweeledig was; enerzijds heb ik mijn pols overbelast door het vele trainen en anderzijds is er een dieper liggend probleem in de nek/schouder/rug door een verkeerde houding (op de bank werken draagt daar niet aan bij). De eerste afspraak stond in het teken van massages, getrek aan mijn pols, oefeningetjes en het aanmeten van een brace. Een brace die ik om moet met werken en tijdens slapen. De tweede afspraak kreeg ik dry needling in mijn schouder, heel pijnlijk kan ik je vertellen en deden we nog meer oefeningen voor mijn pols. Inmiddels ben ik dagelijks in de weer met gewichtjes van 1 kg, draag ik mijn brace, probeer ik computerwerk te vermijden en op mijn houding te letten. Concreet houdt dit in dat ik niet mocht sporten de afgelopen weken; de reden dat er weinig sportgerelateerde artikelen online kwamen. Ook houdt dit in dat ik iets minder achter de computer probeer te zitten; gelukkig heb ik een hele lieve vriend die een aantal keer een blog voor mij heeft getypt zodat ik het zelf niet hoefde te doen zodat de blog toch door kon gaan. En drukte op mijn werk zorgt voor een vol hoofd, en daardoor minder ruimte in mijn hoofd voor de blog. Ik wilde dit heel graag met jullie delen, zodat jullie weten wat er speelt. Vandaag heb ik gehoord van de fysio dat ik deze week voorzichtig mag proberen wat oefeningen met de pols te doen (een simpele push up) met een sportbrace om. Dat laat ik me geen tweede keer zeggen, dus dat ga ik ook zeker doen. Natuurlijk heb ik de afgelopen weken wel gewoon hardgelopen, maar op de รฉรฉn of andere manier vind ik dat toch een stuk minder leuk als dat je verplichte sport uurtje is. Ik wil gewoon weer lekker aan de gewichten hangen!

Het oplossen van polsklachten

Heb jij ook wel eens last van polsklachten? Misschien heb je wat aan de volgende tips:

  • Probeer je pols met alle bewegingen die je maakt neutraal te houden. Dat houdt in dat je een rechte lijn kunt trekken van je middelvinger richting je onderarm (volg als het ware het botje/de pees die over je hand loopt). Ook moet je hand altijd lichtjes omhoog wijzen; ik noem het maar even een skischans.
  • Ga niet extreem met je pols draaien, flexen of buigen als je er last van hebt; dan maak je de schade alleen maar erger.
  • Oefen met gewichtjes van 1 kg om je pols sterker te maken. Leg je onderarm op de tafel met het gewichtje in de hand waar je last van hebt. Zorg dat je pols in een neutrale houding ligt (zoals hierboven beschreven) en lift je hand en onderarm omhoog. Zorg daarbij dat je pols stabiel blijft en deze in รฉรฉn rechte lijn omhoog tilt. Herhaal dit 10x en draai de arm in zijn geheel dan een kwartslag naar buiten waardoor je duim omhoog wijst. Maak nu dezelfde beweging waarbij je je duim richting je gezicht trekt. Doe ook weer 10x en draai vervolgens nog een kwartslag; nu wijst de handpalm richting het plafond. Check of je pols nog steeds neutraal is en lift je arm weer om hoog.
  • Bij deze oefening breng je juist rek op je spieren en pezen in de pols. Leg je onderarm voor je lichaam neer met de hand wijzend richting de rand van de tafel. Pak het gewichtje in je hand en laat de hand over de tafelrand heen wijzen. Laat deze langzaam zaken naar beneden – houd de onderarm op tafel – zodat er spanning op de spieren komt te staan en breng weer langzaam omhoog.

Een paar simpele oefeningen die je twee keer per dag kunt doen. Ik ga lekker verder oefenen en hoop snel weer aan de monkeybars te kunnen hangen. Daarom ook deze week geen sport- en eetdagboek omdat het gewoon allemaal niet zo spannend was. Maar omdat ik weet dat jullie deze altijd erg leuk vinden, zal ik die volgende week weer plaatsen!

image_print

3 Comments

Eveline 16 november 2015 at 07:07

Hmm wat naar zeg! Kan me voorstellen dat dat echt wel even impact heeft op alles! Succes ermee en ik hoop inderdaad ook dat je snel weer kunt sporten etc. ! :)

Reply
Denise 12 november 2015 at 21:50

Klinkt vervelend! Gelukkig ben je er inmiddels achter waardoor het is gekomen en kun je gericht aan herstel van je pols werken.

Reply
Marvin 10 november 2015 at 09:35

Ai vervelend zo’n blessure. Heb zelf mijn pols ook wel eens overbelast, dan pas merk je eigenlijk dat je bij alles wat je doet je pols gebruikt… Hoop dat je snel weer lekker kunt sporten ;)

Reply

Leave a Comment