LoveMotivatiePersoonlijkRunWorkout

Ook slechte trainingen horen erbij

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 30 maart 2018 2 Comments
Ook slechte trainingen horen erbij

Het is inmiddels alweer een week geleden dat de laatste Crossfit Open workout was. Een serie van workouts die toewerken naar het kwalificeren voor de regionals. Voor mij uiteraard veel te hoog gegrepen, maar toch vind ik het altijd leuk om mee te doen aan de Open. Te zien waar ik sta ten opzichte van andere meiden, maar vooral ook om mezelf uit te dagen en erachter te komen waar ik echt nog aan moet werken. Sommige workouts gingen best goed, sommige ook niet. Neem 18.4; een workout bestaande uit deadlifts, handstand push-ups, nog meer deadlifts en handstand walks. Ik had op dat moment een torenhoge werkdruk en behoorlijk wat stress in mijn lijf. Ik besloot dus voor de scaled variant te gaan waarbij de handstand push ups en handstand walks werden vervangen door handrelease push ups en bearwalks. Met een deadlift gewicht wat mij prima ligt. Maar het ging dus voor geen meter, ik finishte de workout niet en kon wel janken. Wat ik vervolgens ook deed. Tranen met tuiten. Waar ik me normaal gesproken altijd kan opladen voor een training er energie van krijg en voldoening uit haal, gebeurde het tegenover gestelde. Ik voelde me zo slecht, en zo verdrietig. Maar feit is, ook slechte trainingen horen erbij.

Helemaal leeg

Alles kwam eruit. Een week vol deadlines, dagen van 12 uur werken, weinig slaap en mezelf tot het uiterste pushen in een workout. Het was teveel. Ik had geen energie, mijn rug deed pijn en het lukte gewoon niet. Ik was op. Waar ik me eerst nog heel groot probeerde te houden, kwam daarna alles eruit. Het leek wel of ik niet meer kon stoppen met huilen. Ik ben naar huis gegaan, heb lekker gegeten en ben onder een dekentje op de bank gaan liggen. Alle trainingen voor het weekend heb ik geskipt en ik heb vooral even heel lang geslapen. Toen ik de volgende ochtend wakker werd, was het natuurlijk allemaal zo erg niet meer. Maar ik baalde zo ontzettend van het feit dat ik niet kon vlammen tijdens de Open. Ondanks dat ik het voor mezelf doe, vergelijk ik me met anderen. Andere meiden die de workout wel finishte.

Bekijk het van positieve kant

Wat op zo’n moment natuurlijk heel lastig is, is om het van de positieve kant te bekijken. Ik dacht alleen maar aan die rotweek, die rotdag en die rottraining. Ik vergat even dat een hoge werkdruk heel veel energie vraagt van je lichaam en ik al twee super goede trainingen had gehad die week. Op maandag deed ik 18.3 voor de tweede keer (met succes) en op woensdag hadden we max-out day tijdens Olympic Liften. Zowel op squat snatch als op clean & jerk zette ik een PR. Iets waar ik totdat de training begon heel blij mee was. Probeer het – ondanks dat je training of wedstrijd helemaal niet lekker ging – van de positieve kant te bekijken. Gingen andere trainingen deze week wel goed?

Het is niet erg

Je kunt niet altijd pieken, dus het is echt niet erg om een keer een rot training te hebben. Liever natuurlijk op een moment dat het er niet zoveel toe doet. Maar je moet maar zo denken, mede sporters hebben ook echt wel eens een rotdag. Het helpt om er met anderen over te praten. Jij bent namelijk echt niet de enige die zich wel eens zo voelt. Het lucht op en je voelt je er beter door. Zorg daarnaast voor een goede maaltijd, een goede nachtrust en een extra dagje rust en je kunt er daarna weer tegenaan! Soms werkt het ook om gewoon even niet dat gevoel van moeten te hebben. Ik schreef me uit voor alle trainingen waarvoor ik me had ingeschreven, maar schreef me later weer in omdat ik er last minute toch zin in had.

Ik ben heel benieuwd of bovenstaande herkenbaar is voor andere sporters. Gedeelde smart is halve smart toch?

2 Comments

Mireille 30 maart 2018 at 18:56

Heel, heel herkenbaar. Ik kan ook zo met een ^%$$#@-gevoel naar huis gaan, als een training niet lekker is gegaan. Omdat je moe bent, omdat jet ergens zeer doet in je lijf, of wat dan ook.
Op zo’n moment kijkt mijn trainer mij aan en zegt hij: “kijk naar datgene wat wel goed is gegaan, niet naar datgene wat niet gelukt is. Je bent gekomen, je hebt getraind. En nee, het is geen PR en je hebt niet gevlamd met die nieuwe bokstechniek. Maar je bent wel weer een stukje gegroeid. En daar gaat het om”.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 31 maart 2018 at 17:36

Dat is helemaal waar wat je jouw trainer zegt! Alleen op zo’n moment heb je wel iemand anders nodig die dat tegen jou zegt :) Want anders blijf je zelf toch wel vaak met zo’n rotgevoel zitten. Soms toch fijn om die gevoelens te delen. Dank voor je reactie!

Reply

Leave a Comment