RunWorkout

Onmisbare attributen om thuis te trainen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 16 november 2014 7 Comments
thuis trainen

Met een paar kleine attributen, kun je heel makkelijk thuis krachttraining doen. Zelf vind ik dit een erg fijn en goedkoop alternatief voor een dure sportschool. Ondanks dat ik veel hardloop, bootcamp en yoga vind ik het soms fijn om thuis een korte workout te doen. Vooral als ik weinig tijd heb, is dit een goede oplossing. In een klein half uurtje kun je echt al een prima workout doen! Om thuis een goede workout te doen, zijn er wat mij betreft een vijftal essentials.

thuis trainen met gewichtenAllereerst een springtouw, het perfecte attribuut om een goede warming up te doen. In de rest van je training kun je een springtouw ook goed gebruiken, ik schreef eerder al over de voordelen van touwtje springen. Begin rustig door bijv. 5 minuten te springen. Verwerk een spring oefening in je workout door na elke krachtoefening kort touwtje te springen!

Een yogamat is handig om grondoefeningen op te doen. Uiteraard kun je dit ook op een vloerkleed of -bedekking doen, maar een matje is toch wel erg fijn en hoeft helemaal niet veel te kosten. Zo heb je bij de H&M een hele mooie yogamat voor €30.

Een exercise ball kun je heel goed gebruiken voor balans en core oefeningen. Ik heb een hele tijd last gehad van mijn rug, en kreeg toen als tip van de fysio om een exercise ball aan te schaffen. Als je hierop gaat zitten, moet je wel recht zitten en jezelf corrigeren omdat je anders eraf rolt. Met de exercise ball kun je heel veel verschillende soorten oefeningen doen, ik zal binnenkort daar een aparte blog aan wijden!

Daarnaast is het handig om een aantal gewichten te hebben. Online kun je voordelig diverse gewichten vinden, begin zeker niet te zwaar. Een kleine tip; als de gewichten te licht worden, verkoop ze dan via Marktplaats en koop zelf weer zwaardere gewichten! Een kettlebell is by far mijn favoriete gewicht om mee te trainen. Dit attribuut is erg veelzijdig, maar vooral bekend vanwege de ‘swing’ oefening, de perfecte oefening voor een strakke core, billen en benen. Zelf heb ik een kettlebell van 10kg, dit is een mooi gewicht voor de kettlebell swing.

Dumbbells zijn ideale gewichtjes om bijv. squats en lunges te verzwaren. Neem in beide handen een dumbbell en maak een squat of lunge. Ook kun je de dumbbell gebruiken om een pushup op te maken en vervolgens het gewicht op te trekken richting je schouder. Met een dumbbell van zo’n 3kg kom je een heel eind!

Met bovenstaande vijf essentials kun je voor jezelf een hele goede workout samenstellen! Wel zijn er stiekem nog drie attributen die heel handig en effectief zijn. Een medicine ballab wheel en TRX. Zelf heb ik deze alledrie niet, maar zou ze heel graag aan mijn collectie willen toevoegen. De medicine ball kun je perfect gebruiken voor core oefeningen, vetverbranding en coördinatie. Denk aan bijv. een burpee met de medicine ball of een russian twist waarbij je de ball gebruikt om je core goed aan te spannen. Ook de ab wheel is een killer voor je core. Gisteren heb ik voor het eerst met een ab wheel getraind en voelde m’n buik- maar ook borstspieren goed branden. Met de TRX heb ik een tijdje getraind en ook die vond ik erg leuk en effectief. Hier kun je diverse oefeningen mee doen zoals diepe squats, opdrukken en optrekken.

Bedenk voor je zelf goed waar je welk gewicht voor zou willen gebruiken en schaf bijv. elke maand iets aan.

image_print

7 Comments

11x oefening met de exercise ball - Eat.Run.Love. 30 november 2014 at 07:10

[…] weken geleden schreef ik al over attributen om thuis mee te trainen, waaronder de exercise ball. Bij oefeningen met deze bal draait het om stabiliteit; als je werkt […]

Reply
Anna 17 november 2014 at 14:36

Jessica!

Leuk artikel. Het is zeker waar dat je heel makkelijk oefeningen thuis kan uitvoeren. Daarbij moet ik zeggen dat ik graag naar de sportschool ga, met al die sportieve mensen om me heen ben ik namelijk extra gemotiveerd. Maar ik heb dan wel het gemak dat ik heel snel bij de sportschool ben vanuit huis.

Nog wel even een vraagje voor jou: waar haal jij je workout inspiratie vandaan?

Ik train tegenwoordig veel via de Nike Training Club App.Staan handige oefeningen in, die je met jou benoemde attributen goed kan uitvoeren. Hierover heb ik ook een review geschreven voor op Love Being in Shape: http://www.lovebeinginshape.nl/fitness-app-to-try-nike-training-club/

Je hebt trouwens een erg leuke blog! Lekkere recepten ook!

Liefs, Anna
Love Being in Shape – Fitness & Health blog

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 17 november 2014 at 16:51

Ik gebruik ook de Nike Training Club app http://www.eatrunlove.nl/favoriete-app-voor-een-workout-ntc/
Daarnaast heb ik de workout guide van Kayla Itsines en bootcamp ik heel veel, waardoor ik mijn eigen workouts kan samenstellen ;) Ik ben van plan de komende tijd wat meer oefeningen te delen!

Reply
Anna van Neerven 17 november 2014 at 17:34

Hehe het is dan ook een handige app! Ik zal eens kijken naar de workout guide van Kayla Itsines. Daar ben ik nog niet mee bekend namelijk.

Een echte bootcamp fanaat dus ;) Tof dat je de komende tijd oefeningen gaat delen. Dat ga ik zeker in de gaten houden. Wat zijn je favoriete oefeningen op dit moment eigenlijk?

Reply
Eline 16 november 2014 at 15:47

Ik vind mijn exercise bal ook echt ideaal!

Reply
Manon 16 november 2014 at 10:07

Goede tips :) Ik heb nu een kettlebell van 4kg maar die is inderdaad te licht. In de sportschool heb ik met één van 8kg getraind, dat is voor mij nu wel een goed gewicht denk ik.

Reply
Anna 17 november 2014 at 14:41

Hoi Manon,

Train je veel met de kettlebell? Er zijn natuurlijk veel verschillende oefeningen die je kan uitvoeren met dit fitnessmaatje. Als ik train met de kettlebell varieer ik met het gewicht. Zo heb ik voor de kettlebell swing een veel zwaardere kettlebell dan bijvoorbeeld bij de kettlebell walking lunges :)

Liefs, Anna

Reply

Leave a Comment