HealthLove

Omgaan met stress

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 17 september 2017 1 Comment
omgaan met stress

Het is helemaal niet mijn bedoeling om te klagen, maar de laatste weken heb ik met behoorlijk wat stress te maken. Ik ga er niet al te diep op in, maar dat is wel รฉรฉn van de redenen dat ik de afgelopen week zeer weinig heb geblogd. Ik heb er gewoon even geen puf voor. Dit weekend ben ik op Texel en dat zie ik echt even als een recharge. Lekker in de buitenlucht, veel slapen, gezellig met familie en zo min mogelijk mijn laptop en telefoon gebruiken en de tijd nemen om een tijdschriftje te lezen. Even opladen zodat ik er volgende week hopelijk weer tegen aan kan. In periodes van stress is het extra belangrijk om goed voor jezelf te zorgen, terwijl het juist dan ook makkelijk is om dit opzij te zetten. Rust en regelmaat zijn belangrijk, maar als je als een kip zonder kop rond rent is dat soms wel wat lastig. Iedereen heeft wel eens te maken met stress denk ik, daarom in deze blog een aantal tips voor omgaan met stress.

Blijf lekker veel bewegen

Wanneer ik wat minder lekker in mijn vel zit en een gestresste dag achter de rug heb, kost het mij veel moeite om te gaan sporten. Mijn hoofd is vol, ik ben moe en heb na zo’n dag vaak hoofdpijn. Het liefst ga ik dan op de bank liggen en soms geef ik daar ook aan toe, maar vaker is het juist lekker om te gaan sporten. Na een uur sporten is mijn hoofd vaak leeg en ben ik blij dat ik ben gegaan. Wanneer ik echt moe ben en hoofdpijn heb (zoals van de week) ruil ik het sporten in voor een wandeling. Een uur wandelen zorgt er ook voor dat ik mijn gedachten kan verzetten en mijn hoofd leeg kan maken.

Whether you are sad, lost, lonely or broken. There is always a fix… Gym.

Eet gezond

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik gestresst ben, maakt het allemaal wat minder uit en vind ik het lastig mijn eten in het gareel te houden. Soms heb ik helemaal geen trek, maar vaker heb ik alleen maar trek in ongezonde dingen. Maar juist als je te maken hebt met stress is het belangrijk om goed te eten. Gezond eten kan er voor zorgen dat je je beter voelt. Zo zorgt het eten van ‘goede’ koolhydraten (denk ik aan groenten, fruit, havermout, granen) voor de aanmaak van serotonine. Dit stofje heeft een positieve invloed op je stemming, zelfvertrouwen, emoties en slaapgedrag. Daarnaast zorgen producten met Omega-3 vetzuren – denk aan: zalm, avocado, noten – voor lagere cortisol- en adrenaline levels. Let er daarnaast ook op dat je genoeg magnesium tot je neemt, dit zorgt ervoor dat je meer ontspannen en rustiger wordt. Je kunt een magnesium supplement nemen, maar het is ook te vinden in veel verse producten.

omgaan met stress

Leer nee te zeggen

Door altijd maar overal ja op te zeggen, leg je jezelf veel druk op. Leer dus eens nee zeggen, ook al lijkt dat heel moeilijk.ย Veel vrouwen voelen zich bezwaard om nee te zeggen, maar eigenlijk heb je daar alleen jezelf mee. En niemand kijkt je raar aan als je eens een keer nee zegt. Wat helpt is een lijstje met verplichtingen maken, dan bewaar je goed overzicht en weet je wat er allemaal op je bordje ligt. Bij het maken van afspraken of wanneer mensen dingen aan je vragen, kun je aan dit lijstje denken. Als je er aan denkt hoeveel je nog moet doen, is het vaak makkelijker om nee te zeggen.

Leg je laptop en telefoon weg

Computer, laptop en je telefoon; ze zorgen allemaal continue voor impulsen. Vraag je zelf af waarom je je telefoon of laptop erbij pakt. Is het uit gewoonte? Wil je even kijken of je een berichtje hebt? Of wil je even doelloos door Instagram scrollen? Doe eens een keer niet. De wereld vergaat niet als jij je telefoon een dagje links laat liggen en je voelt je er een stuk meer ontspannen door. Probeer ’s avonds na 21.00 je laptop en telefoon helemaal niet meer te gebruiken

Mediteer

Nu klinkt mediteren heel zwaar, maar dat hoeft het echt niet te zijn. Het begint al met een paar minuten rustig in- en uitademen. Neem voordat je gaat slapen de tijd om rustig te gaan zitten en je ademhaling onder controle te krijgen. Als je veel stress hebt, zit je ademhaling vaak erg hoog in je borst. Probeer eens diep en rustig richting de buik te ademen. Wanneer je wel eens een meditatie wilt proberen is de app Headspace een aanrader. Of doe eens een meditatie onder begeleiding bij een yogaschool bijvoorbeeld. Overigens is een les rustige yoga ook al heel erg fijn om te ontspannen, je zult merken dat na een yogales je ademhaling ook heel regelmatig en rustig is.

omgaan met stress

image_print

1 Comment

Kaat 17 september 2017 at 13:46

Ik vind dit heel herkenbaar. Fijn dat je er mij aan herinnert. Bij stress komen inderdaad onmiddellijk de valkuilen van slecht te eten en weinig zorg voor jezelf te dragen. Daardoor wordt het inderdaad alleen maar erger.
Het besef gestresseerd te zijn is dikwijls een eerste stap. Soms duurt dat wel even voor ik door heb dat ik zo’n kip zonder kop ben…

Reply

Leave a Comment