EatFeiten & Fabels

Omega 3 nodig of niet?

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 23 januari 2018 0 comments
omega 3 nodig of niet

Je hebt het ongetwijfeld wel eens voorbij zien komen; een kreet over omega 3. Oftewel, minimaal 1x per week vette vis eten. Aan fanatieke sporters wordt vaak aangeraden om extra supplementen te slikken. Maar hoe zit dat nu precies, heb je dit echt nodig in een gezond voedingspatroon? Wat is omega 3 precies, wat zijn de voordelen en hoe zorg je dat je genoeg binnen krijgt?

Wat is omega 3?

Omega 3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Er zijn meerdere omega 3-vetzuren, maar er zijn drie bekende: alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). ALA is een plantaardig omega 3-vetzuur. EPA en DHA staan vooral bekend als visvetzuren. De eerste is een essentieel vetzuur dat je lichaam niet zelf aan kan maken, dit vetzuur moet je dus via voeding binnen krijgen. EPA en DHA kan je lichaam wel zelf aanmaken uit ALA. Maar ook dit gebeurt niet in voldoende mate, dus het is slim ook ook deze via voeding tot je te nemen

De voordelen van omega 3

Nu vraag je je natuurlijk af waarom je dan voldoende omega 3 tot je moet nemen. Er zitten meerdere gezondheidsvoordelen aan omega-3:

  • Beschermt tegen hart- en vaatziekten
  • Verlaagt de bloeddruk
  • Vermindert depressies en angst
  • Goed voor het immuunsysteem
  • Normale hersenfunctie en gezichtsvermogen
  • Positief effect op spieren en uithoudingsvermogen

In welke producten vind je omega 3

Voor ALA geldt het advies dat 1% van je dagelijkse calorie inname van ALA komt. Voor een vrouw die 2000 calorieën op een dag binnenkrijgt, komt dit neer op zo’n 2 gram ALA per dag. De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om per dag 200 milligram omega 3-vetzuren uit vis binnen te krijgen. Deze aanbeveling kan worden gehaald door per week 1 portie vis te eten, bij voorkeur vette vis.

Producten waar je veel omega-3 (EPA en DHA) in vindt zijn:

  • forel
  • zalm
  • makreel
  • haring
  • sardines

Producten met plantaardige omega 3 (ALA) zijn:

  • walnoten
  • plantaardige margarine
  • algen
  • lijnzaad
  • hennepzaad
  • chiaazaad
  • raapzaadolie

omega 3 nodig of niet

Omega 3 supplement slikken

Voor mensen die niet voldoende of geen vis willen of kunnen eten zijn visoliecapsules een goede optie. Sowieso adviseren veel sport diëtisten het gebruik van visolie supplementen aan omdat het een positief effect heeft op de spieren en uithoudingsvermogen. Recreatieve sporters hebben minder last van ontstekingen, minder ernstige blessures en een betere mentale focus. Dit is te verklaren omdat omega-3 vetzuren in het lichaam worden omgevormd tot hormoonachtige stoffen (prostagladines) met een ontstekingsremmend effect. Zelf slik ik daarom dagelijks een visoliecapsule na het ontbijt. Als ik in een week veel vis eet of wat minder sport, sla ik regelmatig een dagje over.

Ekopura (mijn favo proteïnemerk!) heeft sinds kort twee soorten omega 3-capsules in hun assortiment: biologische visolie en vegan algenolie. Ekopura haalt hun omega 3 niet uit de oceaan omdat ze niet willen bijdragen aan overbevissing. De visolie komt van biologisch gekweekte forellen die leven in grote natuur identieke vijvers met stromend water. De omega 3 wordt koud geperst vanuit de vis restanten. Mocht je helemaal visloze omega 3 willen dan biedt Ekopura ook een algen omega 3 aan. Ook de algen worden gekweekt en zijn daarom vrij van oceaan verontreiniging. Daarnaast zijn algen ook de voornaamste bron waar ook de vissen hun hoge omega 3 waarde aan te danken hebben. De visolie capsules hebben een huls van gelatine, de algenolie capsules een huls van zeewier. Omega 3 is zeker niet goedkoop, maar met het gebruik van Ekopura weet je wel dat je goede capsules te pakken hebt.

Houdt mijn Instagram zeker in de gaten, want ik geef binnenkort Ekopura visolie capsules weg!

Bronnen: Ekopura, Voedingscentrum

Leave a Comment