RunWorkout

Oefeningen voor sterke knieën

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 29 mei 2018 0 comments
Oefeningen voor sterke knieën

Afgelopen week konden jullie al lezen over mijn bezoekje aan de fysiotherapeut. Een lopersknie was diagnose. Gelukkig vooralsnog geen hardnekkige, maar ik moet er wel mee aan de slag. Van de fysio kreeg ik wat oefeningen om te doen en daarnaast zijn er natuurlijk ook een aantal compound oefeningen die goed zijn voor sterke knieën. In deze blog deel ik vijf oefeningen voor sterke knieën.

Squat

De squat – ook wel kniebuiging genoemd – is één van de bekendste fitness oefeningen. En is eigenlijk voor iedereen goed om te doen. Niet alleen wanneer je last hebt van je knie, maar überhaupt voor een gezond lichaam. Helemaal wanneer je veel zit is het goed om af en toe wat squats tussendoor te doen. In deze blog lees je alles over de perfecte squat en diverse variaties. Voor het versterken van je knieën is het verstandig om je vooral te focussen op de air squat (zonder gewicht) en backsquat (met laag gewicht).

Lunges

De lunge vind ik altijd een echte killer. Zowel voor de benen als de billen. Met gewicht, maar ook zeker zonder gewicht is dit een zware oefeningen eentje waarvan ik zeer regelmatig spierpijn krijg. Start met je voeten naast elkaar en stap met één been een grote stap naar voren, zak door je benen en raak met je knie de grond aan. Deze oefening is goed voor balans, kracht en coördinatie en kun je zwaarder maken door gewichten te gebruiken.

oefeningen voor sterke knieën

Eenbenige kniebuiging

Een oefening die ik van de fysio heb gekregen is een eenbenige kniebuiging. En dan bedoel ik niet een pistol squat, maar een iets mildere variant. Kom op één been staan, waarbij je je andere been losjes van de grond houdt en lichtjes naar achteren gebogen. Maak nu een kniebuiging waarbij je knie niet over de rand van je tenen heen gaat. Je bovenlichaam mag daarbij best iets naar voren buigen. Doe dit een aantal keren op elk been. Dit is typisch een oefening die je even kunt doen als je tanden staat te poetsen of staat te wachten tot de waterkoker klaar is.

Schaatsen

Nog een oefening waarbij je balans en coördinatie wordt aangesproken is de schaatsbeweging. Hierbij spring je van je ene been naar je andere been, van links naar rechts. Start met je rechter been van de grond. Spring een grote sprong naar rechts waarbij je op de rechtervoet terecht komt. Met je linkervoet tik je schuin achter je rechter voet de grond aan. Kom wat dieper gebogen zitten om goed de spanning op de benen te voelen.

Eenbenige jumps

En de laatste oefening die ik aan jullie wil mee geven is de eenbenige jump. Kom weer op één been staan en til je andere been op waardoor je knie licht gebogen is. Maak korte sprongetjes in de lucht. Hoeft niet heel hoog te zijn, maar wel zo hoog dat je echt los komt van de grond en weer op één been landt.

Bij CrossFit komen squats en lunges al regelmatig voorbij, de andere oefeningen die ik van de fysiotherapeut heb gekregen ga ik de komende tijd ook meenemen zodat mijn knieën sterker worden en sneller herstellen.

Foto’s: barbellphotography, kleding: Odlo

Leave a Comment